هزینه تمبر در قراردادهای بانکی چه میزان است؟


قانون مالیاتهای مستقیم و در ماده های 44 تا 51 در فصل مالیات بر دارایی حق تمبر گنجانده شده و بانک ها بر اساس همین ماده ها از مشتریان این هزینه را دریافت می کنند که به مواردی از آن اشاره می کنیم.

هزینه تمبر در قراردادهای بانکی چه میزان است؟شفا آنلاین>بیمه و بانک>قانون مالیاتهای مستقیم درباره حق تمبر قراردادهای منعقده بین مشتریان و بانک ها چه می گوید؟

به گزارش شفا آنلاین:احتمالاً شما هم در هنگام مراجعه به بانک و افتتاح حساب متوجه کسر مبلغ ۱۰۰۰ تومان از حساب خود به عنوان هزینه تمبر شده اید.

قانون مالیاتهای مستقیم و در ماده های ۴۴ تا ۵۱ در فصل مالیات بر دارایی حق تمبر گنجانده شده و بانک ها بر اساس همین ماده ها از مشتریان این هزینه را دریافت می کنند که به مواردی از آن اشاره می کنیم.

در ماده ۴۴ آمده است از هر برگ که از طرف بانک‌ها چاپ می شود در موقع چاپ مبلغ ۲۰۰ ریال به عنوان حق تمبر اخذ می‌شود.

همچنین در ماده ۴۷ این گونه آمده است: از تمامی قراردادها و اسناد مشابه آنها به شرح زیر که بین بانک‌ها و مشتریان آنها مبادله و یا از طرف مشتریان تعهد می شود در صورتی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشود معادل ده هزار ریال حق تمبر اخذ می‌شود.

برگه قبول شرایط عمومی حساب جاری, قرارداد وام و یا اعطای تسهیلات و فرمهای تعهد آوری که بانک‌ها به نام های مختلف در موقع انجام معاملات و امضای مشتریان خود از آنها امضا می‌گیرند، قراردادهای انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری، وکالت نامه های بانکی که در دفتر بانک تنظیم می شود و مشتریان حق امضای خود را به دیگری واگذار می کنند از جمله قراردادهایی است که باید حق تمبر اخذ شود.

همچنین برای ضمانت نامه های صادره از سوی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری البته در صورتی که تقاضای صدور ضمانت نامه از طرف بانک مورد قبول واقع شده و ضمانت‌نامه صادر شود نیز تمبر اخذ می شود.

حق تمبر هر برگ قرارداد در شبکه بانکی معادل هزار تومان می باشد که از حساب مشتریان است و به حساب دارایی واریز می شود.

البته این خود جای سوال است که چرا در قراردادهای منعقده در شبکه بانکی که دو طرف بوده و بانک و مشتری هستند تمامی هزینه های حق تمبر از سوی مشتری متقبل شده و بانک و موسسه اعتباری هیچگونه هزینه ای برای خود متصور نمی شود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...