هشدارهای بین المللی به ترامپ درباره بیت‌المقدس + فیلم


هشدارهای بین المللی به ترامپ درباره بیت‌المقدس + فیلم

با اتمام مهلت تصمیم‌گیری در مورد تغییر محل سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ تصمیم‌گیری در این زمینه را به تعویق انداخته اما در روزهای آتی تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که "نگران" است او به طور یکجانبه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد.

مکرون گفت هر تصمیمی در مورد موقعیت این شهر باید "در چارچوب مذاکرات میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها باشد."

شماری از رهبران کشورهای عربی پیشتر هشدار مشابهی به آمریکا دادند.

گزارش ها حاکیست که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد این هفته بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

کاخ سفید گفته بود که ترامپ روز دوشنبه دیگر سندی برای معوق گذاشتن انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را تمدید نخواهد کرد.

اما جرد کوشنر، مشاور ارشد ترامپ که از سوی ٰوی مذاکرات صلح خاورمیانه را پیگیری می کند، روز یکشنبه در نشست «سابان» در موسسه بروکینگز درباره مذاکرات صلح خاورمیانه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها سخنرانی کرد، گفت پرزیدنت ترامپ هنوز در این مورد به جمع بندی نرسیده و در حال بررسی است.

به گزارش صدای آمریکا، پیشتر،‌ «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته بود مطمئن نیست که پرزیدنت ترامپ سفارت واشنگتن در تل‌آویو را منتقل کند.

ترامپ از ابتدا قصد خود برای انتقال سفارت به بیت المقدس را اعلام کرده بود.

کنگره در سال ۱۹۹۵ قانونی را برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس تصویب کرد اما از آن زمان همه روسای جمهور آمریکا هر شش ماه یکبار سندی را برای معوق گذاشتن این حرکت امضا کرده اند.

فیلم/ گزارش بی بی سی

دونالد ترامپ هم در ماه ژوئن با امضای دستوری اجرای آن مصوبه کنگره را شش ماه دیگر به تاخیر انداخت، اما مایک پنس، معاون او خبر داده بود که رئیس جمهور "فعالانه" در حال بررسی نحوه انتقال سفارت از تل آویو به بیت‌المقدس است.

اسرائیل در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ (جنگ شش روزه) شرق بیت المقدس را از اردن گرفت و در دهه ۱۹۸۰ میلادی 'یکپارچه' و پایتخت بودن آنرا رسما به قانون اساسی خود اضافه کرد که اعتراضات دیپلماتیک گسترده‌ای در پی داشت.

اما بنابر قوانین بین المللی و پنج دهه موضع رسمی دولت‌های آمریکا، شرق بیت المقدس از سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود. فلسطینیان شرق بیت المقدس را برای پایتخت کشور مستقل آینده خود در نظر دارند.

براساس پیمان صلح ۱۹۹۳ میان دو طرف موقعیت نهایی شهر باید در مراحل نهایی مذاکرات صلح تعیین شود.

اگر آمریکا این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد در مغایرت با موضع باقی کشورهای جهان خواهد بود و این موضع اسرائیل را تقویت خواهد کرد که شهرک های ساخته شده در شرق شهر سکونتگاه مشروع جوامع اسرائیلی است.

به گزارش دویچه وله، عربستان سعودی روز دوشنبه گفت که چنین حرکتی پیش از یافتن راه حلی برای مناقشه اسرائیلی ها و فلسطینی ها "تاثیری مخرب بر فرآیند صلح خواهد داشت."

محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی رهبران جهان را ترغیب به مداخله کرد و گفت "چنین تصمیمی از سوی آمریکا فرآیند صلح را ویران خواهد کرد."

اردن هم در مورد "عواقب ناگوار" آن اخطار داد و احمد ابوغیط دبیر کل اتحایه عرب گفت چنین حرکتی "بنیادگرایی و خشونت را تشدید خواهد کرد."

بکیر بزداغ معاون نخست وزیر ترکیه هم آن را یک "فاجعه عمده" توصیف کرد.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز