چرا در آیة احسن الخالقین خالقین به صورت جمع آمده است


چرا در آیة احسن الخالقین خالقین به صورت جمع آمده است

در سوره مؤمنون آیة 14، به مراحل خلقت انسان اشاره‎ای می‎نماید و در آخر می‎فرماید: «فتبارک الله احسن الخالقین؛ آفرین به قدرت کامل بهترین آفریننده.» ]]>

چرا در آیة احسن الخالقین خالقین به صورت جمع آمده است
در سوره مؤمنون آیة 14، به مراحل خلقت انسان اشاره‎ای می‎نماید و در آخر می‎فرماید: «فتبارک الله احسن الخالقین؛ آفرین به قدرت کامل بهترین آفریننده.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چرا در آیة احسن الخالقین خالقین به صورت جمع آمده است
سوالی که به ذهن انسان خطور می‎کند این است که ما مگر غیر خدا نیز خالقی داریم که در این آیه جمع آورده است؟ لازم است گفته شود معنای لغوی «خلقت» برای،‌تقدیر و اندازه‎گیری آمده است و هم چنین مقایسه چیزی با چیز دیگر با محاسبه دقیق و بدون اختلاف را نیز می‎گویند. با وجود معنای لغوی غیر از خدا می‎توانند خالق باشند البته نه به معنای خالق حقیقی. حتی پرنده‎ای با محاسبه دقیق خود لانه‎ای می‎آفریند.
افزون بر این آیاتی نیز، خالقیت را به بشر نسبت داده که درباره حضرت مسیح می‎فرماید: «... و هنگامی که به فرمان من، ‌از گل چیزی به صورت پرنده می ساختی». (مائده/ 110).
مقایسه خلقت خدا با خلقت بشر، به سبب نزدیک نمودن اذهان، و نشان دادن قدرت خدا است در حالی که خلقت در بشر حقیقی نیست و دارای نقصان و محدود، و اگر هم توانایی چیزی را دارد به اذن خداوند است.[1]
پی نوشت:
[1] . رک: طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم، انتشارات رجاء، ج 15، ص 25؛ و مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ یازدهم، 1371، ج 14، ص 207؛ و طبرسی، مجمع البیان، ج 17، ص 36.
منبع: اندیشه قم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403