باید و نباید های تغذیه دانش آموزان در بوفه مدارس


باید و نباید های تغذیه دانش آموزان در بوفه مدارس

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مواد غذایی بوفه مدارس برای چهار معیار میزان نمک، قند، چربی و اسید چرب ترانس باید نشانگر رنگی داشته باشند. به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا اباصلتی با اشاره...

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مواد غذایی بوفه مدارس برای چهار معیار میزان نمک، قند، چربی و اسید چرب ترانس باید نشانگر رنگی داشته باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به نظارت بر بهبود بوفه مدارس گفت: یکی از اهداف برنامه های تغذیه؛ اصلاح و بهبود وضع تغذیه دانش آموزان است که در این راستا تلاش می شود دانش آموزان بدانند که چه چیزی می خورند و ارزش غذایی آن چقدر است.

وی افزود: بر اساس این دو دیدگاه با مشارکت آموزش و پرورش و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تابستان سال جاری دستورالعملی صادر شد و بر اساس آن، زمانی که شخصی برای درخواست توزیع موادغذایی در بوفه مدارس به آموزش و پرورش مراجعه می کند آموزش و پرورش باید از لحاظ مجاز و غیرمجاز بودن، مواد غذایی آن را بررسی نماید.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه پس از استعلام آموزش و پرورش، مواد غذایی مجاز را به ما معرفی می کنند، اذعان داشت: ما مواد مجاز را از لحاظ قند، نمک، چربی و اسید چرب ترانس بررسی می کنیم تولید کنندگان مواد غذایی از ابتدای سال جاری موظف شده اند روی بسته مواد غذایی نشانگر رنگی با چهار معیار میزان نمک، قند، چربی و اسید چرب ترانس با رنگ های سبز، قرمز، زرد و نارنجی مانند چراغ راهنمایی مشخص کنند.

دکتر اباصلتی تصریح کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه مواد مجاز را با رنگ های سبز و نارنجی اعلام می کند و به آموزش و پرورش برای پایگاه تغذیه سالم مدارس اطلاع می دهد؛ این طرح از مهرماه سال جاری به اجرا درآمده است و بسیاری مدارس در این زمینه همکاری و مشارکت داشته اند.

وی در این راستا به مدارس خاطی اشاره و بیان کرد: در این میان برخی از مدارس تخطی داشته اند که با آنها برخورد شده است و اگر پس از اخطار تخلف ادامه داشته باشد، پایگاه تغذیه سالم باید از مدرسه جمع آوری می شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اذعان داشت: با اجرای این طرح دانش آموزان یاد می گیرند که در محیطی غیر از مدرسه و در محیط خانواده هنگام استفاده از مواد غذایی به برچسب رنگی توجه نمایند و این مورد را به خانواده خود و اطرافیان گوش زد کنند.

صبحانه در الویت وعده های غذایی است

دکتر اباصلتی با توجه به اینکه صبحانه در الویت وعده های غذایی در طول روز است، بیان کرد: میان وعده هیچ وقت جایگزین صبحانه نمی شود باید کالری میان وعده از کالری وعده اصلی غذایی کمتر باشد میان وعده هایی مانند میوه، خشکبار، مغزها و ساندویچ خانگی بسیار مفید هستند.

وی به مواد غذایی بوفه مدارس اشاره کرد و افزود: در پایگاه های تغذیه سالم مدارس نیز باید مواد غذایی مجاز مانند گندم برنجی، نخودچی، بیسکویت های سبوس دار و ... وجود داشته باشد.

دکتر اباصلتی اذعان داشت: دانش آموزان برای داشتن بدن سالم تر بهتر است که از نوشابه، دوغ گازدار، بیسکویت های کرم دار و مارمالاد دار، انواع شکلات ها و آدامس ها، ساندویچ های سوسیس و کالباس، فلافل و همبرگر، آبمیوه های صنعتی، انواع غلات حجیم شده، یخمک و ... استفاده نکنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه حدود ۱۵ سال پیش سوء تغذیه مشکل اساسی جامعه بود، گفت: در حال حاضر با مشکل افزایش وزن و چاقی دانش آموزان روبه رو هستیم که همه اینها بیشتر به علت استفاده کردن مواد غذایی غیرمجاز با اسیدچرب ترانس بالا است.

۹۰ درصد افراد جامعه کمبود ریزمغذی دارند

وی در ادامه افزود: با بررسی ها و پژوهش های انجام شده مشخص شد که بسیاری از دانش آموزان و درکل ۹۰ درصد از افراد جامعه با کمبود ریزمغذی ها مانند ویتامین D ، آهن، روی و کلسیم مواجه هستند بنابراین در مدارس دخترانه و برخی از مدارس پسرانه مشهد ماهیانه قرص های ویتامین D ، و در مدارس دخترانه به صورت هفتگی بصورت رایگان قرص آهن توزیع می شود.

دکتر اباصلتی گفت: با توجه به اینکه برای خرید این قرص ها هزینه های بسیاری می شود و خوردن این قرص برای دانش آموزان بسیار مفید است برخی از دانش آموزان از خوردن آن امتناع می کنند و برای اینکه این فرهنگ سازی شود معلم ها نیز باید پیش روی دانش آموزان این نوع قرص ها را بخورند.

وی توصیه کرد: توصیه می کنم برای اینکه دانش آموزان از مواد غذایی سالم استفاده کنند در خانواده ها سفره غذایی سالم وجود داشته باشد که در این زمینه مادران نقش مهمی را دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر