یک غذای پرفیبر برای سالمندان و خانم های حامله + روش تهیه


یک غذای پرفیبر برای سالمندان و خانم های حامله + روش تهیه

به گزارش بهداشت نیوز، برای تهیه این خوراک پاییزی، ابتدا روغن را در قابلمه گود و نچسبی گرم کنید. سپس پیازهای خردشده را حدود 5 دقیقه در آن تفت بدهید تا نرم و سبک شوند. حالا هویج را به قابلمه اضافه کنید و حدود 5 دقیقه دیگر هم به تفت دادن...

به گزارش بهداشت نیوز، برای تهیه این خوراک پاییزی، ابتدا روغن را در قابلمه گود و نچسبی گرم کنید. سپس پیازهای خردشده را حدود 5 دقیقه در آن تفت بدهید تا نرم و سبک شوند. حالا هویج را به قابلمه اضافه کنید و حدود 5 دقیقه دیگر هم به تفت دادن خود ادامه دهید تا هویج‌ها نیز کمی نرم شوند. سیر را به مواد دیگر بیفزایید و 1 دقیقه به تفت دادن خود ادامه بدهید. بعد از آن، آب سبزیجات را درون قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی، لوبیاها، پودر چیلی، پودر زیره، دارچین، نمک و فلفل سیاه را هم داخل ظرف خود بریزید. حرارت را تا جایی کم کنید که ترکیبات داخل قابلمه، از جوش نیفتند. اجازه بدهید خوراک شما بین 1 تا 2 ساعت بجوشد تا آب آن غلیظ شود و خوراکتان قوام پیدا کند. بعد از سرو کردن خوراک کدو و لوبیا داخل ظرف‌های جداگانه می‌توانید از تخمه کدو، پیاز خام قرمز و خردشده و دارچین برای تزئین این غذا کمک بگیرید. خوراک کدو و لوبیا باید به‌صورت کاملا گرم سرو شود.


خوراک کدوحلوایی و لوبیا، غذایی مناسب برای شب‌های سرد پاییزی و زمستانی است که می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا شود. افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن با مصرف این غذا به اندازه‌ای چشمگیر است که متخصصان تغذیه، مصرف حداقل هفته‌ای 1 تا 2 مرتبه از آن را به افراد سالمند و خانم‌های باردار در فصل پاییز و زمستان توصیه می‌کنند. از آنجایی که این غذا دارای فیبر بالا و قند نسبتا پایینی است، می‌تواند گزینه غذایی مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت هم باشد.


چند کالری؟
مواد غذایی تشکیل‌دهنده این غذا در مجموع 1400 کیلوکالری انرژی دارند که در صورت تقسیم کردن این غذا میان 8 نفر به هر یک 176 کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته در صورتی که این غذا با نان میل شود، به ازای هر برش 30 گرمی (حدودا یک کف دست ) نان، باید 80 کیلوکالری به عدد یادشده اضافه کرد.


با چی؟
این غذا از نظر وجود آهن و ویتامین A بسیار غنی است. از این‌رو، اگر خانم‌های باردار یا کودکان و نوجوانان در سن رشد می‌خواهند آن را به یک وعده غذایی کامل تبدیل کنند، می‌توانند حدود 30 گرم فیله مرغ تنوری یا بخارپز را کنار غذای خودشان داشته باشند. هرچند وجود لوبیا با فیبر فراوانی که دارد، باعث ایجاد سیری مناسبی با خوردن این غذا می‌شود، اگر احساس می‌کنید یک پیاله از خوراک کدو و لوبیا نمی‌تواند شما را سیر کند، می‌توانید حدود یک کف دست نان سنگک را با آن همراه کنید. این غذا از نظر وجود سبزیجات بسیار غنی است، اما در صورت تمایل می‌توانید برای کاهش میزان نفخ آن از مقداری نعناع تازه برای دورچین این خوراک کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید وجود دارچین و زیره در این خوراک، برای تعدیل طبع و پیشگیری از ایجاد نفخ است. بنابراین، این 2 ادویه نباید از دستور غذایی شما حذف شوند.

منبع: هفته نامه سلامت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد