دانشجو تجلی آرمان‌های انقلاب است


ابوالفضل سروش - نماینده مجلس شورای اسلامی: نامگذاری روزی به نام روز دانشجو نشانگر اهمیت جایگاه دانشجویان در بدنه انقلاب و در حفظ نظام اسلامی حاصل از آن است.

دانشجو تجلی آرمان‌های انقلاب است

دانشجو تجلی آرمان‌های انقلاب است
ایران > سیاست‌خارجی - ابوالفضل سروش - نماینده مجلس شورای اسلامی:
نامگذاری روزی به نام روز دانشجو نشانگر اهمیت جایگاه دانشجویان در بدنه انقلاب و در حفظ نظام اسلامی حاصل از آن است.

آنچه درباره این روز باید مورد توجه قرار بگیرد فراجناحی بودن این روز در تقویم سیاسی انقلاب است. نکته مهم دیگر که باید درباره روز دانشجو به آن توجه کرد، علت و ریشه این جنبش است. جنبش دانشجویی در سال ۱۳۳۲ تنها 3‌ماه پس از کودتا و در اعتراض به سفر نیکسون- رئیس‌جمهور وقت آمریکا- به ایران و همچنین بازگشت روابط سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و انگلیس پس از قطع روابط در دوران دولت ملی مصدق جوانه زد.

این دو اعتراض هنوز هم در بستر سیاسی ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ باقی است و جزو اصلی‌ترین شعارهای استکبارستیز نظام جمهوری اسلامی است. بنابر این یکی از دلایل انتخاب ۱۶ آذر به‌عنوان روز دانشجو زنده نگهداشتن این مواضع و شعارهاست.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین فلسفه نامگذاری روز دانشجو، دعوت از دانشجویان به فعالیت‌ها و هوشیاری سیاسی و ایجاد فرصتی مناسب برای بروز نظرات آنان و شنیده شدن صدای دانشجویان به‌عنوان مغز جوان و متفکر جامعه است. دانشجویان حساسیت و انرژی وصف‌ناپذیری در بیان نیازهای جامعه و خواست نسل‌های آینده دارند.

در این بین حکومت و دولت موظف است که مقدمات و ملزومات یک فضای آزاد و پرجنب و جوش را در دانشگاه‌ها برای فعالیت‌های علمی، صنفی، سیاسی و اجتماعی آنان فراهم آورد و از تک صدایی و یا بی‌صدا شدن این قشر عظیم و آینده‌ساز که وارثان ایران آینده هستند پرهیز کرده و از انفعالی شدن و بی‌انگیزه شدن دانشجویان ممانعت به‌عمل آورد.

دانشجو ابزار نیست و احزاب فکری نباید از این منظر به او بنگرند بلکه دانشجو منبع انسانی پیشرفت آینده کشور و محل تجلی آرمان‌های انقلاب بوده و نیرویی بالقوه برای حفظ ارزش‌ها و باورهای موردنیاز جامعه است. امیدوارم دولت، مجلس و سیاستگذاران کلان نظام، بیش از پیش همّ و غم‌شان توجه به دانشجویان و ایجاددانشگاه نقاد و دانشجوی منتقد باشد. دانشگاهی که نقد را از درون خود حذف کند، ‌هویت خود را از دست می‌دهد؛ لذا مسئولان مملکتی باید در ایجاد فضای آزاد دانشگاهی بکوشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022