آب‌شیرین‌کن و مزارع پرورش ماهی در قفس، چالش مهم سواحل هرمزگان است


آب‌شیرین‌کن و مزارع پرورش ماهی در قفس، چالش مهم سواحل هرمزگان است

مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان گفت: آب شیرین کن ها، توسعه مزارع پرورش میگو و ماهی در قفس سواحل را به شدت تهدید می کند و مکان گزینی این پروژه ها به خوبی انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس مرادی مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان با سهم حدود ۴۳ درصدی از طول سواحل کشور، ساحلی ترین استان کشور است و نسبت به سایر مناطق ساحلی بیشتر در معرض تخریب اجرای برنامه های توسعه ملی قرار دارد.

وی اظهار کرد: از این رو، استان هرمزگان برای اجرای پایلوت طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور انتخاب شد که به نظر می رسد انتخابی منطقی و هوشمندانه است.

مرادی ادامه داد: همزمان با اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور، در حال انجام پروژه تدوین سند آمایش سرزمین در استان هستیم که تاکید بسیاری بر حفظ محیط زیست منطقه دارد.

مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان گفت: بخش عمده جمعیت و فعالیت در این اکوسیستم ساحلی متمرکز شده و به رغم آنکه سواحل استان هرمزگان تنها ۳.۳ درصد از مساحت استان را در بر می گیرد، جمعیتی نزدیک به ۳۸ درصد در این منطقه سکونت دارند.

وی تاکید کرد: نکته مهم در خصوص وساحل این استان، بحث آب شیرین کن ها، توسعه مزارع پرورش میگو و ماهی در قفس است که سواحل را به شدت تهدید می کند، مکان گزینی این پروژه ها به خوبی انجام نشده و فعالیت آن ها تالاب های بین المللی استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

مرادی ادامه داد: نکته مهم دیگر که در سواحل استان هرمزگان اتفاق خواهد افتاد اجرای طرح توسعه مکران در یک افق ۱۰ ساله و ایجاد امکان سکونت برای ۵ میلیون جمعیت در این سواحل است.

مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان ادامه داد: یکی از اقداماتی که در سند آمایش سرزمین استان انجام می شود، ارزیابی توان اکولوژیک سواحل با مدل های جدید است بر این اساس علاوه بر مناطقی که اکنون تحت پوشش کنوانسیون رامسر هستند و برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده اند، مناطق دیگری را نیز شناسایی کردیم که مستعد حفاظت هستند و می توانند موارد قابل پیشنهادی برای اجرای این برنامه جامع باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سواحل هرمزگان با سرعت زیادی در معرض اجرای پروژه های توسعه ای قرار دارد به نظر می رسد زمان اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور نسبتا طولانی است، ممکن است در پایان نتیجه خوبی به دست آید اما طولانی بودن آن ممکن است کارایی طرح را محدود کند و در نهایت نتواند نقش مفید و بازدارنده ای در حفاظت از منطقه ایفا کند.

مرادی پیشنهاد داد: با توجه به سرعت اجرای پروژه ها در استان هرمزگان می توان زمان را با تبادل اطلاعا و دانش فنی کوتاه تر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...