بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود


بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

زمین تخت گرایان در سال 2017 چندین مرتبه تلاش کردند عقیده خود را به اثبات رسانده و مشاهدات علمی را به چالش بکشند، اما موفق نشدند. در سال جاری افراد زیادی با نظریه زمین تخت هم‌عقیده شده و به حمایت از زمین تخت گرایان پرداختند. درباره صاف بودن زمین همچنان بحث می‌شود! در دنیای آنلاین،... نوشته بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال...

زمین تخت گرایان در سال 2017 چندین مرتبه تلاش کردند عقیده خود را به اثبات رسانده و مشاهدات علمی را به چالش بکشند، اما موفق نشدند. در سال جاری افراد زیادی با نظریه زمین تخت هم‌عقیده شده و به حمایت از زمین تخت گرایان پرداختند. درباره صاف بودن زمین همچنان بحث می‌شود!

در دنیای آنلاین، شایعات پوچ و غیر قابل باور زیادی منتشر می‌شود، اما هیچ‌ کدام یک از آن‌ها به اندازه نظریه تخت بودن زمین وهم‌آور نیست. زمین تخت گرایان تصور می‌کنند سیاره زمین یک دیسک صاف بوده و توسط دیواره‌های یخی احاطه شده است. آن‌ها تمامی مدل‌های علمی درباره کروی بودن زمین و تشریح نحوه شکل گرفتن فصل‌ها، رخ دادن خورشید گرفتگی و نحوه غروب آفتاب را دروغ می‌پندارند.

آن‌ها ویدیوهای متعدد پخش شده از فضا توسط ایستگاه بین‌المللی فضایی و راکت‌های پرتاب شده را دروغین خطاب کرده و‌ از آن‌ها توطئه‌هایی توسط دولت‌ها برای فریب دادن مردم و پوشاندن حقیقت یاد می‌کنند. آن‌ها حتی شواهد مستقیم را نیز رد می‌کنند. به عنوان نمونه، محو شدن کشتی‌ها در منحنی افق یکی از اصلی‌ترین دلایل کروی بودن زمین است، اما زمین تخت گرایان ادعا می‌کنند این صحنه طور دیگری دیده می‌شود.

بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

زمین تخت گرایان در سال 2017 حمایت‌کنندگان زیادی برای انجمن خود یافته و حتی تعدادی از افراد محبوب و شناخته شده را نیز به سمت خود جذب کردند. سال جاری برای آن‌ها بسیار فعال بود و طی آن جلسات متعددی برگزار کردند. در ادامه به هشت مرتبه تلاش آن‌ها برای اثبات عقیده خود در سال 2017 اشاره می‌کنیم.

حمله شکیل اونیل به ادعای کروی بودن زمین

شکیل اونیل (Shaquille O’Neal)، اسطوره دنیای بسکتبال، از جمله چهره‌های سرشناسی است که در سال جاری به حمایت از زمین تخت گرایان پرداخت. وی طی یک برنامه اعلام کرد زمین برای من تخت است. او به عدم بالا رفتن و پایین آمدن در زاویه 360 درجه اشاره کرد. شکیل اونیل در ادامه گفت آیا اخیرا به آتلانتا و آن همه ساختمان نگاه کرده‌اید؟ آیا می‌خواهید بگویید کشور چین زیر ما قرار گرفته است؟ خیر چین زیر آمریکا نیست، چرا که زمین شکلی صاف دارد.

بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

چند روز بعد از این ادعا، شکیل اونیل اعلام کرد صحبت‌های اخیرش شوخی بیش نبوده و مردم را دست انداخته است. اما زمین تخت گرایان دیگر هرگز دست از سر وی برنداشتندریال چرا که عقیده دارند شکیل اونیل به پس گرفتن صحبت‌های خود مجبور شده است، اما همچنان به تخت بودن زمین اعتقاد دارد.

تصمیم رپر آمریکایی برای ارسال ماهواره

بابی ری سیمونز جونیور (Bobby Ray Simmons Jr) معروف به B.o.B، یک رپر آمریکایی است که در سال جاری، در توییتر با یک فیریک‌دان به نام نیل دگراس تیسون (Neil deGrasse Tyson) بر سر تخت بودن زمین درگیری لفظی داشت. او تلاش کرد به وسیله جمع کردن مبالغی از انجمن زمین تخت گرایان، یک ماهواره به فضا ارسال کرده و از طریق دوربین متصل به آن، انحنای زمین را برای اثبات حرف دانشمندان مشاهده کند.

همچنین بخوانید:

رپر آمریکایی یک ماهواره برای اثبات تخت بودن زمین به فضا می‌فرستد

بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

مشاهده کروی بودن زمین از فاصله 11 هزار کیلومتری با چشم انسان امکان‌پذیر است، اما در این زمان میدان دید باید حداقل 60 درجه باشد. به خاطر وجود همین محدودیت‌ها، مشاهده آن از درون پنجره هواپیما حتی در زمان اوج گرفتنش ممکن نیست. این خواننده برای رسیدن به هدف خود، 1 میلیون دلار نیاز داشت. او هزار دلار اولیه را پرداخت کرد و در ادامه، حدود 7 هزار دلار دیگر نیز توسط سایر زمین تخت گرایان جمع‌آوری شد.

ورود کایری اروینگ به جمع زمین تخت گرایان

کایری اروینگ (Kyrie Irving) بسکتبالیست دیگری است که در سال 2017، ارتباط نزدیک با انجمن زمین تخت گرایان داشت. او در دومین ماه سال جاری، در یک برنامه به صاف بودن زمین اشاره کرد. کایری اروینگ یک ماه دیگر در همین برنامه حاضر و مدعی شد در تلاش برای شروع یک مکالمه بوده است.

بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

او چند ماه بعد از مطرح کردن سوالی پیرامون عقیده‌اش درباره تخت بودن زمین، آن را یک تاکتیک اکتشافی عنوان و اعلام کرد مردم باید تحقیقات خودشان را انجام بدهند. این بسکتبالیست مدتی بعد گفت درباره گرد یا تخت بودن زمین، باید گفتگو انجام داد. کایری اروینگ اعلام کرد درباره واقعی بودن تصاویر سیاره زمین از فضا شک دارد.

تقویت نظریه توطئه بعد از خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی، یکی از رخدادهای طبیعی است که به ما یادآور می‌شود بر روی یک توپ در حال گردش زندگی می‌کنیم. اما زمین تخت گرایان از این مورد نیز به نفع خود استفاده می‌کنند. خورشید گرفتگی کامل مرداد 96 که تنها در ایالات متحده آمریکا قابل مشاهده بود، یکی از دلایل فعال شدن بیش از پیش زمین تخت گرایان محسوب می‌شود، چرا که از آن به عنوان دلیلی برای اثبات عقیده خود یاد می‌کنند.

به عقیده آن‌ها خورشیدگرفتگی شکل گرفته از غرب به شرق نشانه‌ خوبی است، چرا که خورشید در آسمان از شرق به غرب حرکت می‌کند. (از آنجایی که ماه از شرق به غرب به دور زمین گردش می‌کند، سایه ماه مسیر حرکت آن را دنبال می‌کند)

آن‌ها با استفاده از چند چراغ قوه و سکه مدعی شدند سایه ماه باید از خود آن بزرگتر باشد. مشکل این بحث در زیاد بودن مسافت خورشید از سیاره زمین است، پس با استفاده از چراغ قوه نمی‌توان شرایط یکسانی را ایجاد کرد. از طرفی دیگر، ماه در برابر پس‌زمینه نور عظیم خورشید، نقطه‌ای بیش نیست.

رفتن به فضا با موشک آماتور

در یازدهمین ماه سال جاری، یکی از زمین تخت گرایان با نام مایک هیوز (Mike Hughes) تصمیم گرفت با موشک آماتور و دست‌ساز خود که از از ضایعات فلزات مختلف تولید شده بود، به ارتفاع 1.6 کیلومتری زمین رفته و تصاویری را از شکل سیاره ثبت کند. قرار بود این موشک از بیابان موهاوی ارسال شود. او تصمیم داشت با ثبت عکس‌هایی از زمین به منظور اثبات فقدان انحنای افق، ادعای دانشمندان را رد کند.

بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

این در حالی است که می‌دانیم تا ارتفاع 10 هزار کیلومتری مشاهده افق کار راحتی نیست. اگرچه رپر آمریکایی تصمیم دارد برای ساخت موشک، 1 میلیون دلار جمع‌آوری کند، اما هزینه ساخت موشک مایک هیوز تنها 20 هزار دلار بوده است. در آخرین دقایقی که مایک تصمیم داشت به فضا برود، به دستور دولت آمریکا از اجرای این پروژه جلوگیری شد.

همچنین بخوانید:

لغو موقت پرتاب موشک آماتوری زمین تخت‌گرایان به دستور دولت آمریکا

برگزاری کنفرانس زمین تخت گرایان

یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی که به گسترده‌تر شدن انجمن زمین تخت گرایان کمک کرد اینترنت محسوب می‌شود. بر اساس گفته‌های وب سایت The Economist، طی دو سال گذشته میزان جستجو درباره عبارت “Flat Earth” (زمین تخت) به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. تعداد معتقدان به این فرضیه به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که اغلب برخی از آن‌ها به صورت فردی با یکدیگر قرار ملاقات می‌گذارند.

بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

به لطف افزایش تعداد زمین تخت گرایان، نخستین کنفرانس بین‌المللی آن‌ها سال جاری در رالی، کارولینای شمالی، برگزار شد. رسانه Kryptoz و موسسه Creation Cosmology میزبان این رویداد بودند. این دو از سخنان مذهبی برای اثبات تخت بودن زمین استفاده می‌کنند. نزدیک به 500 نفر در نخستین گردهمایی بین‌المللی زمین تخت گرایان شرکت کردند.

تخت بود زمین، گرد بودن مریخ

ایلان ماسک، موسس و مدیر عامل یکی از شرکت‌های پیشرو در دنیای هوافضا یعنی اسپیس ایکس است. وقتی او طی ارسال یک توییت نوشت «چرا هیچ انجمنی درباره مریخ تخت وجود ندارد؟»، حقیقتا انتظار نداشت پاسخی از جانب فرد یا گروهی دریافت کند.

بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

حساب کاربری اصلی زمین تخت گرایان در توییتر (FlatEarthOrg@) در پاسخ به مدیر عامل اسپیس ایکس، از او به خاطر پرسشی که داشته تشکر کرد و گفت برخلاف کره زمین، بر اساس مشاهده‌ها سیاره مریخ کروی است. آن‌ها در ادامه روز خوشی را برای ایلان ماسک آرزو کردند!

این انجمن بر اساس شواهد و مدارک، گرد بودن مریخ را پذیرفته است، اما چرا درباره سیاره زمین چنین دیدگاهی نداشته و مدارک موجود را دروغین می‌خواند؟ زمین تخت گرایان تاکنون عجیب و متناقض بودن خود را چندین مرتبه اثبات کرده‌اند. یکی دیگر از ادعاهای تعجب‌آور آن‌ها، چرخیدن خورشید به دور دیسک سیاره زمین است.

مطرح شدن سوال‌هایی دیگر توسط یک ورزشکار

تب اعتقاد به صاف بودن زمین علاوه بر بسکتبالیست‌ها، به دنیای کریکت نیز سرایت کرد. فردی فلینتاف (Freddie Flintoff) بازیکن کریکت اسبق انگلیس اعلام کرد زمین تخت بوده و یا احتمالا شکلی شبیه به شلغم دارد. او سپس سوالی مبنی بر دلیل عدم جنبش آب اقیانوس‌ها در صورت در حرکت بودن زمین درون فضا مطرح کرد.

اما دلیل این امر واقعا چیست؟ سرعت چرخش زمین اساسا ثابت است، اگر کاهش 2 میلی ثانیه‌ای آن طی هر قرن را فراموش کنیم. اقیانوس‌ها، انسان‌های ایستاده و یا درون خودرو و تمامی اشیای دیگر روی کره زمین با همین سرعت در حال گردش هستند. به همین دلیل کره زمین کاملا کروی نبوده و از محور افقی کشیده شده است.

بررسی 8 تلاش زمین تخت گرایان در سال 2017 برای اثبات عقیده خود

در تکاپوی همین ادعاها، یکی از دانشمندان ایستگاه فضایی بین‌المللی به نام رندی برزنیک (Randy Bresnik)، به کمک اکشن کمرای خود ویدیویی باورنکردنی از کره زمین ثبت و در حساب کاربری‌اش در توییتر بارگذاری کرد. اگرچه در این ویدیو کروی بودن سیاره زمین به خوبی مشخص است، اما رد شدن و ساختگی فرض کردن آن توسط زمین تخت گرایان دور از انتظار نیست.

همچنین بخوانید:

نمایش گرد بودن زمین در تازه‌ترین ویدیو راهپیمایی فضایی ناسا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟