اطلاعات دارویی قرص لتروزول و تاثیر آن بر بارداری


از قرص لتروزول برای درمان سرطان سینه استفاده می کنند و پزشکان این دارو را برای درمان ناباروری اولین خط اقدام می دانند. ما در ادامه این مقاله در این مورد که چرا پزشک از داروی ضد سرطان برای ناباروری استفاده می کند، بحث می کنیم. همراهمان باشید. علت تجویز دکتر از قرص لتروزول چیست؟ گاهی پزشک به...

اشتراک گذاری در Facebook اشتراک گذاری در Twitter اشتراک گذاری در Google+ اشتراک گذاری در Reddit اشتراک گذاری در Pinterest اشتراک گذاری در Linkedin

قرص لتروزول یک داروی خوراکی برای درمان ناباروری در بانوان است که پزشک این دارو را برای افرادی که با مصرف قرص کلومیفن باردار نشده اند تجویز می کند.

از قرص لتروزول برای درمان سرطان سینه استفاده می کنند و پزشکان این دارو را برای درمان ناباروری اولین خط اقدام می دانند. ما در ادامه این مقاله در این مورد که چرا پزشک از داروی ضد سرطان برای ناباروری استفاده می کند، بحث می کنیم. همراهمان باشید.

علت تجویز دکتر از قرص لتروزول چیست؟

گاهی پزشک به یکی از چند علت زیر برای بیمار قرص لتروزول را توصیه و تجویز می کند:



اطلاعات دارویی قرص لتروزول و تاثیر آن بر بارداری

اطلاعات دارویی قرص لتروزول و تاثیر آن بر بارداری


در بانوان مبتلا به pcos: این قرص از قرص کلومیفن پر فایده تر می باشد و موجب تحریک تخمدان ها در خانم های مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می شود. در اشخاصی که به کلومیفن مقاوم شده اند: گاهی حتی با افزایش دوز کلومیفن قرص قادر به تحریک تخمدان ها نمی باشد و در این مورد لتروزل می تواند مفید واقع شود. درمان ناباروری، درمان پیش سرطان: اگر بانویی مبتلا به سرطان سینه باشد با مصرف داروهایی که تخمدان ها را تحریک می کند و بالا رفتن سطح استروژن سبب پیش روی سریعتر تومورها شده و در این مورد لتروزول بدن بالا بردن سطح استروژن به تحریک تخمدان ها می پردازد. درمان اندومتریوز: گاهی از این قرص برای درمان اندومتریوز در اشخاص استفاده می شود که هدف تحریک تخمدان ها نمی باشد و این دارو برای کاهش درد لگن در فرد تجویز شده است.اطلاعات دارویی قرص لتروزول و تاثیر آن بر بارداری

این قرص چه تاثیری در درمان ناباروری دارد؟

زمانی که پزشک می خواهد این دارو را برای شما تجویز کند از شما می خواهد که حتما تست بارداری بدهید و در صورتی که از عدم بارداری شما اطمینان حاصل کند، شما باید تا پنج روز از این قرص در روز های ۳،۴،۵،۶ و ۷ و یا در روزهای ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹ سیکل خود مصرف کنید. در بین پزشکان برای مصرف سه تا هفت روز و پنج تا نه روز اختلاف نظر وجود دارد، اما در هر دو حالت نتیجه تقزیبا یکسانی رخ می دهد.

این قرص ها که دو ونیم میلی گرمی هستند را شما از یک تا سه عدد در روز را با نظر پزشک باید استفاده نمایید و پزشک در روزهای ۱۲ تا ۱۵ سیکل شما برایتان یک آزمایش و سونوگرافی انجام می دهد تا از میزان موفقیت تحریک تخمدان ها اطلاع پیدا کند.

شما باید در همان روزهایی که از این قرص مصرف می کنید، رابطه جنسی داشته باشید و همچنین خوب است بدانید که این قرص را با iui هم می توان استفاده کرد.

اطلاعات دارویی قرص لتروزول و تاثیر آن بر بارداری

احتمال چند درصد باروری با این قرص وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در زنانی که pcos هستند و از این قرص مصرف می نمایند تا ۲۷/۵ درصد احتمال تولد نوزاد سالم وجود دارد. و همین نتیجه در زنانی که با این شرایط کلومیفن استفاده می کنند ۱۹/۱ درصد است. باید بدانید که شانس هر کس در این رابطه بسته به فاکتورهایی همچون سن و دیگر قابلیت های باروری در وی می باشد. مطالعات به عمل آمده حاکی بر این است که اندازه تحریک تخمدان ها با مصرف لتروزول و کلومیفن به ترتیب ۷۰/۹ و ۶۷/۵ درصد می باشد.

اطلاعات دارویی قرص لتروزول و تاثیر آن بر بارداری

عوارض جانبی مصرف این قرص:

این دارو نیز همانند دیگر داروهای شیمیایی عارضه های جانبی مختص به خودش را به خاطر پایین آمدن سطح استروژن به شرح زیر دارد:

احساس خستگی سردرد سرگیجه گر گرفتی تعریق های شبانه نفخ شکم درد معده تاری در دید به سختی خوابیدن لکه بینی و خونریزی های قاعدگی غیر معمولی درد در سینه

بیشترین عارضه در مصرف این دارو خستگی و سرگیجه است که اگر شدت پیدا کرد باید به پزشک اطلاع دهید.

با مصرف این قرص چند درصد احتمال دوقلو زایی و چندقلوزایی وجود دارد؟

مصرف هر دارویی در درمان ناباروری مانند این قرص احتمال و شانس چند قلو زایی را در فرد بالا می برد. اما این شانس با مصرف قرص کلومیفن بیشتر از این قرص است. بین دو تا چهار درصد بارداری ها با مصرف این قرص به دوقلو زایی منجر می شود.

نحوه عملکرد این قرص چگونه است؟

سطح پایین استروژن در جریان خون سبب افزایش تولید fsh که هورمن تحریک کننده تخمدان ها است، می گردد.

اطلاعات دارویی قرص لتروزول و تاثیر آن بر بارداری

از این دارو در درمان سزطان های استروژیکی نیز بهره می گیرند اما یک داروی شیمی درمانی محسوب نمی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا