موانع واردات و مونتاژ خودروهای هیبرید باید برداشته شود


اخبار خودرو مسئولان بگویند آیا حمایتی که از صنایع آلاینده خودروسازی انجام می‌دهند، از صنایع پاک و بدون کوچک‌ترین آلایندگی مانند فرش داشته‌اند؟ متن کامل مطلب موانع واردات و مونتاژ خودروهای هیبرید باید برداشته شود منتشر شده در سایت اخبار خودرو.

به گزارش « اخبار خودرو » ، نیاز به تولید و واردات خودروهای هیبرید و برقی و همچنین حمایت‌های قانونی و البته مالی از آن باتوجه به میزان بالای آلودگی هوا در کشور و مخصوصا شهر تهران وجود دارد، بسیار حیاتی و لازم است. اما با همه تاکیداتی که بر تاثیر خودروهای پاک در وضعیت هوا وجود دارد، به‌نظر می‌رسد در مسئولان عزم جدی برای بسط و گسترش این خودروها دیده نمی‌شود.

در این زمینه نظرات متفاوتی از سوی نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف در یک مناظره مطرح شده است. این مناظره با حضور بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس، همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت‌و‌درمان، مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع‌و‌معادن و همچنین مهناز رمضانی، نماینده رسمی واردکننده خودروهای هیبرید برگزار شد.

موانع واردات و مونتاژ خودروهای هیبرید باید برداشته شود

مناظره بهرام پارسایی، همایون هاشمی، مهدی مقدسی و مهناز رمضانی در خصوص واردات و مونتاژ خودروهای هیبرید

همایون هاشمی : صنعت خودروی ما اعم‌از بنزینی و گازوئیلی هم به لحاظ نوع و هم میزان مصرف، قدیمی و متعلق به سه دهه پیش است که راندمان پایینی دارد. امروز علت اصلی آلودگی هوا، خودروها و سوخت مصرفی آن‌ها معرفی می‌شود، اگرچه در فصل زمستان سوخت منازل در قالب نفت یا گاز عامل تشدیدکننده آلودگی است اما عامل اصلی، خودروهای بی‌کیفیتی هستند که در سطح شهر تردد می‌کنند.

موانع واردات و مونتاژ خودروهای هیبرید باید برداشته شود

همایون هاشمی

نگاهی به گذشته صنایع خودرویی کشور و مقایسه آن با گذشته کشورهایی که در تراز ما بودند نه کشورهای توسعه‌یافته بلکه در‌حال‌توسعه، نشان می‌دهد در حوزه صنایع خودرو عقب هستیم. کشورهای پیشرفته روی خودروی پاک و سبز سرمایه‌گذاری کردند و نتیجه هم گرفتند، پس چرا ما نباید در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم؟

در‌حالی‌که آمار مرگ‌و میر ناشی از آلودگی هوا نگران‌کننده است. به‌نظر می‌رسد در پس این موضوع یک علت غیرفنی وجود دارد که ربطی به صنایع خودرویی ندارد، اگر بگوییم مافیا یا نوعی‌بداخلاقی است بد نگفته‌‌ و به بیراهه نرفته‌ایم.

مهدی مقدسی : یکی از تصمیمات شجاعانه، تقویت صنعت خودروی کشور است. ما حتما باید از ورود برندهای معروف دنیا استقبال کرده و به‌واسطه مشارکت آنان، خودروسازی‌مان را متحول کنیم. در حوزه خودرو با شرکت هایی همچون رنو، سیتروئن و پژو قراردادهایی امضا شده است و تا سال آینده عملیاتی می‌شوند اما در بحث خودروهای هیبرید باید نگاه جدی‌تری وجود داشته باشد. واقعیت آن است در دنیای امروز توسعه پایدار بدون‌توجه به ملاحظات زیست‌محیطی معنا و مفهوم ندارد.

موانع واردات و مونتاژ خودروهای هیبرید باید برداشته شود

مهدی مقدسی

ما در قانون هوای پاک به‌عنوان یک قانون مترقی، انواع تمهیدات را برای بهبود هوای کلانشهرهای کشور اندیشیدیم. به‌طور مثال مشوق‌هایی در حمایت از واردات خودروهای پاک در نظر گرفتیم و انتظارمان از دولت و شورای عالی محیط‌ زیست این است؛ تصمیمات منسجم و شجاعانه‌ای در‌ راستای اجرای این قانون بگیرند.

در‌خصوص واردات خودروهای هیبرید هم باید برای این‌نوع از خودروها امتیازاتی قائل شویم و شرایط مناسب‌تری را در نظر بگیریم تا فضا تغییر کند. امروز خودرو به‌عنوان یکی از عوامل آلاینده هوا به‌ویژه در کلان‌شهر تهران بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است و می‌طلبد مسئولان در این زمینه شرایط را برای جایگزینی خودروهای پاک فراهم کنند.

بهرام پارسایی : بیش‌از ۸۵درصد آلودگی کلان‌شهرها ناشی از خودروهاست اما اینکه چرا در بحث خودرو متفاوت از سیاست جهانی و سایر کشورها گام بر‌می‌داریم با اما و اگرهایی همراه است. در دنیا رقابت، عامل توسعه در هر صنعتی محسوب می‌شود اما متاسفانه در صنعت خودروی ما هیچ اثری از آن دیده نمی‌شود.

مهدی مقدسی : توصیه من به رئیس‌جمهور، آقای کلانتری و شورای عالی محیط‌ زیست این است که تصمیم شجاعانه بگیرند، اگر برخی به‌دلیل منافع شخصی قصد انحصارطلبی در بخش خودرو را دارند، با تصمیم شجاعانه انحصار را شکسته و فضا را تلطیف کنند تا بتوانیم اقداماتی اساسی انجام دهیم.

البته در کنار جایگزینی استفاده از خودروهای هیبرید برای کاهش آلودگی هوا، توجه به راهکارهایی برای رفع آلودگی‌های ناشی‌از صنایع آلاینده که کلان‌شهر اراک به‌شدت درگیر آن است و هزینه‌های درمان سنگینی را به مردم تحمیل می‌کند و همچنین جلوگیری از تشدید ریزگردهای وارداتی و داخلی هم باید مورد توجه قرار بگیرند.

بهرام‌پارسایی : علاوه‌بر بحث آلایندگی، خودروهای ما از جهات دیگر هم با مشکلاتی مواجه هستند؛ نخست‌اینکه مصرف سوخت بالایی دارند و باعث آلایندگی بیشتر می‌شوند، دوم‌آنکه کاتالیزورهایی که باید سوخت را تلطیف کرده و از انتشار ذرات آسیب‌زا جلوگیری کنند، در خودروهای تولید داخل وجود ندارند یعنی به‌صورت چندگانه باعث تشدید آلودگی هوا به‌خصوص در کلان‌شهرها می‌شوند. با همه این مشکلات، خودرو را با قیمت چندبرابر به مردم تحویل می‌دهیم در‌حالی‌که قیمت تمام‌شده آن، چنین قیمتی نیست.

موانع واردات و مونتاژ خودروهای هیبرید باید برداشته شود

بهرام پارسایی

خودروی گران، بدون کیفیت و با سطح آلایندگی بالا را تنها به این بهانه که عده‌ای در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند، عرضه می‌کنیم اما درواقع احساس من این است ۸۰میلیون نفر جمعیت کشور بار سوءمدیریت یا رانت و منافع اقلیتی را در صنعت خودرو به دوش می‌کشند.

مهناز رمضانی : مشکل اصلی ما این است که از تیر ماه سال جاری و به‌مدت ۶ ماه سایت ثبت‌سفارش برای واردات خودروهای هیبرید مسدود شده و مشخص نیست علت بسته‌شدن سایت ثبت‌سفارش چیست؟

موانع واردات و مونتاژ خودروهای هیبرید باید برداشته شود

مهناز رمضانی

بعد از گذشت ۶ ماه چرا همچنان امکان ورود خودروهای پاک وجود ندارد؟ به‌طوری‌که هم‌اکنون هزاران دستگاه خودروی پاک در گمرک بلاتکلیف ماند‌ه‌اند. با‌توجه به آلودگی هوا که کشور با آن روبه‌رو است و تاکید قانونی مبنی‌بر حمایت از واردات این نوع از خودروها چرا اجازه واردات داده نمی‌شود؟ دولت اعلام می‌کند تمهیداتی باید از سوی وزارت صنعت اندیشیده شود تا موانع برطرف شوند.

بهرام پارسایی : بحث خودرو در کمیسیون اصل۹۰ هم یکی از پرونده‌های جدی است که مطرح و شکایتی از دوستانی واصل شده است که قصد ورود خودروهای هیبرید به کشور دارند اما با موانعی روبه‌رو هستند. به‌نظر من هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که از واردات خودروهای هیبرید ممانعت کنیم آن‌هم هنگامی‌که خودمان توان و تکنولوژی تولید آن را نداریم.

می‌توانیم همزمان با واردات این خودروها، تکنولوژی آن را هم وارد کرده و کمک کنیم تا صنعت خودرو از وضعیت انحصاری فعلی خارج شود. صدمات جانی و ناشی از آلودگی هوا که در پی تولید خودروهای بی‌کیفیت به کشور تحمیل می‌شود، از سوی دوستان برشمرده شد. ای کاش وزارت بهداشت اعلام می‌کرد سالانه چقدر هزینه درمان شهروندانی می‌شود که به‌دلیل آلودگی به بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند.

مهدی مقدسی: مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون هوای پاک رسالت قانونی خود را به‌منظور بهبود وضعیت هوای کشور انجام داده، اگرچه وظیفه نظارتی آن همچنان باقی است و حتما آن را دنبال می‌کند اما هم‌اکنون دولت بهانه‌ای ندارد که به‌دلیل خلاء قانونی امکان حمایت از خودروهای پاک نیست، چون در این قانون مانعی برای واردات خودروهای هیبرید وجود نداشته و حتی مشوق‌هایی برای این بخش در نظر گرفتیم به‌طوری‌که سود بازرگانی واردات این خودروها را صفر کردیم، بنابراین قانون کامل است.

موضوع ساماندهی خودرو و آلایندگی هم در قانون هوای پاک وجود دارد، ما اکنون می‌بینیم سالانه تعداد زیادی از افراد به‌دلیل استاندارد و ایمن نبودن خودروهای تولید داخل جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین بر این‌باورم دولت باید هرچه سریع‌تر در رابطه با ثبت‌سفارش خودروهای برقی ورود کرده و حداقل برای آن اولویت قائل شود، در کنار آن همزمان فضای رقابتی را در صنعت خودرو ایجاد کند.

همایون هاشمی: ما در ایران در تمام صنایع عقب هستیم و دلیل آن شاید بیمار بودن نگاه استراتژیکی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکم باشد که در آن مکررا شاهد رفتار غیرعلمی و غیرکارشناسی هستیم، مطمئنا اگر به این بخش‌ها ورود کنیم، به پشت‌پرده‌ها و لابی‌های قدرتمندی که شکل می‌گیرند، برمی‌خوریم.

نگرانی ما این است در وزارت صنعت و حوزه خودرو چه می‌گذرد؟ چطور ممکن است از واردات محصول تاپ، ناب، اثربخش، کم‌هزینه و به‌نفع مردم به کشور جلوگیری کنیم؟ با این ممنوعیت قرار است چه چیزی عاید و نصیب کشور شود؟

من با رویکرد سلامت‌محور به موضوع استفاده از خودروهای پاک نگاه می‌کنم، زیرا بر این باورم استفاده از این خودروها تاثیر جدی در بهبود وضعیت هوای کلان‌شهرهای کشور خواهد داشت.

تعطیلی ناشی‌از آلودگی، مشکلات و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می کند. امروز در پی تعطیلی ناشی‌از آلودگی هوا دانش‌آموزان از فضای درس باز می‌مانند و گروه‌هایی هم که در محل کار خود حاضر می‌شوند اعم‌از استادان، دانشجویان و… سلامت‌شان در معرض آسیب جدی است.

مهدی مقدسی: در بررسی مسایل نباید یکسونگری داشته باشیم، ما در حوزه صنعت، تکنولوژی قدیمی داریم، بنابراین یکی از موضوعاتی که نه‌تنها در صنعت خودرو بلکه در همه صنایع باید در دستور کار قرار بگیرد، تغییر استراتژی به سمت‌و‌سوی تغییر تکنولوژی و استفاده از فناوری روز دنیاست، در این شرایط، هم تولیدات ما استاندارد خواهند شد و هم اینکه در بخش آلایندگی به حداقل ممکن خواهیم رسید.

بهرام پارسایی: کشور ما یکسری داشته‌ها در راستای حفاظت از محیط‌ زیست و کاهش آلایندگی دارد که ما آنها را رها کردیم و به چیزهایی متوسل شده ایم که استعداد و داشته ما نیستند.

نمونه آن گردشگری و به‌ویژه صنعت فرش است. تا چند سال قبل ۸۰‌درصد صادرات فرش دستباف دنیا در اختیار ایران بود ولی اکنون به زیر ۲۰درصد رسیده است.

مسئولان بگویند آیا حمایتی که از صنایع آلاینده خودروسازی انجام می‌دهند، از صنایع پاک و بدون کوچک‌ترین آلایندگی مانند فرش داشته‌اند؟

آیا صنعت فرش ما بیشتر از صنعت خودرو نمی‌تواند اشتغال‌زایی ایجاد کند؟ در حوزه صنعت فرش امکان اشتغال‌زایی از داخل خانه‌های کوچک روستایی تا سطح کلانشهرها وجود دارد اما صنعت خودرو به صورت انحصاری تنها در چند شهر اشتغال‌زایی داشته است، بنابراین به باور و یقین می‌گویم اگر حمایتی را که از صنعت خودرو می‌کنیم، از صنایع دیگر انجام دهیم مشکلات حل خواهند شد.

فرش ایران در دنیا شناخته‌شده است اما امروز فرش چین، هند و پاکستان بازار ایران را در اختیار گرفته‌اند چون ما از آن هیچ حمایتی نمی‌کنیم و درنهایت ضرر آن متوجه کل کشور است.

آمارها نشان می‌دهند ما به سمتی می‌رویم که ضرر و زیان آن به مردم وارد می‌شود، با این حال بر این باوریم جلوی ضرر را از هر جا بگیریم، منفعت است.

به‌همین دلیل در مجلس به‌ویژه در کمیسیون اصل۹۰ که تبدیل به دیوان شده است، مصمم هستیم پرونده‌ها را با سرعت بیشتری رسیدگی کرده و احکام را صادر کنیم که قطعا جلوی این مسائل را خواهد گرفت.

مهناز رمضانی: مشکل دیگری که در بحث خودروهای پاک و هیبرید وجود دارد، خدمات پس‌از فروش است. درواقع خریداران خودروهای پاک مبالغ کلانی هزینه کرده و خودرو خریداری می‌کنند اما در صورت بروز اشکال با مشکل خدمات پس از فروش مواجه هستند. در این بخش واقعا چطور می‌توان مشکل را برطرف کرد؟

مهدی مقدسی: این سوال را باید نمایندگان دولت پاسخ دهند اما ما در مجلس این موضوع را مطالبه می‌کنیم. بحث این است متاسفانه واردکنندگان خودرو هم به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند، به‌این‌دلیل که بسیاری از خودروسازان خودروهای بی‌کیفیت وارد کرده‌اند و خدمات پس از فروش هم ارائه ندادند که همین موضوع آسیب جدی به خریداران وارد کرد.

به‌طور‌قطع واردات خودروها باید در کنار خدمات پس‌از فروش مدنظر قرار گیرد. در رابطه با خودروهای هیبرید می‌توانیم نهضتی شبیه آنچه درخصوص گازسوز کردن خودروها در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی شروع شد و موفق هم بود، در دستور کار قرار دهیم به این معنی که برای استفاده از خودروهای برقی زیرساخت‌ها را فراهم کنیم یعنی خودروها امکان شارژ در مکان‌های مختلف را داشته باشند.

اگر برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها با همکاری خودروسازان و واردکنندگان لازم است طرحی در دستور کار قرار گیرد، می‌توان به آینده امیدوار بود. بنابراین پیشنهاد من حتی برای خودروهای هیبرید این است که به‌صورت محدود وارد شوند و همزمان دولت مکلف شود با امضای قراردادهایی، رقبایی برای صنعت خودروی داخلی ایجاد کند و ما در نهایت طی مشارکت با برندهای معروف اقدام به تولید کنیم.

همان‌طور که گفتم مشوق ها و امتیازات برای این کارها فراهم شده‌اند و آماده‌سازی زیرساخت‌ها نیز پرهزینه نیستند، یقینا هزینه ایجاد محل‌هایی برای شارژ خودروهای پاک از پمپ‌بنزین و گاز بسیار کمتر است.

نویسنده : مدیر سایت
جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی اخبار خودرو بپیوندید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش اسرائیل