خواص هویج؛ 22 خاصیت جادویی آب هویج برای سلامتی و پوست و مو


هویج یکی از محبوب ترین سبزیجات ریشه دار است که در رنگ های مختلف نارنجی، سیاه، بنفش، سفید، زرد و قرمز یافت می شود. طبع هویج گرم و تر می باشد. امروزه بیشتر هویج دنیا در چین کشت می شود، از هویج بیشتر برای تهیه انواع آبمیوه، سالاد و سوپ استفاده می شود. هویج حاوی […] The post خواص هویج؛ 22 خاصیت جادویی آب هویج برای سلامتی و پوست و مو...

خواص هویج؛ 22 خاصیت جادویی آب هویج برای سلامتی و پوست و موخواص هویج

طبع هویج گرم و تر می باشد. امروزه بیشتر هویج دنیا در چین کشت می شود، از هویج بیشتر برای تهیه انواع آبمیوه، سالاد و سوپ استفاده می شود. هویج حاوی مقادیر بالایی بتاکاروتن، آنتی اکسیدان و فیبر می باشد، علاوه بر این هویج غنی از ویتامین A، C، K و B8 و همچنین اسید پانتوتنیک، فولات، پتاسیم، آهن، مس و منگنز است.

مزایای هویج برای سلامتی

کاهش کلسترول پیشگیری از سرطان بهبود بینایی تقویت سیستم ایمنی بدن بهداشت دهان و دندان

خواص هویج برای پوست و مو

1. روشن کننده پوست صورت

هویج دارای مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است که برای درخشان شدن و روشن شدن پوست مفید می باشد.

ماسک هویج برای پوست

ختنه دختران جوان+عکس

هویج رنده شده را با عسل مخلوط کنید و آن را بر روی پوست صورت بمالید تا پوست شما روشن تر و درخشان تر شود.

2. درمان زخم

نوشیدن آب هویج می تواند برای درمان زخم ها و جلوگیری از عفونت مفید باشد.

3. جوان سازی پوست صورت

هویج حاوی ویتامین C بوده که به تولید کلاژن در بدن کمک می کند و از ایجاد چین و چروک در پوست صورت جلوگیری کرده و باعث جوانسازی پوست می شود.

4. ضد آفتاب طبیعی

بتا کاروتن موجود در هویج به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست را در برابر اشعه خورشید محافظت می کند.

5. درمان پوست خشک

کمبود پتاسیم می تواند منجر به خشکی پوست شود، هویج غنی از پتاسیم می باشد و نوشیدن آب هویج می تواند پوست شما را هیدراته کند.

ماسک صورت با هویج برای پوست خشک

2 قاشق چای خوری هویج رنده شده را یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری شیرو چند قطره روغن زیتون ترکیب کنید و آن را بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10-15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

6. درمان پوست چرب

هویج با کنترل چربی پوست می تواند برای تمیز شدن و شفاف شدن پوست چرب مفید باشد.

ماسک هویج برای پوست چرب

یک هویج بزرگ بخارپز شده را له کنید و نصف قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید، یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه به آن اضافه کنید و هنگامی که سرد شد بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست بماند و سپس با آب گرم صورتتان را بشویید.

7. خواص هویج برای ریزش مو

هویج دارای انواع ویتامین های C و ویتامین E می باشد که برای تقویت مو مفید هستند و می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

8. تقویت و افزایش رشد مو

مصرف یک لیوان آب هویج در روز باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

فواید دارویی و درمانی هویج

9. جنین و زنان باردار

هویج در دوران بارداری برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است چون باعث رشد بهتر جنین شده و خطر ابتلا به عفونت های جنینی و سقط جنین را کاهش می دهد.

همچنین مصرف منظم هویج باعث افزایش شیر مادر در زنان شیرده می شود.

10. نوزادان و کودکان

هویج و آب هویج سرشار از ویتامین A هستند که برای تقویت بینایی و جلوگیری از بیماری های چشمی در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

هویج حاوی مقادیر زیاد فیبر رژیمی است که هضم را بهبود بخشیده و از یبوست در نوزادان و کودکان جلوگیری می کند.

هویج به سرعت و به طور موثر اسهال کودکان را درمان می کند.

هویج دارای مقادیر بالای لوتئولین است که باعث تقویت حافظه می شود.

هویج برای داشتن دندان های قوی و سالم در نوزادان و کودکان مفید بوده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

11. چشم و بینایی

هویج خام سرشار از بتا کاروتن، لووتیان، زاکسنتین و ویتامین A می باشد که به بهبود بینایی و درمان شب کوری کمک می کند. همچنین بتا کاروتن موجود در هویج برای پیشگیری و درمان بیماری چشمی آب مروارید و ماکولا در سالمندان مفید می باشد.

12. لاغری و کاهش وزن

هویج یکی از سبزیجات با کالری پایین است که برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.

بتاکاروتن موجود در هویج باعث افزایش چربی سوزی شده و ویتامین A موجود در آن از ایجاد سلول های چربی و در نتیجه چاقی جلوگیری می کند.

هویج همچنین دارای مقادیر بالایی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و جلوگیری از پرخوری شده در نتیجه به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

13. بدنسازی

هویج یکی از سبزیجات کم کالری و با کربوهیدرات پایین و سرشار از ویتامین های مختاف است که می تواند برای کاهش وزن در بدنسازان مفید باشد و به عضله سازی در آن ها کمک کند.

هویج دارای مقادیر بالای فیبر است که اشتها را کاهش داده و سم زدایی روده ها را بهبود می بخشد، علاوه بر این هویج برای افزایش انرژی در هنگام تمرینات بدنسازی مفید می باشد.

فسفر موجود در هویج برای ترمیم و حفظ عضلات مفید بوده و درد پس از تمرین را کاهش می دهد.

14. کبد و کبد چرب

ویتامین A موجود در هویج برای سم زدایی کبد مفید می باشد و می تواند صفرا و چربی در کبد را کاهش و به درمان کبد چرب کمک کند.

15. دیابت و قند خون

هویج دارای مقادیر بالای کاروتنوئید ها می باشد که برای تنظیم قند خون مفید هستند، کاروتنوئید ها حساسیت به انسولین را کاهش می دهند و در نتیجه باعث کاهش قند خون افراد دیابتی می شوند.

همچنین هویج از سبزیجاتی است که شاخص گلیسمی پایینی دارد و قند خون را افزایش نمی دهد، فیبر موجود در هویج باعث کاهش سرعت آزاد شدن قندها به شکل گلوکز در خون می شود و به این ترتیب از افزایش شدید قند خون جلوگیری می کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که آب هویج فیبر کمتری دارد و ممکن است باعث افزایش قند خون در افراد دیابتی شود.

16. یبوست و اسهال

هویج مانند بسیاری از سبزیجات دارای مقادیر قابل توجهی فیبر می باشد برای درمان بیماری های معده و دستگاه گوارش مفید بوده و یبوست و اسهال را هم درمان می کند.

17. قاعدگی و تخمدان

هویج و آب هویج دارای مقادیر بالایی فیتواستروژن هستند که فعالیت تخمدان ها را بهبود بخشیده و برای درمان درد قاعدگی و کاهش خونریزی در زمان پریود مفید می باشد.

همچنین هویج برای کاهش علائم یائسگی در زنان نیز مفید می باشد.

18. فشار خون

هویج منبع غنی از پتاسیم است که به عنوان یک گشادکننده عروق شناخته می شود و برای درمان فشار خون بالا مفید می باشد.

کومارین موجود در هویج به کاهش فشار خون بالا و حفظ سلامت قلب شما کمک می کند.

19. قلب

تحقیقات نشان داده که هویج خام دارای مقادیر بالای بتا کاروتن، آلفا کاروتن و لوتئین است که کلسترول بالای خون را کاهش داده و خطر بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

20. درمان سرطان

بتاکاروتن موجود در هویج باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد از جمله سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه می شود.

21. بهداشت دهان و دندان

آنتی اکسیدان های موجود در هویج باعث تحریک لثه ها و ایجاد بزاق بیش از حد می شوند، بزاق یک ماده قلیایی است که بهداشت دهان و دندان را بهبود می بخشد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

جویدن هویج خام برای از بین بردن لکه های زرد دندان و سفید شدن دندان ها مفید می باشد.

22. سرماخوردگی و آنفلونزا

هویج حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلونزا می شود.

خواص آب هویج

مصرف منظم آب هویج به علت مقادیر بالای آنتی اکسیدان برای پیشگیری و درمان سرطان مفید می باشد آب هویج میزان چربی و کالری پایینی دارد و برای کاهش وزن و لاغری مفید می باشد آب هویج دارای مقادیر بالایی بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین که برای تقویت بینایی و جلوگیری از بیماری های چشمی آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مفید است آب هویج دارای مقادیر بالای بتاکاروتن است که برای سلامت پوست و درمان سریع تر زخم مفید می باشد مصرف آب هویج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی می شود آب هویج برای درمان یبوست و سندروم روده تحریک پذیر مفید می باشد

عوارض و مضرات هویج

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند برای انسان سمی باشد و مصرف زیاد هویج ممکن است باعث تغییر زنگ در پوست شود.

افرادی که از داروهای دارای ویتامین A مانند ایزوترتینوئین برای درمان آکنه یا آیتورتین برای درمان پسوریازیس استفاده می کنند نباید زیاد هویج بخورند چون با این دارو ها تداخل ایجاد می کند.

ارزش غذایی هویج

کالری : 41 پروتئین : 0.9 گرم فیبر : 2.8 گرم کربوهیدرات : 10 گرم قند : 4.7 گرم چربی : 0.2 گرم

حقایقی جالب درمورد هویج

خرگوش‌ ها عاشق خوردن هویج هستند اما نباید زیاد هویج بخورند به خاطر داشته باشید که خوردن یک عدد هویج توسط خرگوش برابر با خوردن بیشتر از 20 هویج توسط ماست! آنها عاشق شیرینی هویج هستند و هویج برای دندان‌های شان خوب است و قند سفید ندارد اما حتی مقدار زیاد قند طبیعی هم مشکلات گوارشی و دیابت ایجاد می‌کند هویج دومین سبزیجات پرطرفدار بعد از سیب‌ زمینی به شمار می‌ رود بزرگترین هویج های دنیا بیشتر از 10 کیلوگرم وزن و 6 متر طول داشته اند! بیش از 100 نوع هویج وجود دارد بعضی از آنها بزرگ اند، بعضی کوچک و رنگ‌های متفاوتی هم دارد مثل نارنجی، بنفش، سفید، زرد و قرمز زنان انگلیسی در گذشته از برگ‌های هویج به جای گل و پَر روی کلاه‌هایشان استفاده می‌کردند

منابع : organicfacts – medicalnewstoday – draxe – stylecraze

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر