صدف های مرده منبع درآمد زنان هنگام است/عدم نظارت بر اکوسیستم دریا


صدف های مرده منبع درآمد زنان هنگام است/عدم نظارت بر اکوسیستم دریا

کارآفرین برتر هنگام گفت:عدم نظارت بر اکوسیستم دریا موجب از بین رفتن مرجان ها شده و بهتر است زنان این جزیره برای تولید صنایع دستی دریایی از صدف های مرده که دریا به ساحل می آورد بهره ببرند.

افشین عباس نژاد هنگامی در گفتگو با خبرنگار مهر به چگونگی شکل‌گیری صنعت گردشگری در جزیره هنگام اشاره و بیان کرد: من سال ۱۳۸۳، فعالیت در زمینه گردشگری در جزیره هنگام را آغاز کردم. آن زمان خودم، خانواده‌ام، راننده و قایقران از حضور گردشگران سود می‌بردیم و منتفع می‌شدیم. کم کم به تهران آمدم و عضو انجمن راهنمایان گردشگری شدم و از تجربیات همکاران خود بهره بردم و از فعالان عرصه گردشگری یاد گرفتم که رونق جوامع محلی در گرو توریسم و توسعه پایدار است.

این کارآفرین برگزیده در جزیره هنگام، توجه به فرهنگ و صنایع‌دستی را ضروری دانست و افزود: بی‌گمان، گردشگرانی که به استان هرمزگان، از جمله جزیره هنگام می‌آیند دلشان می‌خواهد، آنچه ویژه این منطقه است را به عنوان سوغات با خود به همراه ببرند. از این‌رو توجه به فرآورده‌های دستی هر منطقه هم موجب رونق گردشگری و هم عامل درآمدزایی برای مردم این خطه می‌شود. به همین خاطر از چند سال پیش تصمیم گرفتیم تا با صدف‌هایی که امواج دریا با خود به ساحل می‌آورند گوشواره و گردنبند درست کنیم .

به گفته عباس نژاد هنگامی، بهتر است زنان هنگامی از صدف های مرده ای که دریا به ساحل می آورد استفاده کنند؛ چرا که این صدف ها با موج ساییده می شوند و به اشکال مختلف درمی آیند در نتیجه بهتر است همین صدف ها پرداخته و به گوشواره و دستبند و گردنبند تبدیل شوند.

مدیرعامل جامعه اقامتگاه های بومگردی قشم به کلاس های آموزش سنگ تراشی که در هنگام برگزار شد، اشاره و بیان کرد: سال ۹۱ برای نخستین‌بار، کلاس آموزش صنایع‌دستی در هرمزگان برگزار شد تا علاقه‌مندان، تراش صدف و سنگ‌ها را یاد بگیرند. امروز خود زنان هنگام به این نتیجه رسیده اند که بهتر است از صدف های مرده استفاده کنند چراکه تراش مرجان و آب سنگ ها که موجب تصفیه آب می شوند به اکوسیستم دریا آسیب می رساند.

عباس نژاد هنگامی در پاسخ به این‌که زنان هنگام، صدف مورد نیاز خود را چگونه تهیه می‌کنند گفت: صدف‌های بزرگ را قایقرانان و ماهیگیران از دریا با خود به ساحل می‌آورند و می‌فروشند اما در ماه، دوبار جزر و مد طولانی داریم و زنان، در این دو وقت به ساحل می‌روند و صدف‌هایی که هدیه دریاست را جمع‌آوری می‌کنند و می‌شویند و به رشته می‌کشند.

او در پاسخ به این که چه تعداد از صدف های بزرگ، مرواریدساز هستند بیان کرد: امروز، مرواریدی در این صدف ها وجود ندارد چراکه باران نمی بارد و علاوه بر خشکسالی، همان مساله عدم نظارت بر اکوسیستم دریا موجب شده تعداد مرواریدها به حداقل برسد.

او همچنین به وجود صدف‌ها و مرجان‌های چینی اشاره و بیان کرد: امروز، همه چیز از چین می‌آید. خود معاونت صنایع دستی هرمزگان، ستاره دریایی و صدف و مرجان چینی را در اختیار زنان هرمزگان قرار می‌دهد تا با آن زیورآلات بسازند، اما آن چیزی که ساخته می‌شود، دیگر ربط چندانی به چین ندارد و ساخته دست زنان این منطقه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»