پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب


پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

ما در مجلهٔ پدال بیشتر به اخبار و مطالب خودروهای خارجی می‌پردازیم و تقریباً تمامی اخبار و رویدادهای جهان اتومبیل را پوشش می‌دهیم. این امر موجب شده که تا حدودی خودروهای بازار داخلی به حاشیه رفته و مغفول واقع شوند. آن‌هم درحالی‌که مباحث خودروهای داخلی برای مخاطبین کاربردی‌تر هستند چراکه اکثریت جامعهٔ ایران با خودروهای... نوشته...

ما در مجلهٔ پدال بیشتر به اخبار و مطالب خودروهای خارجی می‌پردازیم و تقریباً تمامی اخبار و رویدادهای جهان اتومبیل را پوشش می‌دهیم. این امر موجب شده که تا حدودی خودروهای بازار داخلی به حاشیه رفته و مغفول واقع شوند. آن‌هم درحالی‌که مباحث خودروهای داخلی برای مخاطبین کاربردی‌تر هستند چراکه اکثریت جامعهٔ ایران با خودروهای داخلی سروکار دارند و مطالبی در این حوزه می‌تواند برای آن‌ها مفیدتر باشد. به همین دلیل تصمیم داریم ازاین‌پس بیشتر از قبل به خودروهای داخلی بپردازیم تا رضایت شما مخاطبین عزیز مجلهٔ پدال را بیش‌ازپیش جلب کنیم. در این راستا از این به بعد طی سری مطالبی تحت عنوان «بررسی مشخصات، مزایا و معایب»، به تمامی خودروهای داخلی خواهیم پرداخت. امروز در نخستین قسمت از این سری مطلب، به بررسی پژو 405 SLX پرداخته‌ایم.

معرفی

پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

پژو 405 را به همراه پراید می‌توان شناخته‌شده‌ترین خودروهای تولید داخل دانست. این خودرو برای اولین بار در سال 1987 توسط پژو به‌عنوان جایگزین مدل 505 معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال 1369 توسط ایران‌خودرو آغاز گردید. این ماشین یکی از پایه‌های صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود زیرا از پلت‌فرم آن در محصولات مختلف ایران‌خودرو استفاده شده است تا جایی که جدیدترین و لوکس‌ترین ساختهٔ ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس همچنان در زیر پوست مدرن خود پلت‌فرم 405 را پنهان کرده است. درهرحال این شیر پیر فرانسوی کماکان در کنار فرزندانش در ایران در حال تولید است؛ اما ایران‌خودرو برای اینکه این محصول سالخورده اما محبوب خود را کمی بروز کند، در سال 1387 اقدام به فیس‌لیفت آن کرده و آن‌را با نام 405 SLX معرفی نمود که در ادامهٔ این مطلب بیشتر بدان خواهیم پرداخت.

طراحی خارجی

پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

ایران‌خودرو در فیس‌لیفت 405 SLX سعی داشته با تغییراتی جزئی و بدون تغییر قالب‌های بدنه، ظاهر کهنهٔ 405 را بروز کند. به همین دلیل تغییرات ظاهری این خودرو شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو با راهنماهای یکپارچه، جلوپنجرهٔ جدید، آینه‌های جانبی جدید، گرافیک داخلی جدید چراغ‌های عقب و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار و مه‌شکن‌هایی به سپر جلو می‌شود. بااین‌حال همانند اکثر فیس‌لیفت‌های خودروسازان وطنی، به عقیدهٔ بسیاری، ظاهر پژو 405 SLX نه‌تنها زیباتر از قبل نشده که حتی نسبت به نمونهٔ پیش از فیس‌لیفت پسرفت هم داشته است چراکه نمای ساده و هماهنگ 405 در آن به‌هم خورده است؛ اما بااین‌حال همین تغییرات، ظاهر 405 SLX را متفاوت و تا حدودی بروزتر از قبل کرده که هرچند قیاس آن با طراحی‌های جدید پژو خنده‌دار است اما با توجه به بازار انحصاری ایران و همین‌طور رنج قیمتی، می‌توان آن‌را نسبتاً قابل‌قبول ارزیابی کرد.

طراحی داخلی

پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

پژو 405 سال‌ها بدون هیچ‌گونه تغییری در کابین توسط ایران‌خودرو به تولید رسید. حتی در مدل SLX هم تغییرات چندانی در داخل خودرو ایجاد نشده و به چند تغییر جزئی بسنده شده بود؛ اما سرانجام در اوایل دههٔ 90 شمسی ایران‌خودرو تصمیم گرفت نهایتاً داشبورد جدیدی را برای خانوادهٔ 405 و پارس طراحی کند. کلیت این داشبورد جدید در 405 و پارس یکسان است و صرفاً در تریم و رنگ آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. این داشبورد در 405 تماماً به رنگ کرمی بوده و فقط بخش میانی آن مشکی‌رنگ است. به‌طورکلی طراحی داشبورد جدید 405 بروزتر و زیباتر از قبل است اما کیفیت آن چند پله نسبت به داشبورد قدیمی قبلی کاهش یافته و تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از مدت کوتاهی به صدا می‌افتد.

قوای محرکه پژو 405 SLX

پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

پس از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو 2 در کشور و الزام تغییر سیستم سوخت‌رسانی تمامی پیشرانه‌های خودروها از کاربراتوری به انژکتوری، ایران‌خودرو پیشرانهٔ جدید 1800 سی‌سی XU7 را جایگزین پیشرانهٔ 2000 قبلی کرد. این موتور جدید تا سال‌ها در خودروهای پژو 405، پژو پارس و خانوادهٔ سمند مورداستفاده قرار گرفت اما موتور XU7 علیرغم کشش و توان مناسب، از دو مشکل عمدهٔ مصرف سوخت بالا و دوام پایین (سوزاندن واشر سر سیلندر) رنج می‌بُرد. به همین دلیل ایران‌خودرو تصمیم گرفت در پژو 405 و پارس از پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو 206 تیپ پنج استفاده کند. این موتور اوایل در هردو مدل 405 SLX و 405 GLX ارائه می‌شد اما چند سالی است که تنها 405 SLX با موتور TU5 عرضه می‌شود و مدل GLX همچنان با همان موتور XU7 تولید می‌گردد. پیشرانهٔ TU5 اما در 405 SLX به گفتهٔ ایران‌خودرو 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

نقاط قوت و معایب پژو 405 SLX

پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

پژو 405 یکی از قدیمی‌ترین خودروهای در حال تولید کشورمان است که همین موضوع را می‌توان یکی از معایب عمدهٔ آن دانست. این خودرویی است که پیشینهٔ آن به سال 1987 یعنی دقیقاً سی سال پیش بازمی‌گردد و هم‌اکنون کاملاً کهنه و از رده خارج شده است؛ اما بااین‌حال 405 و مشتقاتش (!) هنوز روی خطوط تولید ایران‌خودرو قرار داشته و به لطف قیمت نسبتاً پایین و بازار انحصاری، از فروش مناسبی هم برخوردار است. علاوه بر این، همانند اکثر خودروهای داخلی، 405 نیز کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد تا جایی که در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران هیچ‌گاه موفق به کسب بیش از یک ستاره نشده است. در مدل SLX هم پیشرانهٔ TU5 پژو 206 مناسب جثهٔ سنگین 405 نیست و خصوصاً در سربالایی‌ها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دندهٔ معکوس پیدا می‌کند. از دیگر معایب 405 SLX که عمدهٔ خریداران از آن گلایه دارند، کم‌نور بودن چراغ‌های جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است.

پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

از سوی دیگر اما استفاده از موتور TU5 در پژو 405 SLX موجب کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت نسبت به مدل GLX شده است درحالی‌که مشکلات واشر سر سیلندر موتور XU7 نیز در این موتور کمتر دیده می‌شود. همچنین پیشرانهٔ TU5 برای رانندگی‌های شهری مناسب‌تر بوده و در مسیرهای کفی و بزرگراهی هم مشکل چندانی از بابت کشش ندارد. از موتور که بگذریم، 405 یکی از قدیمی‌ترین و پرتیراژترین خودروهای داخلی است و به همین دلیل قطعات یدکی آن فراوان بوده و به‌راحتی در بازار پیدا می‌شود. قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط بازار خودروی کشور)، فضای داخلی جادار، صندوق بار بزرگ و فروش دست‌دوم راحت هم از دیگر مزایای این شیر سالخورده هستند.

تجهیزات، قیمت و رقبا

پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

405 ارزان‌ترین پژوی ساخت ایران‌خودرو محسوب می‌شود و بنابراین نباید انتظار تجهیزات بالایی را از آن داشت. به همین دلیل در لیست تجهیزات آن موارد محدودی چون دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع و ترمز ABS دیده می‌شود درحالی‌که پنجره‌های عقب همچنان دستی بوده و ترمزهای عقب نیز کاسه‌ای هستند. در مدل SLX هم تنها مه‌شکن‌های جلو و چراغ خطر سوم LED به خودرو اضافه شده است. قیمت پژو 405 SLX با چندین بار افزایش هم‌اکنون به 32,600,000 تومان رسیده است؛ بنابراین رقبای قیمتی این خودرو عمدتاً از محصولات خود ایران‌خودرو یعنی سمند LX و پژو 206 تیپ دو هستند درحالی‌که ساینا را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب سایپا برای پژو 405 SLX دانست.

مشخصات فنی پژو 405 SLX

مدل 1396
ویژگی خودروی داخلی

مشخصات پیشرانه

موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ
حجم موتور 1587 سی‌سی
قدرت 108 اسب بخار در دور 5600
گشتاور 142 نیوتن متر در دور 4000
گیربکس دستی 5 سرعته
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول 4408 میلی‌متر
عرض 1694 میلی‌متر
ارتفاع 1410 میلی‌متر
فاصله بین دو محور 2669 میلی‌متر
حجم صندوق بار 470 لیتر
وزن خالص 1120 کیلوگرم
ابعاد چرخ ها فولادی 14اینچ

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد 13.2
حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت در شهر 10.1 لیتر
مصرف سوخت در جاده 6 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
حجم باک بنزین 70 لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای، کیسه هوای راننده و سرنشین، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت

امکانات رفاهی

شیشه بالابر برقی درهای جلو، کلید بازکن صندوق عقب از داخل اتاق، آینه‌های جانبی برقی، بلندگوهای جلو، سیستم صوتی، تنظیم دستی صندلی‌ها، فرمان هیدرولیک، چراغ‌های مه‌شکن‌ جلو

آپشن ها

-

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط