آب آوردن ریه در نوزادان، روش تشخیص


آب آوردن ریه در نوزادان، روش تشخیص

نوزادتان به دنیا آمده و ریه های آب آورده؟ در این مطلب این مشکل را بررسی می کنیم. و اینکه چه کار کنیم تا نوزاد ما به این مشکل دچار نشود را بیان کردیم.

نوزادتان به دنیا آمده و ریه های آب آورده؟ در این مطلب این مشکل را بررسی می کنیم. و اینکه چه کار کنیم تا نوزاد ما به این مشکل دچار نشود را بیان کردیم.

تعریف آب آوردن ریه
به طور معمول بین ریه و قفسه سینه فضایی وجود دارد که به آن فضای جنب گفته می شود. داخل آن نیز همیشه ترشح وجود دارد که جذب خون می شود. زمانی که این مایع افزایش پیدا کند، اصطلاحا به آن آب آوردن ریه می گویند.

دلایل شایع آب آوردن ریه
پزشکان برای مبتلا شدن به بیماری آب آوردن ریه ها عللی را مطرح کرده اند که از جمله آنها می توان به سرطان ریه ، مشکلات قلبی ، بیماری های باکتریایی یا ویروسی در ریه ها و در نهایت مصرف مداوم سیگار اشاره نمود . علاوه بر مصرف سیگار ، مصرف قلیان هم امروزه به یکی از مهم ترین علل این بیماری مبدل گشته است. پرده جنب که در اطراف ریه ها قرار دارد به انواع بیماری ها حساس می باشند و در نتیجه بر اثر عفونت های مختلف می تواند دچار تغییر حالت شود. زمانی که سیستم ایمنی بدن ما به هر علتی کاهش می یابد یکی از مهم ترین بیماری هایی که می توان به آن مبتلا شد ، آب آوردن ریه ها می باشد.

آب آوردن ریه در جنین
هیدروپس فتالیس به عنوان تجمع غیر طبیعی مایعات در حداقل دو عضو مختلف از بدن جنین تعریف شده است. به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که فضاهای پر از مایع می تواند در جاهای مختلف بدن جنین داخل رحم مادر رخ دهد. از جمله اعضای داخلی بدن جنین که احتمال تجمع مایعات در آن ها بیشتر است، عبارتند از:
• حفره شکمی جنین (استسقاء)
• اطراف قلب جنین (افیوژن پریکارد)
• اطراف ریه های جنین ( افیوژن پلور )
• زیر پوست جنین و یا ادم ژنرالیزه (پشام و یا تورم پوست)

روش تشخیص هیدروپس فتالیس پس از تولد نوزاد
اگر تجمع مایع تنها در یک منطقه از بدن جنین و به مقدار بسیار کمی رخ داده باشد، پزشکان نمی توانند صد در صد تشخیص دهند که عارضه موجود در بدن او هیدروپس فتالیس باشد. در عوض اگر مقدار مایع در یک نقطه از بدن جنین افزایش یابد، دکتر معالج شما می تواند به سادگی آن منطقه را شناسایی کند. روش تشخیص تورم بیش از حد ناشی از عارضه هیدروپس فتالیس غیرایمنی شامل یک نوع آزمایش خون از مادر در دوران بارداری است که به نظر می رسد برای شناسایی آنتی بادی های مرتبط با ناسازگاری های گروه خونی، گزینه مناسبی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس