مرکز مشاوره شیردهی قم ماهانه به 400 مادر خدمات مشاوره ارائه می دهد


مرکز مشاوره شیردهی قم ماهانه به 400 مادر خدمات مشاوره ارائه می دهد

قم- ایرنا- مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت قم گفت: ماهانه حدود 400 مراجعه کننده به مرکز مشاوره شیردهی قم مراجعه می کنند و از راهنمایی های کارشناسان این مرکز برای شیردهی بهتر به نوزادان و کودکان خود بهره مند می شوند.

مریم خاکبازان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: به طور میانگین مشکل 300 تن از مراجعه کنندگان به این مرکز حل می شود و حدود 100 مادر دیگر برای تغذیه نوزادانشان باید از تغذیه شیرخشک نیز استفاده نمایند.
وی با بیان این که همه مادران به طور طبیعی و غریزی علاقه مند به تغذیه فرزندان خود با شیر مادر هستند، گفت: شیردهی و تغذیه با شیر مادر فرایندی است که نیاز به آموختن و کسب مهارت های لازم دارد که با وجود انگیزه و علاقه مندی در مادران و حمایت اطرافیان تسهیل می گردد.
وی افزود: برای تغذیه مطلوب نوزاد با شیر مادر و بهره مندی از مزایای شیر مادر، نوزاد باید بلافاصله پس از تولد با پوست مادر تماس داشته باشد، تغذیه نوزاد با آغوز به محض مشاهده علائم آمادگی نوزاد ظرف ساعت اول تولد شروع شود و دفعات تغذیه با شیر مادر به طور مکرر بر حسب تقاضای شیرخوار و در شب و روز و مدت تغذیه در هر وعده رعایت شود.
خاکبازان با اشاره به این که در 6 ماه نخست زندگی نوزاد فقط مجاز به خوراندن قطره ویتامین ها هستیم، اضافه کرد: ادامه تغذیه شیرخوار فقط با شیر مادر، بدون هر نوع ماده غذایی دیگر حتی آب یا آب قند در 6 ماه اول که تغذیه انحصاری با شیر مادر نامیده می شود، الزامی است.
وی ادامه داد: در کنار هم بودن مادر و شیرخوار در شب و روز، شروع تغذیه کمکی از پایان 6 ماهگی به بعد، افزایش تدریجی مقدار و تنوع غذاهای نیمه جامد و جامد، و استفاده از غذاهای سفره خانواده همراه با ادامه تغذیه با شیر مادر در تامین نیازهای تغذیه ای شیرخوار در سال دوم، حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: مراقبان سلامت در پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت از شروع نیمه دوم بارداری، مادران را برای تغذیه با شیر مادر آموزش می دهند و در روزهای ابتدایی پس از زایمان نیز به مادران کمک می کنند تا در این امر مهم توانمند شوند.
در استان قم 41 مرکز سلامت جامعه و 136 پایگاه سلامت فعال است و یک هزار و 16 تن از کارکنان شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.
خاکبازان افزود: در گام بعدی، مادرانی که دچار مشکل حل نشده در شیردهی باشند، به مرکز مشاوره شیردهی در مرکز درمانی امیرالمومنین(ع) قم، ارجاع داده می شوند.
وی اضافه کرد: در این مرکز مشاوران به مادران کمک می کنند تا با استفاده از وسایل کمک شیردهی توانایی لازم را در این امر پیدا کنند و آموزش های تخصصی در زمینه استفاده از این وسایل به مادران ارائه می شود.
بر اساس پژوهش انجام شده در سال 1389، تغذیه انحصاری نوزادان با شیر مادر در استان قم 63.64 درصد بوده، در حالی که میانگین کشوری 53.13 درصد بوده است؛ مشابه این پژوهش امسال نیز در استان قم در حال انجام است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!