ناامن سازی محور مقاومت همچنان در دستور کار دشمنان قرار دارد


به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین رویوران کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار مرآت، با آمریکایی-سعودی خواندن پروژه داعش، تضعیف این پروژه را شکستی بزرگ برای این دو کشور توصیف و تأکید کرد که آمریکا و عربستان بی تردید پس از این شکست به دنبال...

ناامن سازی محور مقاومت همچنان در دستور کار دشمنان قرار داردReviewed by on Dec 5Rating:

به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین رویوران کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار مرآت، با آمریکایی-سعودی خواندن پروژه داعش، تضعیف این پروژه را شکستی بزرگ برای این دو کشور توصیف و تأکید کرد که آمریکا و عربستان بی تردید پس از این شکست به دنبال اجرای طرح هایی با هدف ناامن سازی منطقه خواهند بود.

رویوران برگزاری رفراندوم در کردستان عراق و استعفای حریری را از جمله پروژه های آمریکایی-سعودی با هدف به دردسر انداختن محور مقاومت دانسته و اظهار داشت: منطقه با رفتار حکیمانه رهبران محور مقاومت تاکنون به سلامت از این بحران ها عبور کرده اند اما این امر به معنای تعطیلی پروژه های دشمن نیست.

وی با تأکید بر این که دشمنان در آینده پروژه های دیگری را در جهت ناامن سازی محور مقاومت به مرحله اجرا خواهند گذاشت گفت: البته دشمنان به دلیل غافلگیرانه بودن پیروزی بر داعش در حال حاضر برنامه آماده ای ندارند اما در آینده نزدیک قطعا برنامه هایی را طراحی خواهند کرد.

این کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تضعیف یا تقویت جایگاه مرجعیت در منطقه گفت: به دلیل پررنگ بودن مسأله مرجعیت و تقلید در جوامع شیعه و وجود ارتباط مستقیم میان مردم و مراجع دینی و سیاسی، زمینه ها برای تقویت سریع این ارتباط و یا برنامه ریزی برای تقویت جایگاه مرجعیت کاملا فراهم است.

رویوران با اشاره به فتوای تاریخی آیت الله سیستانی مبنی بر بسیج عمومی علیه داعش، شکل گیری حشدالشعبی را یکی از مهم ترین نتایج وجود مرجعیت عنوان و خاطرنشان کرد: با فتوای آیت الله سیستانی چند هزار نفر برای مقابله با داعش داوطلب شدند.

فقدان رهبرانِ فرهمند و پیشرفت پروژه های واگرایی

وی با ابراز تأسف از فقدان زمینه های تبعیت از مرجعیت در جوامع اهل سنت گفت: متأسفانه در جوامع اهل سنت، مرجعیت دینی و سیاسی جایگاهی ندارد و وجود خلأ فقدان رهبران فرهمند در منطقه یکی از دلایل اصلی اجرای پروژه های واگرایی و ایجاد درگیری ها و ناامنی هاست در حالی که در تاریخ منطقه وضعیت همواره اینگونه نبوده است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با یادآوری نقش جمال عبدالناصر به عنوان یک رهبر کاریزماتیک در منطقه گفت: تصور این که وضعیت منطقه به این شکل و بدون مرجعیت سیاسی و دینی ادامه پیدا کند، نادرست است.

رویوران افزود: جامعه اسلامی یک جامعه زاینده است و بعید نیست که در آینده رهبرانی در منطقه سربرآورند که خلأهای موجود را پر کنند.

حمایت آمریکا از پروژه های واگرایی

وی در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با میزان احتمال بروز خطر جدایی طلبی در منطقه پس از ماجرای رفراندوم کردستان عراق گفت: متأسفانه این خطر در منطقه وجود دارد؛ کما این که موضوع احتساب مناطق کردنشین سوریه در چارچوب کشور فدرال همچنان مطرح است و ایالات متحده آمریکا که به عنوان همپیمان ترکیه به شدت از این نوع واگرایی ها حمایت میکند به سبب این که ترکیه با این جدایی طلبی مخالف است، در وضعیتی چالشی قرار دارد.

کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه با تصریح بر این که آمریکا ناگزیر است که میان منافعش در اتحاد با ترکیه ی عضو ناتو و حمایت از کردهای جدایی طلب یکی را انتخاب کند گفت: این وضعیت شترمرغی در حفظ توأمان همپیمانی با ترکیه و کردهای جدایی طلب استمرار نخواهد داشت؛ لذا آمریکا بی تردید در آینده همپیمانی با ترکیه را انتخاب خواهد کرد.

رویوران با بیان این که آمریکا در آینده به ناچار پشت کردهای جدایی طلب را خالی می کند و این مسأله پروژه واگرایی را با مشکل مواجه خواهد کرد گفت: در حال حاضر با مطرح شدن احتمال عدم حمایت آمریکا از جدایی طلبان، کردها اعلام کرده اند که در صورت خروج آمریکا از منطقه، نیروهای سوریه دموکراتیک به ارتش سوریه ملحق خواهند شد.

وی در پایان تأکید کرد: پیوستن نیروهای سوریه دموکراتیک به ارتش سوریه به معنای حمایت از دولت مرکزی سوریه و پایان جدایی طلبی در این کشور خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل