نیمی از مردم اصفهان کارت ملی هوشمند ندارند/کاهش تولد و افزایش فوت


نیمی از مردم اصفهان کارت ملی هوشمند ندارند/کاهش تولد و افزایش فوت

اصفهان – مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: هنوز نیمی از مردم استان اصفهان برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند و این برای روزهای پایانی سال بحران ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین غفرانی کجانی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ثبت احوال، با اشاره به اینکه ثبت‌احوال در کشور به مدت ۷۰ سال به صورت سنتی اداره می‌شده است، اظهار داشت: در این روش از طریق خدمات عمومی نقش خوبی را به نظام برنامه ریزی کشور ارائه داده است.

وی با بیان اینکه ثبت‌احوال در سال ۱۲۹۷ در کشور ایران متولد شده است، اضافه کرد: در شهر اصفهان نیز در سال ۱۳۰۴ ثبت احوال به صورت رسمی آغاز بکار کرده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران در سال ۱۳۳۷ از سازمان ثبت احوال جدا شده است، افزود: این در حالی است که ارتباط این دو نهاد همچنان ادامه دارد و وابستگی خاصی بین این دو نهاد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برنامه توسعه اول ثبت احوال را ملزم به ایجاد ساختار تعریف شده و بانک هویتی ایرانیان کرد، گفت: این امر منجر به صدور کارت ملی با ۱۰ شماره پر رمز و راز شد که تحولی جدید را در بانک هویتی کشور ایجاد کرد.

غفرانی کجانی سال ۶۸ انتقال اسناد سنتی به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور آغاز شد، افزود: این اقدامات به منظور صدور کارت ملی نمونه قبل در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کارت ملی هوشمند به عنوان پدیده جدید و نوین از سال ۹۲ آغاز شده است، تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه اراده، تصمیم و پیگیری پیشتاز از بسیاری از کشورها هستیم.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه به زودی و برای دومین خروجی صدور کارت ملی هوشمند در یکی از بانک‌های کشور ظهور عینی پیدا می کند، افزود: بر این اساس برای افتتاح و دیگر امور مورد نیاز این کارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کارت ملی هوشمند تنوعی از خدمات مورد نظر دولت و دستگاه‌ها را به صورت غیر موازی و تجمیعی انجام می‌دهد، اضافه کرد: سرعت، دقت و امنیت اطلاعات را می توان در قالب کارت ملی هوشمند دریافت کرد که منجر به کاهش هزینه ها و استفاده از فرصت‌ها خواهد شد.

غفرانی کجانی با بیان اینکه اداره کل ثبت احوال با ۳۶۰ کارمند در ۳۷ اداره و در ۱۰۷ شهر و ۱۳۴۹ روستا و ۱۰۸ تیره عشایر خدمات خود را ارائه می‌دهد، اضافه کرد: عمده فعالیت آنها در زمینه ثبت به موقع ولادت و فوت است و در دفاتر پیشخوان و دفاتر پست کار برون سپاری اداره ثبت احوال را انجام می شود.

۶۳۵ هزار مرکز در استان اصفهان خدمات ثبت احوال ارائه می‌دهند

وی با اشاره به مراجعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند از ابتدای سال جاری تاکنون اضافه کرد: ما سعی کردیم در ۶۳۵ هزار مرکز این خدمات را ارائه دهیم.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه ثبت فوت و صدور آگهی ولادت و همچنین ثبت فوت و ولادت اتباع بیگانه و ثبت ازدواج و طلاق نیز از دیگر وظایف ثبت احوال است، افزود: همچنین صدور کارت ملی هوشمند و تعویض شناسنامه از دیگر وظایف این سازمان است.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور مبتنی بر نظام ثبت احوالی استرالیا و اقیانوسیه فعالیت دارد، گفت: ما با شعار «همه باید دیده شویم» این پروژه را اجرایی کرده‌ایم.

غفرانی کجانی با بیان اینکه حداکثر زمان قانونی ثبت فوت ۱۰ روز و تولد در استان اصفهان کمتر از ۱۵ روز است، گفت: مردم استان ما را در امر ارائه دقیق آمار انسانی یاری داده‌اند و در این زمینه در کشور دارای شرایط مناسبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تکریم ارباب رجوع از مهم‌ترین اهداف و برنامه های ثبت احوال استان اصفهان است، ابراز داشت: برای نمونه در استان اصفهان و تنها در شهرستان اصفهان در سال جاری ۲۷ مورد بازدید سرزده انجام شده است که در نهایت کیفیت ساختمان‌های ثبت احوال بیشترین مورد اعتراض مراجعه کنندگان این سازمان بوده است.

۵۵ هزار و ۳۶۱ نفر طی هشت ماه امسال در اصفهان متولد شدند

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه ما در هشت ماهه امسال ۵۵ هزار و ۳۶۱ مورد ولادت داشتیم، اضافه کرد: از این تعداد بیشترین اسامی امیر علی، علی، امیر حسین، حسین، محمد حسین، در بخش دختران فاطمه، زهرا، حلما، نازنین زهرا بوده‌ است.

وی با اشاره به ثبت ۱۵ هزار و ۵۰ مورد فوتی در استان اصفهان در هشت ماهه امسال گفت: از این تعداد شش هزار و ۱۵ مورد زن، هشت هزار و ۴۷۷ مرد بوده‌اند که بیماران قلبی و عروقی در صدر دلایل مرگ بوده است.

غفرانی کجانی با اشاره به کاهش ولادت و افزایش فوتی‌های سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان اصفهان تصریح کرد: البته این آمار باید سالانه مورد مقایسه قرار گیرد.

وی با اشاره به افزایش طلاق در استان اصفهان از دهه ۶۰ تاکنون اضافه کرد: ازدواج نیز از سال ۷۰ کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه در هشت ماهه امسال تغییر نام خانوادگی ۲۱۹ مورد بوده است، افزود: همچنین ۷۹۴ مورد تغییر نام نیز صورت گرفت.

۸۵ زن اصفهانی نام خانوادگی خود را به نام خانوادگی شوهر تغییر دادند

وی با اشاره به اینکه ۸۵ زوجه اصفهانی از ابتدای سال جاری تاکنون نام خانوادگی خود را به نام خانوادگی زوج تغییر داده‌اند، گفت: انجام این امر نیاز به تشریفات ندارد و به راحتی انجام می‌شود.

غفرانی کجانی با اشاره به اینکه ۶۲۹ هزار و ۸۹۳ مورد کارت ملی هوشمند از ابتدای سال جاری تا آبان ماه تحویل مردم استان اصفهان شده است، ادامه داد: وضعیت استان در این زمینه مطلوب است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۸۳۵ هزار کارت ملی هوشمند در اختیار مردم استان اصفهان قرار گرفته است، گفت: کارت‌های ملی سابق تا پایان سال جاری مورد پذیرش است و از سال آینده این کارت اعتباری ندارد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با بیان اینکه هنوز بیش از نیمی از مردم استان اصفهان کارت ملی هوشمند دریافت نکرده اند، گفت: باید توجه داشت که امکان تمدید استفاده از کارت ملی سابق وجود نخواهد داشت و همچنین مکانیزه بودن شناسنامه‌ها در این زمینه تاثیری نخواهد داشت.

وی میزان امید به زندگی در زنان شهری اصفهان را ۷۷.۳ درصد اعلام کرد و در زنان روستایی را ۷۳.۱ اعلام کرد و گفت: همچنین امید به زندگی در بین مردان شهری ۷۴.۹ درصد و در بین مردان روستایی ۷۰.۹ درصد است.

غفرانی کجانی با اشاره به چالش جمعیت در استان اصفهان ابراز داشت: ما امروز نگران سن جمعیت در سال ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ هستیم و باید مسئولان به این مساله توجه اساسی داشته باشند.

آمار اعلام شده برای ازدواج و طلاق‌ کودکان توسط افراد مستند نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آمار ازدواج و طلاق‌ کودکان در استان اصفهان اظهار داشت: هیچ آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و برخی از آمارها می تواند غیر رسمی باشد و آمارهایی است که واقعی نیست.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان افزود: سال گذشته در ثبت احوال ما وارد این بحث نشدیم البته اطلاعات اینکه تمامی گروه‌های سنی از چه سالی تا چه سالی ازدواج می کنند را در دسترس داریم و در تحلیل آن دچار مشکل خواهیم شد.

وی در خصوص صدور مدرک هویتی برای کودکان بد سرپرست و یا بی سرپرست ابراز داشت: افراد بی سرپرست قاعده حقوقی ماده ۱۶ قانون را دارند که بر اساس آن حتما پدر و مادر، جد پدری یا قیم و یا بقیه کسانی که در آنجا نگهداری می شوند متولی این امر باشند که دادستانی یا بهزیستی کار قیومیت افراد را به فرد یا ارگان مربوطه واگذار کند.

غفرانی کجانی در ادامه با اشاره به اینکه ثبت احوال استان اصفهان به صورت میدانی نیز نسبت به شناسایی و صدور اسناد هویتی اقدام کرده است، گفت: کارتن‌خواب‌های قابل شناسایی را تاکنون شناسایی و اسناد هویتی برای آنها صادر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو طلاق در شناسنامه ثبت نمی‌شود، گفت: طلاقی که در دوران عقد اتفاق بیفتد و همچنین فردی که طلاق گرفته و یا همسرش فوت شده و مجدد قصد ازدواج دارد، نام همسر قبلی از شناسنامه حذف می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ