راهنمای شما برای طب مکمل و جایگزین


مرکز ملی طب مکمل و جایگزین در موسسه ملی بهداشت، CAM را چنین تعریف می کند:”سیستم های متنوع پزشکی و مراقبت های بهداشتی، شیوه ها و محصولاتی که معمولا بعنوان بخشی از طب سنتی در نظر گرفته نمی شود”. CAM، مانند سایر زمینه های پزشکی، یک زمینه متنوع، همیشه در حال تغییر و در حال تکامل […]

راهنمای شما برای طب مکمل و جایگزین

مرکز ملی طب مکمل و جایگزین در موسسه ملی بهداشت، CAM را چنین تعریف می کند:”سیستم های متنوع پزشکی و مراقبت های بهداشتی، شیوه ها و محصولاتی که معمولا بعنوان بخشی از طب سنتی در نظر گرفته نمی شود”. CAM، مانند سایر زمینه های پزشکی، یک زمینه متنوع، همیشه در حال تغییر و در حال تکامل است.

2- طب مکمل و جایگزین، یک رویکرد جامع برای سلامتی است.

طب مکمل و جایگزین، بر مراقبت های بهداشتی جامعی متمرکز است که به نیازهای “کل” جسمی، ذهنی، احساسی، اجتماعی، معنوی و اقتصادی فرد توجه دارد. بسیاری از مولفه های پزشکی مکمل و جایگزین هزاران سال است که در سراسر جهان پذیرفته شده اند.

3- چندین نوع طب مکمل و جایگزین وجود دارد.

طب مکمل به همراه طب سنتی استفاده می شود و طب جایگزین به جای پزشکی قرار دادی استفاده می شود. طب سوزنی ترکیبی از طب سنتی با درمان CAM است که ایمنی و موثر بودن آن اثبات شده است. دسته های عمومی CAM شامل محصولات طبیعی، دارو های ذهنی / بدنی و داروهای مبتنی بر بدن / قابل دستکاری است.

4- انتخاب یک شرکت کننده در طب مکمل و جایگزین، یک تصمیم مهم است.

اگر از داروی مکمل و جایگزین استفاده می کنید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید، ممکن است او بتواند یک پزشک CAM را توصیه کند. در صورت امکان، از قبل با متخصصانی در این زمینه ملاقات کنید و از تحصیلات، آموزش، تجربه و مدارک تحصیلی آنها ، و نیز هزینه های مربوط به درمان مطلع شوید.

5- با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود ارتباط برقرار کنید.

مهم این است که تمام پزشکان مراقبت های بهداشتی، پزشکان CAM و داروساز خود را از سابقه پزشکی خود و هرگونه درمان یا درمان های معمول پزشکی و درمان های CAM که در حال حاضر از آنها استفاده می کنید مطلع سازید. برخی از درمان های خاص، از جمله مکمل های غذایی، گیاهان و حتی برخی از غذاها، می توانند با یکدیگر تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی شوند.

6- کودکان و CAM

طبق گفته موسسات ملی بهداشت، حدود 12 درصد کودکان در ایالات متحده از برخی از انواع CAM استفاده می کنند. تحقیقات کمی در مورد اثرات درمان CAM در مورد کودکان موجود است، این مسئله برای والدین مهم است که با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنند و همه توصیه ها را از نزدیک دنبال کنند.

7- طبقه بندی CAM

راهنمای شما برای طب مکمل و جایگزین

اجزای CAM ممکن است به دسته های بزرگ تر یا کوچک تری مانند سیستم های پزشکی کامل، محصولات طبیعی، داروهای ذهن / بدن، شیوه های دستکاری بدن و رشته های انرژی و درمان های حرکتی تقسیم شوند. با این حال، این دسته بندی ها به وضوح مشخص نشده اند و همپوشانی زیادی وجود دارد؛ بسیاری از درمان ها به بیش از یک طبقه بندی تقسیم می شوند.

8- سیستم های پزشکی کامل

این مولفه های پزشکی مکمل و جایگزین، که شامل طب سنتی چینی (TCM)، پزشکی آیورودا، هومیوپاتی و ناتوروپاتی هستند، سیستم های کاملی از ایده ها و روش ها هستند. هر سیستم شامل انواع نظریه ها، درمان ها و تکنیک ها است که بعضی از آنها طی هزاران سال
پیش تکامل یافته اند.

9- طب سنتی چینی

طب چینی یک سیستم پزشکی باستانی است که بر پایه این اصل استوار است که همه چیز در جهان به هم وابسته است و کسالت و بیماری، از اختلالات مواد حیاتی بدن و عدم تعادل در “یین – یانگ” بدن به وجود می آید. طب سنتی چینی شامل طب سوزنی، طب گیاهی و چی گونگ است.

10-پزشکی آیورودا

این سیستم پزشکی کامل باستانی در هند آغاز شده و هزاران سال قدمت دارد. اهداف پزشکی آیورودا عبارتند از ارتقای سلامتی و جلوگیری از بیماری به وسیله تلفیق و تعادل بدن، ذهن و روح با جهان با استفاده از انواع محصولات و روش ها.

11- هومیوپاتی

اصول اساسی درگیر در پزشکی هومیوپاتی مانند “شبه درمان” و “قانون حداقل دوز” است. درمان های مورد استفاده در این سیستم پزشکی کامل از گیاهان، مواد معدنی و حیوانات حاصل می شود. هومیوپاتی تا حدودی بحث برانگیز است، زیرا تحقیقات کمی برای حمایت از استفاده از آن برای شرایط خاص پزشکی وجود دارد.

12- طب Naturopathy (طب طبیعی)

در طب طبیعی، از نیروی شفا دهنده طبیعت برای حفظ سلامتی و درمان بیماری استفاده می شود. طب طبیعی، بر اساس حیات است؛ که فلسفه ای است که بدن، ذهن و روح از طریق راههایی که به طور کامل درک نمی شوند به طور مداوم با یکدیگر در ارتباط هستند. درمان در طب طبیعی معمولا غیر تهاجمی است.

راهنمای شما برای طب مکمل و جایگزین

13- محصولات طبیعی

این قسمت از CAM شامل مکمل های غذایی (ویتامین ها، مواد معدنی، پروبیوتیک ها) و داروهایی بر پایه گیاهان است که “گیاهان دارویی” نیز نامیده می شوند. طبق نظر سنجی مصاحبه ملی بهداشت سال 2007 (NHIS)، محصولات طبیعی مانند روغن ماهی / امگا 3 و اکیناسه شایع ترین نوع CAM است که در بزرگسالان و کودکان در ایالات متحده استفاده می شود.

14- داروی گیاهی

همچنین به عنوان دارو گیاهی و فیتومدیسین نیز شناخته شده است؛ گیاهان شامل دانه ها، انواع توت ها، ریشه ها، برگ ها، پوست و گل ها می باشند. آماده سازی شامل چای، شربت، تنتور (عصاره از گیاهان تازه)، کمپلکس (مخلوط گیاهی برای پوست)، فشرده (مخلوط گیاهی با فشار) و مرهم (پماد دارویی ساخته شده از برگ ها و گیاهان) می باشد.

15- پزشکی بر پایه ذهن / بدن

این جزء از CAM شامل بسیاری از درمان ها و روش های مختلف است. روش های مورد استفاده در پزشکی ذهن / بدن، شامل تمرکز بر تعامل مغز، ذهن، بدن و رفتار است. هدف از این درمان های مکمل و جایگزین، استفاده از ذهن برای بهبود عملکرد فیزیکی و بهبود سلامت خوب است.

16- تکنیک ها و درمان های ذهن / بدن

تعدادی از روش های مختلف برای استفاده از مفاهیم پزشکی ذهن / بدن وجود دارد. بسیاری از روش های مورد استفاده در این نوع از طب مکمل و جایگزین بر آرامش، آرام سازی و تعادل تأکید دارند. آنها شامل مراقبه، تمرینات تنفس عمیق، آرامش پیشرونده، تصاویر هدایت شده، درمان لمس، ریکی، هیپنوتیزم، یوگا، تای چی، چی گونگ و … است.

17- طب سوزنی

طب سوزنی نوعی از TCM است که برای هزاران سال استفاده شده است. این شامل استفاده از تکنیک های مختلف مانند نفوذ در پوست توسط سوزن های نازک و جامد برای تحریک نقاط خاص بدن است. اهداف طب سوزنی برای از بین بردن درد، ترویج بهبودی و بهبود سلامتی است.

راهنمای شما برای طب مکمل و جایگزین

18- تمرینات دستکاری بدن

در تمرینات مبتنی بر بدن، تمرکز اصلی بر ساختارها و سیستم های بدن، از جمله استخوان ها و مفاصل است؛ بافت های نرم مانند پوست، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها؛ رگ های خونی و سیستم گردش خون؛ و سیستم لنفاوی. این فرم پزشکی مکمل و جایگزین شامل ماساژ درمانی و دستکاری ستون فقرات می باشد.

19- ماساژ درمانی / دستکاری ستون فقرات

این درمان های CAM، که نسبتا گسترده و محبوب هستند، توسط پزشکان جراح، پزشکان متخصص پوکی استخوان و متخصصان نوروتراپیست، فیزیولوژیست ها، فیزیوتراپ ها ، ماساژور ها و حتی برخی از پزشکان انجام می شود. اهداف درمان عبارتند از: کاهش درد، بهبود عملکرد، کاهش استرس، درمان اضطراب و افسردگی، و ترویج آرامش و سلامتی.

20- درمان های حرکتی

حرکت درمانی شامل طیف گسترده ای از روش ها و رویکرد های مورد استفاده برای بهبود سلامت جسمی، روحی، احساسی و معنوی و سلامتی کلی است. اهداف حرکت درمانی بسته به نوع آن متفاوت است و شامل بهبود حرکات، انعطاف پذیری، تعادل، هماهنگی، وضعیت، تناسب اندام و قدرت و کاهش تنش است.

21- دستکاری میدان انرژی

این تکنیک های CAM شامل دستکاری زمینه های انرژی برای بهبود سلامت است. اگر چه آن را به طور کلی ایمن در نظر گرفته ایم، شواهد علمی زیادی برای اثبات مفید بودن آنها وجود ندارد. انواع آن شامل آهنربا و نور درمانی است که بر روی میدان های الکترومغناطیسی تمرکز می کنند و همینطور Qi Gong، ریکی و لمس شفا، که بر انرژی انسانی تمرکز می کنند.

22- خط مرزی: یک مصرف کننده آگاه در زمینه مراقبت های بهداشتی باشید.

شما بهترین پشتیبان خود برای سلامتی هستید. همه تصمیمات مراقبت های بهداشتی، از جمله استفاده از محصولات یا روش های تکمیلی / جایگزین، مهم هستند. قبل از تصمیم گیری، با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود درباره ایمنی و اثربخشی هر نوع درمانی صحبت کنید.

برگردان: سیما آزادفلاح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طب سنتی و گیاهان دارویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی فریبا کوثری