درنگ : اکنون محققان پروژه ابتکاری Breakthrough Listen قصد دارند با رصد دقیق‌تر این جرم عجیب دریابند آیا واقعا این یک تکه سنگ فضایی است یا پدیده ناشناخته دیگری در زیر این ظاهر پنهان شده‌است؟

زمانی که اخترشناسان اوموآموآ را در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ کشف کردند، این سیارک از نزدیک‌ترین فاصله‌اش از خورشید عبور کرده‌بود و راهی مرزهای خارجی‌تر سامانه خورشیدی شده‌بود. اطلاعات به دست آمده به اخترشناسان کمک کرد تا مسیر حرکت مداری آن را با دقتی بالا محاسبه کنند.

محاسبات دقیق در کنار این آگاهی که اوموآموآ با سرعتی بیش از ۳۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت درحال عبور از میان سامانه خورشیدی بود، باعث شد دانشمندان به این نتیجه برسند که جرم کیهانی و خورشید پیوند گرانشی با یکدیگر ندارند (در دام میدان جاذبه یکدیگر نیافتاده‌اند) و اوموآموآ یک توریست معمولی و رها از فضای میان‌ستاره‌ای است.

این حقیقت که اوموآموآ اولین جرم فراخورشیدی است که از میان سامانه خورشیدی عبور می‌کند به تنهایی شگفت‌انگیز است و شکل نامتعارف این جرم نیز اسرار‌آمیز بودن آن را تشدید کرده‌ و پرسش‌های زیادی را به دنبال داشته‌است.

سفینه بیگانگان فضایی یا سیارک؛ تلاش برای تعیین هویت جرم کیهانی با شکلی غیرعادی
تصویری شبیه‌سازی‌شده از سیارک مرموز اوموآموآ

برخی معتقدند شاید این تکه سنگ ۴۰۰ متری سیگار شکل یک سیارک نیست، بلکه کاوشگری است که از سوی بیگانگان فضایی برای تجسس و بررسی منابع زمینی راهی سامانه خورشیدی شده‌است. از این رو پروژه Breakthrough Listen که هدفش جستجو در میان یک میلیون ستاره و ۱۰۰ کهکشان برای یافتن فناوری‌های گونه‌های بیگانه است، از تلسکوپ GBT در غرب ویرجینیا درخواست کرده تا در چهار باند رادیویی اطلاعات این سنگ کیهانی را طی دوره‌هایی ۱۰ ساعته ثبت کند.

از آنجایی که این سیارک که اکنون در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری از زمین واقع شده، هرگز در این باند‌های رادیویی مورد بررسی قرار نگرفته‌ است، رصد جدیدGBT می‌تواند کوچکترین سیگنال‌های رادیویی با قدرتی برابر سیگنال گوشی‌های موبایل را یک دقیقه پس از منتشر شدن ردیابی کند و در این صورت اگر تمدن بیگانه قصد تماس با زمین را داشته‌ باشد، شانس بشر برای پی بردن به این تلاش بیشتر خواهد شد.

غیرمحتمل‌ترین نتیجه رصد، این است که بشر دریابد در این جهان تنها نیست و پاسخ یکی از مهمترین پرسش‌هایی که با اولین نگاه انسان به آسمان شب به ذهنش خطور کرد کشف خواهد شد. ممکن‌ترین پاسخ این پروژه نیز همان است که همه از آن اطمینان داریم: اوموآموآ تکه سنگی با شکلی عجیب و غریب است که راهش از فضای میان ستاره‌ای به میان سامانه خورشیدی افتاده و رصد دقیق آن تنها گنجینه‌ای ارزشمند از اطلاعات درباره این قاصد ناشناخته کیهانی که به زودی در میان وسعت سرد و وسیع میان‌ستاره‌ای برای همیشه ناپدید خواهد شد را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بله خیر