آماده باش ستاد بحران / امداد رسانی به مردم زلزله زده کرمان


آماده باش ستاد بحران / امداد رسانی به مردم زلزله زده کرمان

استانها-ایرنا- به دنبال وقوع زمین لرزه 6.2 ریشتری هجدک کرمان، از ظهرسه شنبه (21 آذرماه)تا کنون تیم های هلال احمر به منطقه اعزام شدند،بیمارستان ها در آماده باش هستند، مدارس در برخی مناطق تعطیل شد و امداد رسانی به زلزله زدگان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش ها و اعلام مسئولان این حادثه تلفات جانی نداشته و تنها به واحدهای قدیمی، خشتی و برخی واحدهای مسکونی خسارت وارد شده است. این حادثه 37 مصدوم داشته و امدادرسانی از ساعات اولیه حادثه آغاز شده است.
جلسات ستاد مدیریت بحران استان کرمان بلافاصله با حضور استاندار و مسئولان ذیربط سازمان ها و نهادها پس از حادثه برگزار شد و تیم های ارزیاب و دهیاران برای بررسی وضعیت منطقه و خسارت احتمالی ناشی از زلزله در منطقه حضور یافتند.
اکنون تمام بیمارستانها در حالت آماده باش هستند و چهار دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز آماده ارائه خدمات است.
به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی مدارس و مهدهای کودک روز چهارشنبه 22 آذر در مناطق زلزله زده تعطیل شد.
به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ترس از زلزله هجدک در کرمان و راور 37 مصدوم بر جا گذاشته است که 11 نفر از مصدومان ترخیص شدند و مابقی در بیمارستان ها بستری هستند.
تاکنون بیش از 16 تیم ارزیاب هلال احمر، هشت تیم امدادی و 2 اکیپ هوایی هلال احمر به منطقه زلزله زده هجدک اعزام شدند و 300 تخته پتو ،140 چادر، 190 کیلو پلاستیک، بیش از 300 والور، هیتر ، 400 تخته موکت و انواع کنسرو و امکانات اولیه بین زلزله زدگان توزیع شده است .
درخواست مردم برای دریافت کانکس، وقوع 27 مورد تصادف پس از وقوع زمین لرزه، مراجعه بالای مردم استان کرمان به جایگاه های عرضه سوخت ازجمله اخباری است که از استان کرمان منتشر شده است.
برخی از خبرهای ایرنا استان کرمان از مناطق زلزله زده به شرح ذیل می باشد:
*آماده باش ستاد بحران کرمان
علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان با اشاره به آماده باش ستاد بحران استان بر شناسایی اماکن غیرمقاوم در شهرستان های لرزه خیز استان به صورت ویژه تاکید کرد و گفت : گزارش خسارت این زمین لرزه بزودی تکمیل و به مراجع مربوطه ارسال می شود.
*اعزام تیم های هلال احمر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان از اعزام 11تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه زلزله زده هجدک تا این لحظه خبر داد.
همچنین 10 تیم امدادی و 2 اکیپ هوایی هلال احمر نیز به منطقه اعزام شده اند.
تا کنون 300 تخته پتو ،140 چادر، 190 کیلو پلاستیک، بیش از 300 والور، هیتر ، 400 تخته موکت و انواع کنسرو و امکانات اولیه بین زلزله زدگان توزیع شده است .
در گردنه خراسانی در نزدیکی منطقه هجدک نیز اقلام امدادی جمعیت هلال احمر دپو شده است تا در صورت نیاز، به مردم اهدا شود.

* درخواست کانکس
با توجه به نگرانی مردم از وقوع زمین لرزه های پیاپی در منطقه راور تعدادی از مردم درخواست مستقر شدن در کانکس را دارند.
فرماندار راور در جلسه ستاد بحران استان کرمان اظهار کرد :نگرانی در بین مردم وجود دارد و چادرها به دلیل سرد بودن هوا نمی تواند مشکل مردم را برطرف کند.
سید حسن میرصادقی با اشاره به وارد شدن خسارت به قنوات و آثار تاریخی شهرستان گفت: ساکنان خانه های قدیمی و خشت و گلی درخواست چادر دارند و فرمانداری این شهرستان با مراجعه مردم روبرو است.
در چترود تعدادی از خانه ها دچار خسارت شده که صاحبان این منازل درخواست چادر کرده اند.

* 27 تصادف پس از وقوع زمین لرزه
فرماندار کرمان از وقوع 27 مورد تصادف پس از وقوع زمین لرزه در کرمان به دلیل ترافیک بالا در خیابانهای این شهرخبر داد و گفت : یکی از دلایل تصادفات امروز شهر کرمان هجوم والدین برای بردن فرزندانشان از مدرسه بود.
علی بابایی در جلسه ستاد بحران افزود: سقف 2 مدرسه در چترود ریزش داشته اما مشکلی برای دانش آموزان ایجاد نشده است و 12 نفر در شهرستان کرمان دچار مصدومیت شده که مشکل جدی ندارند.
وی تاکید کرد: ریزش کوه در منطقه مزار شاه کوهپیانه را داشته ایم که اقدامات لازم در دست انجام است.

*ترافیک بالای شبکه ارتباطی بعد از وقوع زلزله
محمددوست محمدی مدیر مخابرات منطقه کرمان اعلام کرد مشکل در برقراری ارتباط تلفنی به دلیل شدت لرزش و ترافیک بالای شبکه در شهرستانهای کرمان و راور بود که به سرعت برطرف شد.

*خسارت به تاسیسات توزیع برق وارد نشد
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: با توجه به مقاوم سازی تاسیسات و تجهیزات شبکه توزیع برق، هیچگونه خسارتی به این شبکه و تاسیسات در هجدک راور و کرمان وارد نشده است .
امیر جهانشاهی افزود: گروههای اتفاقات و عملیات شرکت برق شمال استان کرمان از شهرهای معین (زرند، رفسنجان، کوهبنان، چترود) به منطقه هجدک اعزام شدند تا در صورت بروز هرگونه حادثه و خسارت احتمالی و قطعی برق نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند.
وی اظهار کرد: موارد اندک از قطعی برق و خسارت جزئی نیز توسط ماموران شرکت توزیع برق شمال استان کرمان برطرف شده است.
جهانشاهی با اشاره به خسارت 20 درصدی به تجهیزات شبکه توزیع برق از 10 آذرماه به دنبال زلزله 6 ریشتری در این منطقه افزود: به منظور اصلاح و مقاوم سازی تاسیسات شبکه برق این منطقه نیاز به اعتبار لازم به میزان حداقل 30 میلیارد ریال است.
روستای هجدک در بخش کوهساران راور تعداد چهار هزار و 500 مشترک برق دارد.

*مردم نگران مصرف سوخت نباشند
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان گفت: از روز گذشته تاکنون540 هزار لیتر فرآورده از انبارهای شرکت نفت این استان خارج شده است.
ساناز باغخانی اظهار کرد: با وجود ترس ناشی از زلزله و هجوم مردم به جایگاههای عرضه سوخت، برخی از جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی شهر کرمان خالی شده است.
وی تاکید کرد: فرآورده نفتی به میزان بیش از مصرف استان کرمان در انبارها شرکت نفت موجود است.
شب گذشته(شامگاه سه شنبه ) مردم کرمان برای سوخت گیری خودروها ساعت ها در صفوف جایگاههای عرضه سوخت به انتظار ماندند.
به گزارش ایرنا،زمین لرزه 6.2 ریشتری ساعت 12 و 15 دقیقه ظهر سه شنبه هجدک واقع در شهرستان راور از توابع استان کرمان را تکان داد.
این زمین لرزه در عمق 10 کیلومتری ثبت شد و تا کنون( ساعت 10 و 20 دقیقه روز چهارشنبه 22 آذرماه) بیش از 61 پس لرزه در منطقه توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به ثبت رسیده است .
جمعه 10 آذر نیز زلزله ای با بزرگی 6.1 ریشتر هجدک کرمان را لرزاند که تاکنون بیش از 300 پس لرزه داشته است.
هجدک در 80 کیلومتری مرکز شهر کرمان قرار دارد.
1630/1042
تهیه و انتشار: گروه اخبار استانها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان