پس‌لرزه دیشب تهران، نگرانی ها را برطرف کرد


بیت‌اللهی گفت: زلزله 4.2 ریشتری دیشب، پس‌لرزۀ زلزله 5.2 ریشتری تهران و البرز است، بنابراین تا حد قابل‌توجهی نگرانی ما را برطرف کرد.

پس‌لرزه دیشب تهران، نگرانی ها را برطرف کردبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته زلزله ای با قدرت ۴.۲ ریشتر در ساعت ۵۵ دقیقه بامداد در تهران رخ داد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه زلزله فوق پس‌لرزه زلزله ۵.۲ ریشتری ۲۹ آذرماه بوده است، اظهار کرد: رخداد زلزله ۴.۲ شب گذشته؛ پس‌لرزۀ زلزله ۵.۲ محسوب می‌شود.

بیت‌اللهی افزود: در پس‌لرزه‌هایی که بعد از زلزله اصلی رخ می‌دهد بر اساس منطق و علم زلزله‌شناسی باید پس‌لرزه‌ای با نیم تا یک ریشتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این ترتیب انرژی آزاد شده زمین تخلیه شود که در زلزله ۵.۲ ریشتری تهران و البرز این مورد را شاهد نبودیم و عموما پس‌لرزه‌های با فاصله ۲ تا ۳ ریشتر ثبت شده بود که پس‌لرزه شب گذشته تا حد قابل‌توجهی، نگرانی ما را برطرف کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین بیان کرد: پس لرزه شب گذشته با بزرگای ۴.۲ دقیقا بر روی موقعیت زلزله ۵.۲ ریشتری رخ داد و اینکه زلزله ۴.۲ ریشتری شب گذشته پس لرزه، زلزله ۵.۲ ریشتری است را تقویت کرد.

وی ادامه داد: زلزله ۴.۲ بامداد ۶ دی‌ماه دقیقا بر روی زلزله ۵.۲ ( ۲۹ آذرماه) منطبق می‌شود و نیروی همان زون است و در همان بازه زمانی قرار می‌گیرد؛ بنابراین قطع به یقین، پس‌لرزه است.

تاکید بر خطر بالقوه زلزله و دائمی بودن آن در اقصی نقاط کشور

بیت‌اللهی تصریح کرد: اینکه پیش‌بینی کنیم که این پس‌لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران است و ممکن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، سخنی بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود و از طرفی، اینکه گفته شود با وقوع این زلزله، زلزله‌ای با بزرگای بیش از ۴ و ۵ نیز قابل تصور و صحیح نیست.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات در ادامه گفت: آنچه که ما اعلام می‌کنیم این است که همه متوجه شدند خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط کشور امری دائمی و مستمر است.

وی یادآور شد: احتمال خطر را همه می‌دانیم و بر اساس آن نیز باید برنامه‌های ساخت و ساز و توسعه ای را در دستور کار قرار دهیم. همچنین، مسئولان باید با مشاهده چنین زلزله‌های خفیفی که در واقع مانور زلزله محسوب می‌شود، رویکردهای صحیح و اجرایی اتخاذ کرده و در اینکار سرمایه‌گذاری کنند تا خطرات را به حداقل برسانند.

بیت‌اللهی در خاتمه تاکید کرد: زلزله ۵.۲ ریشتری که منشأ اصلی آن گسل ماهدشت بوده، فعالیت گسل زلزله غرب تهران را نشان می‌دهد و بر آمادگی داشتن برای خطرات احتمالی زلزله توسط مسئولان و مردم تاکید دارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا