هشدار رییس اتاق مشترک ایران و عراق درباره واگذاری بازار عراق به رقبا


هشدار رییس اتاق مشترک ایران و عراق درباره واگذاری بازار عراق به رقبا

تهران- ایرنا- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: امروز برای حضور در بازار عراق اجبار اقتصادی، تاریخی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی داریم و در صورت هر گونه تعلل، این بازار بزرگ به سایر رقبا واگذار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'یحیی آل اسحاق' عصر دوشنبه در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های ماهیانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: امروز با یک جنگ اقتصادی در عراق مواجهیم و باید در میدان رقابت با رقبای بزرگ وارد شویم؛ در این راستا شرکت های صاحب برند ایرانی باید ورود کرده و اتحادیه های تولیدی باید قوی عمل کنند.
وی بازار عراق را به مثابه جاده ای سنگلاخ توصیف کرد که در نهایت به یک بازار طلایی منتهی خواهد شد.
آل اسحاق ادامه داد: افسران میدانی این بازار بزرگ بازرگانان و مقوله اقتصاد است و دولت نیز باید بداند برای حفظ و نگهداشت این بازار باید هزینه کند.
وی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف و فرهنگ مصرفی این کشور به طور کامل با فرهنگ ایرانی هماهنگ و همخوان است و همه شرایط به ما دیکته می کند که باید بدون توجه به مشکلات فقط بر مزیت های این بازار تمرکز کرد.
این مسئول به تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت در عراق اشاره کرد که عراقی‌ها برای افزایش آن به 10 میلیون بشکه در روز برنامه ریزی کرده و به دنبال جبران عقب ماندگی چند دهه اخیر خود هستند.
آل اسحاق ادامه داد: امروز باید در کردستان عراق که با ایران رابطه تاریخی و بلندمدت دوطرفه دارند، سرمایه گذاری کنیم و سرمایه‌گذاران این منطقه را نیز مجاب کنیم که در ایران به سرمایه گذاری بپردازند؛ در این پیوند به ساماندهی و دیدگاه جدید نیازمندیم.

** صادرات 9 میلیون تن کالا به عراق
در ادامه دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، از صادرات 9 میلیون تن کالا به عراق از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: تا بیست و دوم آذرماه چهار میلیارد و 780 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم.
'سید حمید حسینی' از موافقت دولت عراق برای برگزاری اجلاس مشترک بازرگانی 2کشور در بهمن ماه آینده خبر داد که می‌تواند کمک بزرگی به رفع برخی چالش‌های موجود باشد.
حسینی همچنین با اشاره به تغییر رئیس گمرک عراق در ماه های گذشته، تاکید کرد از ابتدای سال 2018 تعرفه‌های این کشور در چهار گروه محدود می شود و دیگر تنوع تعرفه ای را شاهد نخواهیم بود.
وی یادآوری کرد: بتازگی حضور هیات‌های خارجی در عراق بسیار پررنگ شده است و درصددیم هیاتی بلندپایه را در اسفند ماه آینده به عراق بفرستیم.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065 * 2022*1961
گزارش: محمد ملک دار *ناشر: مریم مسعود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی