بدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوند


خبرگزاری شبستان: اینکه ما مدام اصرار کنیم که حضرت حجت(عج) بیایند اما مقدمات لازم را برای ظهور ایشان فراهم نکنیم، دعایی است که به اجابت نمی رسد، شرط ظهور آن حضرت(عج) این است آن جامعه مورد انتظار را در حد توان خودمان ایجاد کنیم،

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان : ۱۳۹۶/۹/۲۹ - ۰۹:۱۱ شناسه خبر : ۶۷۷۳۰۹
مدیر کل حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور در گفت وگو با شبستان:
بدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوند
خبرگزاری شبستان: اینکه ما مدام اصرار کنیم که حضرت حجت(عج) بیایند اما مقدمات لازم را برای ظهور ایشان فراهم نکنیم، دعایی است که به اجابت نمی رسد، شرط ظهور آن حضرت(عج) این است آن جامعه مورد انتظار را در حد توان خودمان ایجاد کنیم،
بدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوند
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، مدیر کل حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان درباره «آثار وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگسازی انتظار در جامعه اسلامی»، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: «وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف»؛ امروز اگر این مسئله را تحلیل کرده و در رابطه با آن تأمل داشته باشیم، راهکار برخی از معضلات فرهنگی موجود در دانشگاه به دست می آید و این راهکار عبارت است از این که باید «اهداف مشترک کارکردی» برای حوزه و دانشگاه پیدا و در آنها سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: وقتی این اهداف مشخص شود طبعاً دانشگاهیان از برخی مباحثی که ارائه می شود، بیشتر استقبال می کنند. حوزه و دانشگاه بنا نیست ساختار یکسان داشته باشند یا دروس حوزوی در دانشگاه تدریس شود و یا بالعکس آن؛ بلکه هر یک از آنها کارکرد خاص خود را دارند اما آنچه لازم است، آن که کارکردهای این دو نهاد انقلابی همسو و هم‌جهت باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کارکردی که می تواند به هر دو نهاد هویت و انگیزه بدهد که در کنار هم قرار بگیرند، «مسئله تمدن‌سازی» است که به عنوان مهمترین هدف انقلاب اسلامی از روز اول توسط حضرت امام خمینی (ره) و در این بیش از ربع قرن نیز توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. برخی می گویند ما انقلاب کردیم تا ارزش های دینی ترویج و توسعه پیدا کند، این در حالی است که ارزش های دینی قبل از انقلاب نیز وجود داشت، در آن زمان نیز مساجد فعال بود، هیئات فعال بود، هرچند برخی جاها ضدارزش ها در جامعه دیده می شد اما ارزش ها نیز فعالیت خود را داشتند و تمایل مردم به سوی معنویات و ارزش ها نیز وجود داشت اما حکومت، حکومت فاسدی بود.

مدیر کل حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور در ادامه بیان کرد: مسئله اصلی انقلاب چیزی فراتر از ترویج ارزش های دینی و به عبارت دیگر مهمترین ارزش دینی است که همانا تحقق تمدن نوین اسلامی است. اگر حوزه و دانشگاه هر دو روی این موضوع توافق کنند و کارکرد و نقش خود را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی مطالبه نمایند آنگاه حضور کانون های مهدویت در دانشگاه ها نیز معنا پیدا می کند در غیر این صورت اگر قرار باشد کانون های مهدویت را در حد برگزاری دعای ندبه و بحث پیرامون اثبات بودن و وجود امام عصر (ع) و امثال این مسائل متوقف کنیم طبعاً آن جذابیت لازم را نخواهد داشت چرا که این مسئله بحث جدیدی نیست.

وی در ادامه با اشاره به مباحث روز مهدویت گفت: اینکه ثابت کنیم امام عصر(عج) حضور دارند، طول عمر دارند و باید مرتب برای ایشان دعا کرد حرف جدیدی نیست، همه این مسائل را می دانند و در حد خود تلاش می کنند تا با حضرت(عج) ارتباطی برقرار کنند، دعای ندبه می خوانند، آل یاسین بخوانند و اعمال خود را مطابق با رضایت آن حضرت(عج) انجام دهند اما این به عنوان کارکرد کانون های مهدویت کافی نیست، کانون‌های مهدویت باید به سمت تمدن سازی حرکت کنند،

حریزاوی تاکید کرد: راهکاری هم که به نظر ما رسیده و در سطح 50 حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در کشور دنبال می شود، این است که علوم حوزوی را در گرایشات دانشگاهی ضرب کنیم یعنی جدولی داریم به نام «جدول علوم مضاف» که از اخلاق مضاف و فلسفه مضاف و فقه مضاف تشکیل شده، این جدول مورد مطالعه قرار می گیرد و هر رشته دانشگاهی یا هر گرایشی از گرایش های موجود، نسبت یابی و علوم جدیدی در عرصه دانشگاه عرضه می شود.

وی افزود: البته برای این کار نیازمند تاسیس پژوهشکده های اختصاصی هستیم که در این طرح با عنوان «بینشکده» نامیده می شود و نیز کارکردهای ویژه ای که باید در جای خود مورد مطالعه قرار بگیرد.

حریزاوی در رابطه با جایگاه مباحث مهدوی در علوم مضاف تصریح کرد: کارکرد علوم مضاف تاسیس تمدن نوین اسلامی و تاسیس تمدن نوین اسلامی، مقدمه حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) است. به نظر می رسد تا زمانی که تمدن سازی محقق نشود حضرت حجت(عج) ظهور نمی کنند، این یک وعده الهی است و ما نیز باید در این مسیر از وقت درست استفاده کنیم. اینکه ما مدام اصرار کنیم که حضرت حجت(عج) بیایند اما مقدمات لازم را برای ظهور ایشان فراهم نکنیم، دعایی است که به اجابت نمی رسد، شرط ظهور آن حضرت(عج) این است آن جامعه مورد انتظار را در حد توان خودمان ایجاد کنیم، سازوکارهای لازم برای یاری حضرت(عج) محقق شود، آمادگی اداره جهان در میان یاران حضرت(عج) فراهم شود تا بتوانیم داعیه دار حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) باشیم.

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در پنج گامِ شکل گیری مراحل انقلاب تا ایجاد تمدن اسلامی، در گام دوم هستیم و هنوز وارد گام سوم نشده‌ایم. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری این گام ها عبارتند پیروزی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و گام آخر تمدن اسلامی که به فرموده رهبری ما در مرحله گذار از مرحله دوم و ورود به مرحله سوم هستیم.

پایان پیام/99
بدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوند
بدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوندبدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوندبدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوندبدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوندبدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوندبدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوندبدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوندبدون زمینه سازی، دعای فرج اجابت نمی شود/حوزه و دانشگاه باید برای ظهور هم داستان شوند
ضمیمه :
کلید ‫واژه‌ها:
کانون‌های مهدویت
|
تمدن سازی اسلامی
|
حجت الاسلام حریزاوی
|

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در