کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست


کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

همه دوست دارند که پوستی همواره جوان داشته باشند و از آن‌جایی که می‌دانید کلاژن مسئول فرآیند پیری است. برای کاهش سرعت پیری، باید روی رژیم غذایی‌تان تمرکز کنید تا میزان کلاژن سازی پوست را افزایش دهید. در این نوشتار قصد داریم اطلاعات بیش‌تری در مورد چگونگی افزایش کلاژن سازی پوست با استفاده از خوردن برخی از خوراکی‌های خاص، به شما ارائه بدهیم. با...

همه دوست دارند که پوستی همواره جوان داشته باشند و از آن‌جایی که می‌دانید کلاژن مسئول فرآیند پیری است. برای کاهش سرعت پیری، باید روی رژیم غذایی‌تان تمرکز کنید تا میزان کلاژن سازی پوست را افزایش دهید. در این نوشتار قصد داریم اطلاعات بیش‌تری در مورد چگونگی افزایش کلاژن سازی پوست با استفاده از خوردن برخی از خوراکی‌های خاص، به شما ارائه بدهیم. با ما همراه باشید تا با غذاهای افزایش‌دهنده‌ی میزان تولید کلاژن پوست آشنا شوید!

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

چگونه می‌توان تولید کلاژن پوست را افزایش داد – مصرف مواد غذایی مناسب برای کند کردن روند پیری

۱. محصولات سویا

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

محصولات سویا حاوی ژنسیتئین هستند. این عنصر باعث می‌شود که سویا کلاژن پوست با کیفیت بالا را تولید کند و به مهار کردن آنزیم‌هایی که پوست را پیر می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند، کمک کند. فقط محصولات سویا حاوی ژنیستین نیستند، برخی از محصولات گوشتی نیز این عنصر را دارند. بنابراین، تمام غذاهایی که میزان فراوانی ژنسیتئین دارند را مصرف کنید تا سطح کلاژن را در بدن خود افزایش دهید و روند پیر شدن را به طور طبیعی کند کنید.

مطلب مرتبط: تیرگی پوست: ۲۴ درمان خانگی برای رفع تیرگی پوست که عالی هستند

۲. سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره هستند

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

چه‌طور می‌توان با مصرف مواد غذایی تولید کلاژن را افزایش داد؟ سبزیجاتی را که به رنگ سبز تیره هستند، در نظر بگیرید. سبزیجات زیادی وجود دارند که دارای خواص تولید کلاژن هستند مانند کلم برگ، کلم کالی و اسفناج. برای تولید کلاژن بیش‌تر این سبزیجات را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. علاوه بر این سبزیجات برگ سبز به میزان فراوانی لوتئین نیز دارند. لوتئین نوعی آنتی‌اکسیدان است که باعث تقویت حالت انعطاف‌پذیری پوست، هیدراته شدن پوست و از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود. علاوه بر این، سبزیجات سبز تیره مانند مارچوبه، کولارد سبز میزان فراوانی ویتامین C دارند و توانایی بدن را برای تولید کلاژن بیش‌تر و همچنین استفاده‌ی بهینه از پروتئین افزایش می‌دهند.

۳. لوبیا

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

لوبیا می‌تواند به تولید یک ماده‌ی ضد پیری که اسید هیالورونیک نامیده می‌شود کمک کند. این اسید موجود در لوبیا، برای جلوگیری از پیری به طور طبیعی مفید است. فقط باید ۲ قاشق غذاخوری از انواع لوبیا را به طور روزانه مصرف کنید تا زیبایی‌تان را افزایش دهید و با روند پیری مبارزه کنید.

۴. میوه‌ها و سبزیجات قرمز

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

میوه‌ها و سبزیجات قرمز منابع فوق‌العاده‌ی کلاژن هستند مانند چغندر، گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز، هویج، سیب‌زمینی شیرین و غیره. این غذاها به میزان فراوانی لیکوپن دارند، ترکیبی که مانند آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می‌کند و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. با توجه به مطالعه‌ای که در دانشگاه آریزونا صورت پذیرفت، مواد خوراکی قرمز می‌توانند زیر پوست لایه‌ی محافظتی در برابر اشعه‌ی UV ایجاد کنند، به این ترتیب پوست قوی‌تر خواهد بود و می‌تواند از شر آسیب ناشی از نور خورشید خلاص شود.

گوجه‌فرنگی به خصوص لیکوپن فراوانی دارد. برای به دست آوردن بیش‌ترین مقدار لیکوپن از گوجه‌فرنگی، بهتر است آن را به صورت پخته بخورید تا خام.

۵. غذاهای غنی از ویتامین A

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

در یک مطالعه که در ژورنال Investigative Dermatology، در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، ثابت شده‌است که ویتامین A تولید کلاژن را در پوست سالخورده و پوستی که در اثر آسیب نور خورشید پیر شده‌است، تحریک می‌کند. شما می‌توانید ویتامین A را از منابع طبیعی مانند کلم بروکلی، غلات صبحانه‌‌ی غنی‌شده، زردآلو، اسفناج و سیب‌زمینی شیرین دریافت کنید.

علاوه بر این، می‌توانید سبزیجات نارنجی مانند هویج را مصرف کنید. آن‌ها دارای ویتامین A هستند و به بازسازی و بازگرداندن کلاژن آسیب‌دیده کمک می‌کنند.

روش دیگر برای دریافت این ویتامین نیز استفاده از مکمل‌های ویتامین A است برای این‌که تولید کلاژن را در بدن‌تان افزایش دهید.

۶. گوشت قرمز

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

لیزین موجود در گوشت قرمز یک اسید آمینه است که مسئول تولید کلاژن است. بدن شما نیاز به کلاژن دارد، اما نمی‌تواند به خودی خود کلاژن را تولید کند. بنابراین، گوشت قرمز مصرف کنید تا کلاژن تولید کنید. علاوه بر این، آجیل و پنیر نیز منبع فوق‌العاده‌ای از لیزین هستند. با این حال، اگر چربی خون بالایی دارید یا اضافه وزن دارید، مصرف گوشت قرمز را محدود کنید زیرا این ماده‌ی خوراکی چربی زیادی هم دارد. به جای گوشت قرمز می‌توانید محصولات سویا را امتحان کنید.

۷. سبزیجات و میوه‌های حاوی ویتامین C

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

مورد بعدی برای چگونگی افزایش میزان تولید کلاژن، مصرف سبزیجات و میوه‌های غنی از ویتامین C مانند توت‌فرنگی، لیمو، پرتقال، گوجه‌فرنگی و کیوی است. مطالعه‌ای که در ژورنال تغذیه منتشر شد، نشان می‌دهد روی پوست زنان میان‌سالی که به میزان زیادی ویتامین C دریافت می‌کنند، چین و چروک کم‌تری ایجاد می‌شود در مقایسه با کسانی که مصرف ویتامین C در آن‌ها پایین است.

ویتامین C برای تولید کلاژن بسیار مهم است. بدون کلاژن، اسیدهای آمینه نمی‌توانند برای شکل دادن پروتئین به هم متصل شوند. علاوه بر این بعضی از میوه‌ها و همچنین سبزیجاتی مانند جوانه‌ها و کلم بروکلی نیز حاوی میزان فراوانی از ویتامین برای تقویت بازسازی کلاژن هستند که اغلب پالمیتات اسکوربیل، آسکوربیل فسفات یا اسید اسکوربیک نامیده می‌شوند.

۸. غذاهای غنی در منگنز

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه ایالتی اورگن، بدن نیاز به مقدار زیادی منگنز برای افزایش تولید الاستین و کلاژن، به ویژه برای التیام زخم دارد. اگر در حال پیر شدن هستید و عمل جراحی روی‌تان صورت گرفته‌است، منگنز می‌تواند پوست‌تان را بهبود ببخشد. مردان باید در حدود ۲.۳ میلی‌گرم منگنز و زنان باید ۱.۸ میلی‌گرم منگنز در رژیم غذایی خود داشته باشند. منابع طبیعی و عالی منگنز عبارتند از غلات سبوسدار، پیکن، آناناس و سبزیجات برگ‌دار سبز. غذاهای غیرمعمول مانند جلبک دریایی و برخی دیگر از سبزیجات دریایی نیز غنی از منگنز هستند.

۹. غذاهای غنی از مس

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

مواد غذایی غنی از مس برای تولید الاستین و کلاژن جهت داشتن پوستی قوی و سفت ضروری هستند. مس، مانند مگنز، در غذاهای مختلفی مانند گوشت حیوانات، دانه‌ها، آجیل و سخت‌پوستان یافت می‌شود. علاوه بر این، غذاهای تهیه‌شده از غلات کامل مانند پاستا و نان نیز به میزان فراوانی از این ماده‌ی معدنی دارند. مس در سبزیجات و میوه‌جات کم‌تر یافت می‌شود، اما شما می‌توانید دانه‌ها و مغزهایی مانند بادام هندی، تخمه‌ی آفتابگردان، بادام، قارچ و عدس مصرف کنید تا تولید کلاژن را در بدن‌تان افزایش دهید. مصرف ۰.۹ میلی‌گرم مس برای تولید میزان کافی الاستین و کلاژن توصیه می‌شود.

۱۰. آلو

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

ماده‌ی خوراکی بعدی برای افزایش کلاژن ‌آلو است. پیری پوست به وسیله‌ی رادیکال‌های آزاد صورت می‌گیرد که بافت پوست را تجزیه می‌کنند. برای خلاص شدن از شر مشکل پیری پوست، باید آنتی‌اکسیدان‌ها را برای خنثی‌سازی فعالیت‌ رادیکال‌های آزاد مصرف کنید. آلو هم در میان خوراکی‌هایی قرار می‌گیرد که میزان تولید کلاژن را افزایش می‌دهند، و روند پیری پوست را کند می‌کنند. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. با مصرف ۵ آلو در روز، هم سلامتی‌تان را به طور کلی بهبود می‌دهید و هم روند پیری را کند می‌کنید.

۱۱. بلوبری (زغال‌اخته‌ی آبی)

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

در کنار آلو، بلوبری نیز می‌تواند به افزایش سطح کلاژن کمک کند چون حاوی مواد مغذی گیاهی (فیتونوترینت) است. این مواد مغذی با تقویت ماتریکس بافت همبند مرتبط هستند و به بدن کمک می‌کنند که کلاژن بیش‌تری تولید کند. فیتونوترینت‌ها ترکیبات ارگانیکی هستند که به عنوان یک آسپرین طبیعی و بتا کاروتن، برای مبارزه با مشکلات سلامتی استفاده می‌شوند. خبر خوب این است که بلوبری خوشمزه‌تر از اکثر قرص‌های کلاژن است، بنابراین، برای خنثی‌سازی تاثیر رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های پوست و کند کردن روند پیری پوست باید به طور روزانه بلوبری مصرف کنید.

۱۲. سیر

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

در میان راه‌های افزایش طبیعی تولید کلاژن، مصرف سیر را فراموش نکنید. این ماده‌ی خوراکی منبع فوق‌العاده‌ای از گوگرد است. این عنصر برای تولید کلاژن در بدن ضروری است. سیر همچنین به مقدار زیادی تائورین و اسید لیپوئیک دارد. آن‌ها برای ترمیم فیبرهای آسیب‌دیده‌ی کلاژن در پوست ضروری هستند. با مصرف این گیاه دارویی به طور روزانه، از خواصی که برای سلامتی و زیبایی دارد، استفاده کنید. چند حبه سیر را به غذاهای‌تان در حین پخت اضافه کنید یا روغن سیر را به عنوان یک مکمل طبیعی مصرف کنید.

۱۳. غذاهای غنی از سلنیوم

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

مواد غذایی غنی از سلنیوم مانند بوقلمون، گردوی برزیلی، گیاه دارویی دم اسب، کیوی، جوانه‌ی دانه‌ها، گوجه‌فرنگی، اسفناج، کولارد سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، فلفل، کلم کالی، سیب‌زمینی شیرین، پاپایا و مرکبات. سلنیوم می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کند و تولید گلوتاتیون را افزایش دهد. در واقع، گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که باعث کاهش روند تحلیل رفتن الاستین و کلاژن می‌شود. این آنتی‌اکسیدان به خنثی شدن فعالیت رادیکال‌های آزاد که پوست را پیر می‌کنند یا به آن آسیب می‌زنند، کمک می‌کند.

۱۴. غذاهای غنی از اسیدهای امگا

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

ماهی‌هایی مانند ماهی تن و ماهی سالمون منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند. بعضی از انواع مغزها مانند بادام، بادام هندی و گردوی آمریکایی نیز حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا هستند. برای دریافت اسیدهای امگا می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی نیز استفاده کنید.

به طور کلی، غذاهایی که غنی از اسیدهای امگا هستند، باعث ایجاد سلول‌های قوی‌تر می‌شوند و از ساختار پوست حمایت می‌کنند تا صاف و سفت باقی بماند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا می‌توانند پوست را نرم و لطیف کنند.

۱۵. تخم کتان

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

تخم کتان منبع خوبی از امگا ۳ است. با استفاده‌ی روزانه از تخم کتان، می‌توانید چین و چروک و خطوط ریز را کاهش دهید. برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن، تخم کتان را با سرکه بالزمیک مخلوط کنید و آن‌ها را به عنوان سس به سالادتان اضافه کنید. این سالاد را مصرف کنید تا تولید کلاژن را به طور طبیعی و بدون نیاز به داروها و قرص‌های کلاژن افزایش بدهید.

۱۶. بوقلمون

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

بوقلمون غنی از کارنوزین است؛ این پروتئین به کند شدن روند پیری و نشانه‌های آن مانند دژنراسیون مغز و بروز چین و چروک روی پوست کمک می‌کند. به همین دلیل بهتر است بوقلمون را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. گوشت بوقلمون را به میزان بیش‌تری مصرف کنید تا هم سلامت کلی‌تان را بهبود بدهید و هم تولید کلاژن را برای مبارزه با روند پیری افزایش دهید.

۱۷. شکلات

کلاژن پوست: 17 ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

با توجه به مطالعه‌ای که در آلمان صورت گرفت، شکلات، و مواد غذایی و نوشیدنی‌های دیگر غنی از کاکائو می‌توانند جریان خون را افزایش بدهند و از پوست در برابر اشعه‌ی مضر UV محافظت کنند. اشعه‌ی UV مقصر شماره‌ی یک پیر شدن پوست است.

با این حال، در نظر داشته باشید که فقط شکلات تلخ است که به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد و می‌تواند به سلامت کلی و پوست‌تان سود برساند.

خوب موارد بالا خوراکی‌هایی هستند که با مصرف آن‌ها می‌توانید سطح کلاژن خود را افزایش بدهید. امیدواریم که این مقاله برای‌تان سودمند باشد و بتوانید سطح کلاژن را در بدن‌تان افزایش دهید و با روند پیری زودرس به خوبی مبارزه کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: vkool

کلاژن پوست: ۱۷ ماده خوراکی برای کلاژن سازی پوست

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۱۰ نفر)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی