چندی پیش و در یکی از روزهای تابستان سال جاری، با خبر ورود به خدمت 200 دستگاه موتورسیکلت امدادی (موسوم به موتورلانس) برای اورژانس تهران مواجه شدیم. به فاصله کوتاهی نیز، شاهد حضور این موتورلانس ها در اقصی نقاط شهر تهران بودیم. (و هستیم)
بالاخره اورژانس نیز به اهمیت و کارایی موتورسیکلت در فضای شهری پی برد و آمبولانسهای عریض و کند مجبور شدند میدان را به موتورلانس های چابک و سریع واگذار کنند!
در واقع کارایی و مزیت موتورسیکلت در سطح معابر شهری، اورژانس را هم به استفاده بیشتر از آن ترغیب کرده تا بدینوسیله بتواند مدت زمان امدادرسانی و زمان رسیدن خدمات به بالای سر بیمار را تا حد زیادی کاهش دهد. (دستیابی به میانگین زمان حدود 5 دقیقه)
قریب به اتفاق مردم شهر تهران در طی این چند ماه، دستکم یک بار این موتورسیکلتها را حین تردد و اجرای مأموریت در سطح معابر رؤیت کرده و به حضور آنها عادت کردهاند. اما کمتر کسی از مدل و مشخصات این موتورلانس ها اطلاع دارد. به همین جهت ممکن است شما نیز کنجکاو باشید تا از نام و نشان این موتورسیکلت مطلع شوید.
ما نیز تصمیم داریم در ادامه به بررسی این مرکبهای سفید پوش نورسیده بپردازیم.
هوندا؛ انتخابی مطمئن!
پیش از هر چیز باید به وزارت بهداشت تبریک گفت زیرا در انتخاب خودش کیفیت و کارایی را در اولویت اول قرار داده و در گزینشی صحیح موتورسیکلتهای 280 سیسی جدید هوندا ژاپنی را برای ورود به خدمت مورد نظر قرار داده و به سراغ برندهای متفرقه و ارزانقیمت هندی و چینی نرفته است. (معمولاً در ارگانهای دولتی این رویه مرسوم است!)
این امکان محیا بود تا اورژانس با هزینهای کمتر، موتورسیکلتهای درجه چندم با کلاس مشابه (نظیر تی وی اس های هندی) را انتخاب کند؛ اما وزارت بهداشت با انتخاب هوندا NSS 280 سیسی، کیفیت و بهرهوری را در اولویت خودش قرار داد که مسلماً این هزینه برای سلامتی مردم اقدامی شایسته است.
با توجه به اینکه اساساً موتورسیکلتهای هوندا به کیفیت ساخت بالا و ضریب استهلاک کم مشهور هستند، موتورلانس های اورژانس نیز با همین پیشینه میتوانند تا سالهایی طولانی بهخوبی روز اول به خدماترسانی بپردازند و هزینه نگهداری کمتری داشته باشند که این موضوع بازگشت هزینه را نیز توجیه میکند.
قدرت مناسب
موتورسیکلت NSS300 Forza در سال 2013 توسط کمپانی هوندا ژاپن طراحی و رونمایی شد. (البته این موتورسیکلت در سالهای بعدی نیز بهروزرسانیهایی ازجمله در گیربکس داشته که احتمالاً جدیدترین ورژن آن به خدمت اورژانس تهران درآمده)
اما هوندا NSS300 برخلاف نامش که مقداری غلطانداز است، حجم 300 سیسی ندارد بلکه حجم موتور حقیقی آن 279 سیسی است.
نکته جالب دیگر اینکه انجین این موتورسیکلت 4 سیلندر 4 زمانه است و از طراحی خاصی بهره میبرد.
انجین آن معادل 27 اسب بخار قدرت دارد که نسبتاً مقدار قدرت قابل قبولی برای یک اسکوتر است.
حداکثر گشتاور آن نیز معادل 25.7Nm به ازای 6000 دور در دقیقه محاسبه میشود.
سیستم سوخترسانی انجین فورزا از نوع انژکتوری PGM-FI بوده و سیستم خنککنندگی آن هم از نوع CAE مایع خنک است.
اگزوز مجهز به کاتالیزور دو هستهای است که در مجموع استاندارد آلایندگی یورو 3 را برای آن به ارمغان آورده.
اما مزیت اصلی این انجین در کنار شتاب و ظرفیت حمل مناسب، بهرهوری اقتصادی و مصرف سوخت کم آن است.
با توجه به طراحی خاص انجین، میانگین مصرف سوخت این موتورسیکلت 280 سیسی چهار سیلندر در هر صد کیلومتر رقمی حدود 3.24 لیتر ارزیابی میشود. (ظرفیت طی مسافت 30.8 کیلومتر به ازای هر لیتر در معابر شهری توسط منابع معتبر اعلام شده است)
این میزان مصرف برای یک انجین چهار سیلندر و اسکوتری با این نوع ساختار، رقم نسبتاً مناسبی است. (ظرفیت باک نیز حدود 12 لیتر است)
طراحی اصولی و کارآمد
موتورسیکلت فوق در کلاس اسکوترها جای میگیرد.
اسکوترهای با حجم قدرت انجین بالا معمولاً برای تورهای توریستی، امور ورزشی و یا در موارد خدماتی (مثل موتولانس) طراحی و تولید میشوند.
معمولاً موتورسیکلتهای این سگمنت به فضای نشستن راحت راکب، فرمانپذیری نرم و تعادل بالا مشهور بوده و بهطور خاص برای محیطهای شهری مناسب هستند.
در این کلاس، معمولاً انجین در مرکز ثقل موتورسیکلت قرار داشته، پاهای راکب بر روی یک سطح کاملاً تخت قرار میگیرد و کف موتور حالت صفحهای شکل مسطح دارد.
NSS300 فورزا در حالت عادی با وزن خالص 192 کیلوگرمیاش، ظرفیت حمل عالی دارد.
قابلیت حمل دو نفر راکب در کنار فضای بار و نصب باکس در عقب و کنارههای زین همراه با فضای خالی زیر صندلی که برای جایگیری دو عدد کلاه ایمنی فضای خالی دارد، مجموعاً این فضاها برای استقرار تجهیزات درمانی تکنیسین اورژانس مناسب است.
بدنه فولادی با طراحی آئرودینامیکش، فرمانپذیری خوبی را در ترافیکهای شلوغ شهری ارائه میدهد و در سرعتهای بالا نیز با ثبات است.
رینگ جلو ابعاد 14in x 3.0in و رینگ عقب نیز 13in x 4.0in سایز دارد.
ارتفاع کوتاه زین که معادل 716 میلیمتر است باعث میشود که NSS300 سواری بسیار راحتی داشته باشد.
عرض 580 میلیمتری نیز نسبتاً برای عبور در ترافیک و مسیرهای باریک قابلیت مانور پذیری مناسبی دارد.
ایمنی
ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی ABS هستند. دیسک جلو 260 میلیمتری با دو پیستون است. دیسک عقب نیز 240 میلیمتر با پمپ تک پیستون است که به نظر میرسد کنترلپذیری ایمن و قابل قبولی را به همراه داشته باشند.
موتورلانس های کارآمد
با توجه به فضای حمل مناسبی این موتورسیکلت که به آن شاره کردیم، قاعدتاً موتورلانس اورژانس تجهیزات درمانی قابلتوجهی را میتواند حمل کند.
طبق اعلام اورژانس تهران، موتورلانس های هوندا NSS300 فورزا مجهز به تجهیزات پزشکی مدرن ازجمله دستگاه شوک الکتریکی خودکار، دستگاه تنفس مصنوعی، تجهیزات کامل احیای قلبی – ریوی، دارو، پانسمان و ست زایمان هستند.
در مجموع موتورلانس اورژانس تهران سرعت و شتاب بالایی دارد. ظرفیت حمل بار خوب آن برای حمل تجهیزات پزشکی مناسب است. ابعاد کم عرض آن در معابر شهری، آن را به محصولی کارآمد برای خدماترسانی امدادی در سطح شهر تبدیل کرده است که در صورت توسعه و تعمیم ناوگان به سایر شهرهای پرجمعیت کشور میتواند مسئله کیفیت و سرعت امدادرسانی اورژانس را به طرز چشمگیرتری افزایش دهد. (همانطور که تا به امروز در شهر تهران تأثیرگذاری بسیار مثبتی در خدمترسانی اورژانس داشته است)
نویسنده: احمد جمشیدی