افزایش روحیه یا حوادث ناگوار؛ شوخی در شرایط بحرانی چه تبعاتی دارد؟


برخی افراد هنگام رخ‌دادن بحران مانند زلزله شب گذشته تهران، به شوخی و طنزپردازی در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند که در گزارشی تبعات آن را برسی کرده‌ایم.

افزایش روحیه یا حوادث ناگوار؛ شوخی در شرایط بحرانی چه تبعاتی دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب گذشته زمین لرزه‌ای با قدرت 5.2 ریشتر استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، گیلان و چند استان دیگر را لرزاند. شدت این زلزله بیشتر در استان البرز و تهران احساس شد. از همان دقایق اولیه اخبار مربوط به زلزله به لطف فضای مجازی در تمام نقاط کشور مخابره شد.

در چنین شرایطی امکاناتی همچون اینترنت پرسرعت می‌تواند نعمت بزرگی در اطلاع رسانی برای انجام اقدامات لازم درخصوص امنیت در برابر اتفاقاتی اینچنینی باشد. حفظ آرامش و روحیه بالا نیز یکی دیگر از عوامل مهم در مدیریت بحران است. این نکته که ما در تمام اتفاقات بتوانیم لبخند به لب داشته باشیم، اتفاق خوبی است. مثلا پست‌های طنزی که بلافاصله پس از وقوع زلزله در صفحات شخصی افراد منتشر شد نمونه‌ای از این روحیه طنز تحت هر شرایطی است.

افزایش روحیه یا حوادث ناگوار؛ شوخی در شرایط بحرانی چه تبعاتی دارد؟

افزایش روحیه یا حوادث ناگوار؛ شوخی در شرایط بحرانی چه تبعاتی دارد؟

افزایش روحیه یا حوادث ناگوار؛ شوخی در شرایط بحرانی چه تبعاتی دارد؟

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود اینکه آیا واقعا به سخره گرفتن هر چیزی آن هم حوادثی اینچنین تاثیری در روند و بهبود شرایط دارد؟ جز اینکه تنها سبب مصرف حجم بالایی از اینترنت و ایجاد ترافیک شده و روند اطلاع رسانی را کندتر می‌کند؟ چه بسا در بحران‌هایی نظیر آنچه که اخیرا در کشورمان رخ داده اگر افراد آگاهی کافی و لازم را نسبت به شرایط داشتند شاید آمار آسیب دیدگان کمتر بود.

اگر در مورد اینکه چگونه افراد می‌توانند دراین شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و اقدامات لازم را انجام بدهند اطلاع رسانی به موقع صورت گیرد، دیگر شاهد اتفاقات تلخ نخواهیم بود. به عنوان مثال آماری که از حادثه دیدگان زلزله شب گذشته برآمده، صدمات و تلفات ناشی از ترس و وحشت افراد در اثر زلزله و عدم آرامش و خونسردی در پناه گرفتن بوده است. اگر مردم نسبت به رفتار درست در وقوع حوادثی چون زلزله اشراف داشتند شاید کمتر شاهد اتفاقات تلخ شب گذشته می‌بودیم. آماری که می تواند در نوع خود تکان دهنده باشد که افراد نه در اثر زلزله بلکه در اثر فرار و وحشتی که داشتند دچار حادثه شدند.

با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد، بهتر نیست کمی بیشتر در رفتار و عملکرد خود دقیق باشیم و بیاندیشیم که به جای تمسخر و مانع تراشی در امداد رسانی و آگاهی بخشی، دست کم حتی با انتشار یک پست آموزنده قدمی در کمک رسانی برداشته و سهمی در نجات ولو یک نفر داشته باشیم؟

متاسفانه شب گذشته دقایقی پس از وقوع زلزله در برخی محله‌های تهران امکان برقراری تماس با مشکل مواجه شد. از طرفی مردم به دلیل ترس خانه‌هایشان را ترک کرده و به خیابان‌ها آمده بودند که به تبع آن افراد برای آگاه شدن از اخبار زلزله از دیتای تلفن‌های همراهشان استفاده کردند که برخی علاوه بر اخبار، دست به شیطنت زده و با حضور بی دلیل در شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد ترافیک کاذب و بی‌مورد شدند تا آنجا که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود شخصا از مردم خواست تا با این رفتار امر امداد رسانی و آگاهی بخشی را مختل نکنند.

افزایش روحیه یا حوادث ناگوار؛ شوخی در شرایط بحرانی چه تبعاتی دارد؟

انتهای پیام/

هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه چه رفتاری داشته باشیم؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی