«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»


خبرگزاری شبستان: «مهدویت؛ محور وحدت» شعاری است که باید بر آن تمرکز کرد. مباحث مهدوی می تواند یکی از بزنگاه هایی باشد که ما باید در آن با دیگر مذاهب اسلامی وحدت داشته باشیم. چنان که دانشمندان اهل سنت در کتب روایی خود به موضوع مهدویت پرداخته اند.

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان : ۱۳۹۶/۹/۱۲ - ۰۸:۴۶ شناسه خبر : ۶۷۲۷۰۴
قائم مقام مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با شبستان:
«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»
خبرگزاری شبستان: «مهدویت؛ محور وحدت» شعاری است که باید بر آن تمرکز کرد. مباحث مهدوی می تواند یکی از بزنگاه هایی باشد که ما باید در آن با دیگر مذاهب اسلامی وحدت داشته باشیم. چنان که دانشمندان اهل سنت در کتب روایی خود به موضوع مهدویت پرداخته اند.
«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»
حجت الاسلام علی مصلحی، قائم مقام مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان پیرامون بهره گیری از آموزه مهدویت در جهت وحدت جامعه اسلامی، اظهار کرد: ضمن تبریک هفته وحدت به عنوان یکی از ابتکارات بزرگ و مهم حضرت امام خمینی (ره)، باید یادآور شویم که ایشان این برنامه را طبق آموزه های دینی ما و قرآن و روایات اعلام کردند و در مقام عمل نیز ملتزم به آن بودند و همگان را نسبت به موضوع وحدت سفارش می کردند. امروز نیز آثار این وحدت در راهبرد مقام معظم رهبری در مبارزه با گروه تکفیری داعش قابل مشاهده است.

وی افزود: اگر به آیات قرآن توجه کنید خداوند متعال حتی به اهل کتاب نیز در رابطه با وحدت و حفظ آن سفارش کرده و می فرماید: «تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم؛ ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم و ...». لذا اصل وحدت از ضروریات است و باید بیش از این بر آن توجه و تاکید شود بخصوص وحدت میان شیعیان و اهل تسنن. محورهای مختلفی میان ما و اهل تسنن وجود دارد که می توان از آنها برای انسجام و وحدت بیشتر بهره گرفت.

قائم مقام مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: یکی از محورهای وحدت، آموزه مهدویت است. اگر دقت کنیم، می بینیم بحث مهدویت و ظهور حضرت مهدی (ع) در آخرالزمان - با وجود اختلاف مذاهب- از عقاید مشترک میان شیعه و اهل سنت است. به عبارت دیگر، خود اهل تسنن نیز که مذاهب مختلفی دارند اما اصل مهدویت در میان آنها مورد اتفاق است. عده زیادی از علمای اهل سنت تصریح دارند که این عقیده مورد اتفاق است. برخی گفته اند اگر کسی منکر خروج حضرت مهدی (ع) باشد، کافر است. برخی منکر حضرت مهدی (ع) را واجب القتل می دانند یا می گویند باید تعذیر و تادیب شود تا به حق برگردد.

حجت الاسلام مصلحی ادامه داد: دانشمندان اهل سنت در کتب روایی خود به موضوع مهدویت پرداخته اند و در نزدیک به 23 کتاب از کتب مهم اهل سنت حتی از کتبی که قبل از تولد حضرت مهدی (ع) نگاشته شده، مسئله مهدویت مورد اشاره قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: برخی از دانشمندان اهل تسنن تصریح می کنند که احادیث مهدویت متواتر است و برخی حتی در این رابطه کتاب نوشته اند. حالا ممکن است ما در برخی موارد خاص اختلاف نظر داشته باشیم اما اصل آنچه که می تواند به صورت مشترک بین ما قابل اعتنا باشد اصل وجود و ظهور آن حضرت(عج) است که اهل سنت نیز به آن قائل هستند.

کارشناس و محقق مهدوی ابراز کرد: «مهدویت، محور وحدت» شعاری است که باید بر آن تمرکز کرد. مباحث مهدوی می تواند یکی از بزنگاه هایی باشد که ما با اهل سنت در آن رویکردِ وحدت گرایانه داشته باشیم. در این رابطه نیز آثار مختلفی نگاشته شده به عنوان مثال پایان نامه یکی از فارغ التحصیلان مرکز تخصصی مهدویت موضوع مهدویت در «صحاح ستّه» است. «صحاح سته» شش کتاب مهم، معتبر و مطرح نزد اهل تسنن است که عبارتند از «صحیح مسلم»، «صحیح بخاری»، «سنن ابن ماجه»، «سنن ابی داود»، «سنن نسایی» و «سنن ترمذی» و این پژوهشگر مهدوی، آموزه های مهدویت در این شش کتاب را بررسی و از دل این کتاب ها استخراج کرده است.

حجت الاسلام مصلحی گفت: کتب دیگری نیز در این رابطه نوشته شده و حتی برخی بزرگان اهل سنت نیز در رابطه با حضرت مهدی (ع) کتاب نگاشته اند، به عنوان مثال «عباد ابن یعقوب» متوفای 250 هجری قمری با وجود اینکه هنوز حضرت حجت(عج) متولد نشده بود کتابی می نویسد با عنوان «اخبار المهدی(عج)» و نیز «ابن منادی» کتابی دارد به نام «الملاحم». همچنین «ابونعیم اصفهانی» کتابی دارد به نام «الاربعون فی المهدی (ع)». «گنجی شافعی» از علمای اهل سنت نیز کتابی نوشته است با نام «البیان فی اخبار صاحب الزمان(عج)» یا «مقدسی شافعی» کتابی دارد به نام «عقد الدرر فی اخبار المهدی المنتظر(عج)»، «جلال الدین سیوطی» نیز کتابی دارد به نام «العرف الوردی فی اخبار المهدی (ع)»؛ همچنین است کتاب ها و آثار متعدد و مختلف دیگری که از بزرگان اهل سنت از متقدمین و متاخرین در این رابطه نگاشته شده است.

کارشناس مهدوی با اشاره به ضرورت پیگیری مسئله وحدت در میان شیعه و اهل تسنن تاکید کرد: اگر دقت کنیم می بینیم که امروز تمام کشورهای دنیا با وجود اختلافات و مشکلاتی که با یکدیگر دارند اما سعی می کنند مشترکات میان خود را اصل قرار داده و بر اساس آن با هم توافقاتی داشته باشند تا این مسئله زمینه پیشرفت روزافزون آنها را فراهم کند، به عنوان مثال اروپایی ها با وجود اختلافات و مشکلاتی که با هم دارند اما در مشترکاتشان اتحاد برقرار کرده و اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند. از سوی دیگر می بینیم که دشمن هر روز بیش از پیش به دنبال تفرقه افکنی میان شیعه و سنی و یا تجزیه کشورهای اسلامی است.

حجت الاسلام مصلحی ادامه داد: وقتی می بینیم دشمن در این راستا حرکت می کند و از سوی دیگر ما هر جا که وحدت رویه داشته ایم به موفقیت رسیده ایم و وقتی به عینه مشاهده می کنیم که دشمنان تلاش می کنند تا از هر حربه ای برای تفرقه استفاده کنند به عنوان مثال حرکت عظیم اربعین را یک حرکت تنها شیعی معرفی می کنند در حالی که ما به چشم خود می بینیم که در این جریان عظیم از اهل سنت و حتی مسیحیان و دیگر مذاهب نیز حضور پیدا می کنند، بنابراین باید یک مقابله جدی در برابر آنها داشته باشیم و بهترین شیوه مقابله اتخاذ راهبرد وحدت است.

قائم مقام مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: چرا امروز باید این مقدار از مسلمانان اعم از شیعه و سنی در کشورهای مختلف اسلامی کشته شوند؟ مسئله عراق، کشتار مردم در سوریه، کشتارهای یمن، مسئله افغانستان، کشتارهای فجیع میانمار و ... دشمن اینچنین برخورد می کند و ما اگر به دنبال مقابله با دشمن هستیم و می خواهیم در این مقابله به پیروزی برسیم همچنان که در مقابل داعش به پیروزی رسیدیم باید وحدت پیشه کنیم.

پایان پیام/99
«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»
«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»«مهدویت» بهترین فرصت و میدان برای «وحدت»
ضمیمه :
کلید ‫واژه‌ها:
حجت الاسلام مصلحی
|
وحدت
|
مهدویت
|

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول