موضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگی


خبرگزاری شبستان: گفتمان مهدوی در زمره مظلوم ترین گفتمان های مطرح در عرصه فرهنگ است. گذشته از متولیان فرهنگی حتی نهادهای مذهبی نیز گوشه چشمی به این موضوع ندارند و در مقابل در خارج از جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری گفتمان آخرالزمانی جاری است.

سرویس : مهدویت و غدیر - آخر الزمان زمان : ۱۳۹۶/۹/۲۸ - ۱۵:۲۸ شناسه خبر : ۶۷۷۳۰۵
شفیعی سروستانی تشریح کرد:
موضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگی
خبرگزاری شبستان: گفتمان مهدوی در زمره مظلوم ترین گفتمان های مطرح در عرصه فرهنگ است. گذشته از متولیان فرهنگی حتی نهادهای مذهبی نیز گوشه چشمی به این موضوع ندارند و در مقابل در خارج از جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری گفتمان آخرالزمانی جاری است.
موضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگی
به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، دکتر اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیر موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) پیش از ظهر امروز سه شنبه، ۲۸ آذرماه در نشست خبری در رابطه با «چالش آخرالزمانی انتخاب اورشلیم به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی» این انتخاب را حاصل ائتلاف شوم صلیبی، سلفی و صهیونیستی دانست و گفت: این انتخاب بیش از آن که ماهیت سیاسی داشته باشد، ماهیت و پشتوانه کاملا مذهبی دارد.

وی افزود: عصر ما عصر سوءتفاهم است و غلبه نام و ننگ اجازه نمی دهد تا آنچه مربوط به حضرت صاحب الزمان (ع) است به نحو شایسته ادا شود. غلبه «گفتمان سیاسی – اقتصادی» در عصر ما، حجاب عجیبی بر چشم و قلب مردم کشیده و وجود این حجاب، اجازه نشر نور در قلب ها را نمی دهد و همین مسئله باعث می شود که مردم ناگهان در میان فتنه های آخرالزمان گرفتار شده و فرصت ها را از دست بدهند. این در حالی است که همه آموزه های وحیانی (قرآن و اهل بیت(ع)) مردم را به ساحت حجت حّی خدا متذّکر شده و از ایشان به عنوان صراط مستقیم هدایت یاد کرده اند و تمسک به ساحت ایشان را باعث رهایی و قرار گرفتن در مسیر هدایت و نجات دانسته اند.

استاد شفیعی سروستانی تصریح کرد: علیرغم اینکه ما در یک کشور شیعی زندگی می کنیم اما گفتمان مهدوی در زمره مظلوم ترین گفتمان های مطرح در عرصه فرهنگ است. گذشته از متولیان فرهنگی حتی نهادهای مذهبی نیز گوشه چشمی به این موضوع ندارند و در مقابل شاهد هستیم در دنیای خارج از جهان اسلام به خصوص غرب، بیش از هر زمان دیگری گفتمان آخرالزمانی جاری است.

صحبت از ظهور و موعود در غرب صد بار آسان تر از کشورهای شیعی است

وی یادآور شد: به عنوان کسی که بیش از دو دهه از عمر خود را در عرصه مهدویت پشت سر گذاشته ام به جرئت اعلام می کنم که امروز گفت وگو در رابطه با آخرالزمان، ظهور، موعود(عج) و پایان تاریخ در کشورهای غربی و بخصوص ایالات متحده آمریکا یکصد مرتبه راحت تر و روان تر از کشورهای اسلامی و شیعی است.

محقق و پژوهشگر مهدوی بیان کرد: با استناد به مدارک و مستندات عنوان می کنم در حالی که در رسانه های صوتی و تصویری در ایران دو ساعت برنامه قابل استفاده و مفید در حوزه مهدوی وجود ندارد و گفت وگو از ایشان با صدها سوال و سوءتفاهم مطرح است، اما ما شاهد هستیم در ایالات متحده آمریکا بیش از 1500 ایستگاه رادیویی و تلویزیونی به شکل تخصصی از منجی آخرالزمان سخن می گویند. در هیچ یک از دانشگاه های رسمی و غیررسمی کشور ما به اندازه دو واحد درسی به صورت اختیاری نه به صورت رشته تخصصی با موضوع آخرالزمان شناسی وجود ندارد و این در حالی است که در آمریکا بیش از 257 کالج و دانشگاه به صورت تخصصی در این رابطه فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: تعداد مبلغان متخصص در حوزه فرهنگ مهدوی که قادر باشند به سوالات و شبهات مردم به صورت امروزی جواب دهند به تعداد انگشتان دست نیست. مقصود آن دسته از مبلغان است که با اطلاع به مسائل روز و مسلط به آنچه که امروز در سطح جامعه می گذرد، بتواند پاسخگوی مسایل اقشار مختلف مردم باشد. قبل از سال 2000 بیش از یکصد هزار نفر دانشجوی متخصص در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا حضور داشته اند که مسلط به آیات تورات و انجیل بوده و از آن سخن می گفتند، امروز بیش از 4 هزار کتابخانه تخصصی در آنجا وجود دارد.

اختصاص پرفروش ترین و پرهزینه ترین فیلم ها درباره آخرالزمان

دکتر شفیعی سروستانی ادامه داد: تعداد فیلم های آخرالزمانی از 600 عنوان بیشتر است و به عبارت دیگر پرفروش ترین و پرهزینه ترین فیلم زمان با موضوع آخرالزمان بوده است در حالی که سینمای ما و رسانه های ما به موضوعات و مفاهیم روزمره مانند خرد و خوراک و ازدواج و غیره خلاصه می شود. درست در زمانه ای که همه نشانه‌های آخرالزمانی خود را به ما عیان می کند از جمله بحران یمن، شامات، فتنه های عراق، زلزله های پیاپی، قحطی و کمی بارش، فساد دامنگیر و ... از جمله نشانه هایی هستند که درباره سال های قبل از ظهور حضرت ولیعصر(عج) آمده است، حتی به مسئله گرانی و کمبود معیشت مردم نیز اشاره شده و درست در همین موقعیت ما شاهد هستیم گویا نوعی خودسانسوری و سکوت بر جامعه مذهبی، مبلغین و رسانه های ملی ما که حاکم شده است و نمی دانیم در چنین شرایطی اگر ناگهان مستضعفان با واقعه شریف ظهور مواجه شوند چه رویدادی اتفاق می افتد.

مدیر موسسه فرهنگی موعود عصر(عج) ادامه داد: امروز سهم حجت خدا از رسانه ملی چقدر است؟ آن میزان از گفت وگوهای مهدوی هم که در سطح جامعه دیده می شود محدود به شعر، موسیقی و کلیپ و ... است. در صورتی که این مسائل منجر به معرفت نسبت به امام و نجات مردم از فتنه ها نمی شود مگر نه این است که رسول خدا (ص) فرمودند: کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلی است. امروز چه تعداد از فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه های ما نسبت به امام خود معرفت پیدا می کنند.

امکان ارائه استراتژی برای سیاست خارجی از مباحث مهدوی

شفیعی سروستانی ابراز کرد: در مباحث و منابع مهدوی به بیش از دو هزار حوزه از مسائل زندگی بشر اشاره شده شامل خوراک، پوشاک، ازدواج، معماری، شهرسازی، قضاوت و ... همچنین همه مبانی و استراتژی ها و تاکتیک ها در هر حوزه نیز عنوان شده است اما ما مردم را به پایین ترین سطح از مباحث مهدوی عادت داده ایم، یعنی فقط شاعرانه ها، گفت وگوهای مناسبتی یا گفت وگوهای ذوقی و سلیقه ای در حالی که می توان حتی برای مناسبات سیاست خارجی از مباحث مهدوی استراتژی ارایه داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با راهکار برون رفت از این وضعیت و اصلاح دیدگاه عمومی نسبت به مهدویت گفت: نخستین راهکار این است که دفتر گفتمان مهدوی باز شود تا مردم بدانند با چه مفاهیم ژرف، متکثر و متعددی روبرو هستند. گام دوم این است که به مدد این مفاهیم به شناسایی وضع موجود بپردازیم و در مرحله بعد با مراجعه به مصادیق و معیارها وضع موجود را نقد کنیم. مرحله نهایی نیز این است که بتوانیم با کمک نقد وضعیت موجود برای برون رفت از بن بست ها استراتژی پیشنهاد کنیم.

محقق و پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: امروز قریب ترین موضوع در عصر ما بحث مهدویت است. اخبار آخرالزمانی در منابع و مآخذ روایی و دینی ما کم نیست اما کارکرد این اخبار چیست؟ به عبارت دیگر نقش اخبار آخرالزمانی که از قول پیامبر(ص) تا امام زمان (ع) مطرح شده مانند نقش تابلوهای راهنمایی و رانندگی در میان جاده ها است. کدام راننده از این تابلوها بی نیاز است؟ تابلوهای راهنمایی و رانندگی میزان فاصله گرفتن از مبداء، فاصله تا مقصد را مطرح می کنند، خطرات موجود در مسیر را گوشزد می کنند و احتیاط های لازم را نیز ارائه می دهند یعنی هم بازدارندگی دارند و هم تسهیل کننده هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به انتخاب اورشلیم به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی گفت: امروز چه تحلیل هایی در رابطه با این ماجرا ارایه شده است. فردی پیدا شده به عنوان رئیس جمهور آمریکا که می گوید اورشلیم باید پایتخت اسرائیل باشد. تحلیل های سیاسی و اجتماعی بسیاری در این رابطه صورت گرفت اما آیا تحلیل آخرالزمانی نیز در رابطه با این مسئله وجود دارد؟

شفیعی تاکید کرد: امروز 70 سال است که مسلمانان از صهیونیست سخن می گویند اما تعریف ارایه شده از صهیونیسم چگونه تعریفی است؟ آیا کسی توجه داشته است بستری که صهیونیسم از میان ما سر برآورد موضوع آخرالزمان، ظهور منجی، برگشت مسیح یا ظهور ماشیح از فلسطین بوده است؟

نمی توان موضوع اسراییل و اورشلیم را جدا از مباحث آخرالزمانی دانست

وی تاکید کرد: اساسا نمی توان موضوع اسرائیل و اورشلیم را جدا از مباحث آخرالزمانی دانست. در تحلیل انتخاب اورشلیم به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس باید به این نکته توجه کرد که در ایالات متحده چه کسانی چشم به اورشلیم دوخته‌اند. جمعیت قالب آمریکا یعنی 75 درصد آن پروتستان هستند، قوی ترین مبلغان انجیلی در ایالات متحده فعالیت می کنند و تمام آنها نیز رویکرد آخرالزمانی دارند. همه این افراد برای ظهور مسیح موعود این ضروری می دانند که فلسطین توسط یهود تصرف شو.

شفیعی سروستانی ابراز کرد: و همه دولت ایالات متحده را برای زمینه سازی این امر مکلف می شناسد و اصولا بازگشت و ظهور حضرت مسیح(ع) را مشروط بر آن می دانند که فلسطین به شکل کامل توسط اسرائیل تصرف شده و اورشلیم به عنوان پایتخت مطرح باشد. تاسیس مجدد معبد سلیمان و تخریب بیت المقدس نیز از نظر آنها امری کاملا لازم و ضروری است. آقای ترامپ رسماً اعلام کرد انتخاب اورشلیم به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خواسته ساکنان آمریکا است؛ این حرف سیاسی نیست بلکه مذهبی و حرف مبلغان انجیلی است.

مدیر موسسه فرهنگی موعود عصر(عج) با اشاره به سه جریان خاص در دنیا که به دنبال تصرف اورشلیم و شاخص کردن این موقعیت هستند، گفت: منشا هر سه جریان نیز یهودی است. جریان اول صهیونیسم مشهور، جریان دوم مسیحیان صهیونیست و انجیلی های ایالات متحده و انگلستان که تصرف اورشلیم را لازمه بازگشت و ظهور مسیح می دانند و سوم جریان پیچیده و شیطانی مجامع مخفیِ فراماسونری و ایلومناتی که به دنبال تاسیس حکومت جهانی بنی اسراییل هستند و این حکومت باید در مرکزیت فلسطین بنا شود اما نه حکومت جهانی رحمانی بلکه حکومت جهانی شیطانی.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ سران اروپا و ایالات متحده آمریکا و همچنین سران سلفی ها عموما وابسته به این جریان های ایلومناتی هستند و راز کشتار شیعیان نیز این است که آنها معتقدند باید در آستان شیطان قربانی از جنس انسان ارزانی داشت تا شیطان برای حفظ و بسط قدرت به آنها کمک کند.

پایان پیام/99
موضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگی
موضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگیموضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگیموضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگیموضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگیموضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگیموضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگیموضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگیموضوع اسرائیل و اورشلیم از مباحث آخرالزمانی جدا نیست/مهدویت؛ مظلوم ترین گفتمان فرهنگی
ضمیمه :
کلید ‫واژه‌ها:
غریب ترین مباحث
|
اسماعیل شفیعی سروستانی
|
مهدویت
|

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو