جفت گیری کلاغ: 8 حقیقت شگفت‌انگیز درباره روابط و جفت گیری کلاغ ها


جفت گیری کلاغ: 8 حقیقت شگفت‌انگیز درباره روابط و جفت گیری کلاغ ها

با نزدیک شدن به فصل جفت‌ یری، فکر کردیم نوشتن یک مطلب در مورد جزئیات روابط و جفت گیری کلاغ ها و بزرگ شدن در خانواده کلاغ‌ها  کار جالبی باشد. این مطلب بعضی از جوانب کمتر دیده شده در مورد اتفاقاتی که بین کلاغ‌های والد و فرزندان‌شان می‌افتد، از انتخاب قلمرو گرفته تا نقش پرندگان کمکی، را توضیح می‌دهد. 1. جفت‌گیری/ انتخاب...

با نزدیک شدن به فصل جفت‌ یری، فکر کردیم نوشتن یک مطلب در مورد جزئیات روابط و جفت گیری کلاغ ها و بزرگ شدن در خانواده کلاغ‌ها کار جالبی باشد. این مطلب بعضی از جوانب کمتر دیده شده در مورد اتفاقاتی که بین کلاغ‌های والد و فرزندان‌شان می‌افتد، از انتخاب قلمرو گرفته تا نقش پرندگان کمکی، را توضیح می‌دهد.

جفت گیری کلاغ: 8 حقیقت شگفت‌انگیز درباره روابط و جفت گیری کلاغ ها

۱. جفت‌گیری/ انتخاب قلمرو

کلاغ‌ها بین ۲-۴ سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند، البته ماده‌ها زودتر بالغ می‌شوند. هنگامی که با جفت خود ارتباط پیدا کردند، زمان مشخص کردن قلمرو است. هنگامی که قلمرو را انتخاب کردند، اگر تمام عمر آن‌جا نمانند، بدون شک سال‌ها آن‌جا می‌مانند و موقعیت خوبی برای برخی از افراد پیش می‌آید تا کلاغ‌ها را به دقت بررسی کنند! با وجود برخی استثناها، معمولا کلاغ‌ها در مناطقی شبیه به جاهایی که بزرگ شده‌اند آشیان می‌سازند. به این معنا که کلاغ‌های روستایی در مناطق روستایی قرارمی‌گیرند، کلاغ‌های حومه شهر در حومه شهر و به همین ترتیب. فاصله پراکندگی بین ۰-۶۰ کیلومتر است و برخی پرندگان دقیقا نزدیک محل تولد خود اقامت می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۳۰ عجیب ترین عادت جفت گیری حیوانات

جفت گیری کلاغ ها ۲: تک همسری

حرف جفت گیری که پیش می‌آید، ما کلاغ‌ها را از نظر اجتماعی تک همسر می‌دانیم اما از نظر ژنتیکی کاملا بی‌قید هستند. به این معنا که جفت‌ها برای تمام عمر با هم می‌مانند اما ارتباطات جنسی خارج از رابطه نیز میان آن‌ها عادی است. به طور متوسط، کلاغ نر ۸۲٪ از فرزندان را پدری می‌کند و بقیه فرزندان از جفت‌گیری‌های دیگر به وجود می‌آیند. اگرچه تقاضای ماده‌ها برای جفت‌گیری مشخص نیست اما اطلاعات نشان می‌دهد که ماده‌ها کنترل کاملی روی شرکای خارج از رابطه خود ندارند.

از دست دادن رفتار پدرانه در صورت آسیب دیدن کلاغ نر افزایش می‌یابد. اگرچه شریکش او را تنها نمی‌گذارد، اما در معرض خطر کاهش تعداد جوجه قرار می‌گیرد و از دست دادن صفات پدرانه به ۴۸٪ می‌رسد و احتمالا این مسئله به خاطر مشکل در جفت‌گیری و مراقبت از جفت و کاهش اسپرم به دلیل استرس به وجود می‌آید. در این موارد، ممکن است ماده‌ها تمایل بیشتری به پذیرش باروری از افراد خارج از رابطه داشته باشند، البته مدرک محکمی برای این موضوع وجود ندارد.

۳. ساز و کار جفت گیری کلاغ ها

برای افرادی که می‌خواهند جزئیات زیستی درمورد رابطه جنسی کلاغ را بدانند باید بگوییم که کلاغ نر، مانند اکثریت پرندگان، آلت تناسلی خارجی ندارد. بنابراین، جفت‌گیری با خواستن از طرف ماده شروع می‌شود، سپس کلاغ نر بر ماده سوار شده و ریزشگاه خود را بر ماده می‌مالد که باعث انتقال اسپرم می‌شود. این مسئله به بوسه ریزشگاه معروف است. تمام این فرآیند فقط چند ثانیه طول می‌کشد.

۴. لانه سازی

کلاغ‌ها لانه سازی را از اسفند شروع می‌کنند و نر و ماده هر دو در ساخت لانه شرکت می‌کنند. لانه‌ها از چوب و کاه، کرک، پر و دیگر مواد نرم ساخته می‌شود. اگر بدانید دنبال چه هستید، فرآیند ساختن کاملا مشخص است ( و دیدنش بسیار جالب است) اما مراقب باشید؛ من شک دارم اگر کلاغ‌ها احساس کنند کسی که به او اعتماد ندارند در حال نگاه کردن به آن‌هاست، آشیانه واقعی بسازند. ماده‌ها بر روی ۳-۴ تخم آبی و قهوه‌ای نقطه نقطه‌ای می‌نشینند. اگرچه نرها در زمان نبود ماده‌ها در آشیانه می‌نشینند اما نمی‌توانند جوجه‌آوری کنند زیرا ابزار لازم برای انتقال گرما به تخم‌ها را ندارند. جوجه‌ها ۱۹ روز بعد سر از تخم درمی‌آورند و پس از ۳۰-۴۵ روز پرهای‌شان درمی‌آید. هنگامی که پر درآوردند بسته به والدین‌شان، ۱.۵ تا ۲ ماه طول می‌کشد تا به تنهایی پرواز کنند.

مطلب مرتبط: ۷ حقیقت درباره جفت گیری گربه ها که واقعا جالب و جذاب است

جفت گیری کلاغ ها ۵: کمکی‌ها

بیایید در این مطلب در مورد کمکی‌ها صحبت کنیم. کلاغ‌ها مانند برخی از پرندگان همچون مرغ سنگ و مرغ ماهی‌خوار، باروری مشارکتی دارند، اگرچه باروری مشارکتی در آن‌ها اجباری نیست، یعنی می‌توانند بدون کمکی‌های جوان پرواز کنند. باروری مشارکتی به این معناست که هر دوی آن‌ها در مراقبت از یک جوجه نقش داشته باشند. برای کلاغ‌ها به این معناست که علاوه بر خود جفت، ۱۰ پرنده دیگر هم می‌توانند باشند تا به بزرگ کردن جوجه آن سال کمک کنند.

معمولا، این‌ها کلاغ‌های نر جوان هستند که به کلاغ نر والد نزدیکند. انگیزه ورای باروری مشارکتی تاحدی مرموز است زیرا هزینه‌هایی هم بر گردن والد است هم بر گردن کمکی‌ها. هزینه‌های والدین شامل تهیه و تقسیم غذا برای کمکی‌ها، نرها و تهدید از دست رفتن صفات پدری در کمکی‌هاست. هزینه‌های کمکی‌ها مشخص‌تر است؛ آن‌ها تلاش‌های باروری خود را به تعویق می‌اندازند تا جوجه هایی را بزرگ کنند که فقط برخی از هویت ژنتیکی آن‌ها را به ارث برده‌اند. پس چرا کلاغ‌ها برادری می‌کنند؟

اجازه دهید این را در یک جمله خلاصه کنم که سنجش سودمندی کمکی‌ها بسیار سخت است. یک بازدارنده اصلی این بود؛ چگونه تاثیرات کمکی‌ها در برابر کیفیت والدین که کمکی‌ها را تولید می کنند را مشخص می‌کنید؟ مشکل جوجه و تخم، رسیدن به عمق این سوال را سخت کرده است، اما بهترین جواب‌ها برای این سوال در این‌جا وجود دارد.

۶. چرا والدین کمکی‌ها را نگه می‌دارند؟

یکی از دیدگاه‌ها از مطالعات انجام شده روی کلاغ لاشه‌خوار می‌آید ( گونه بومی اروپای غربی و آسیا). در این پرندگان، تفاوت‌ها در سودمندی کمکی آن‌قدر واضح است که برخی از آن‌ها از نظر علمی به افراد تنبل گروه معروف هستند. به هر حال، اگر یکی از والدین آسیب ببیند، این اعضای تنبل گروه هستند که بیشترین سکون را انتخاب می‌کنند تا کاهش تلاش دیگر افراد گروه را جبران کنند.

بنابراین آن‌ها نوعی سیاست ایالتی مختص خود را دارند. اکثر وقت ها مانند یک بار آزاردهنده هستند که هیچ وقت فایده ندارند تا زمانی که واقعا به درد بخورند. در دیگر پرندگان، نشان داده شده است که اگرچه کمکی ها باعث تفاوت زیادی نمی‌شوند، اما امید به زندگی ماده بارور را افزایش می‌دهند و بنابراین در بلند مدت مفیدند.

۷. چرا کمکی‌ها کمک می‌کنند؟

برای خود کمکی‌ها، فواید بیشتری وجود دارد. حالا چه با اجبار باشد چه از روی اختیار، کمکی‌های نر، پدر ۷۰٪ از جوجه‌ها هستند، بنابراین باروری نیز بی اهمیت نیست. عدد کمی است و بخشی از این درصد رابطه مادر/پسر است. این مسئله در کلاغ‌ها ثابت نیست و برخی گونه‌ها نسبت بر برخی دیگر، از رابطه جنسی با محارم خودداری می‌کنند.

حتی اگر با ماده جفت‌گیری نکنند، اما بازهم در بزرگ کردن خواهرو برادرانی که برخی ویژگی‌های ژنتیکی را از آن‌ها به ارث برده‌اند کمک می‌کنند بنابراین DNA خود را کامل از دست نمی‌دهند. آن ها همچنین می‌مانند تا قلمرو را به ارث برند، البته این زملنی اتفاق می‌افتد که مسئله‌ای برای جفت شریک در قلمرو پیش بیاید. در آخر، اگرچه سنجش این مسئله بسیار سخت بوده است، اما این احتمال وجود دارد که مشاهده کردن تلاش‌های باروری، دیدگاه‌های ارزشمندی را درباره این‌که پرندگان کمکی در هنگام بزرگ کردن جوجه خود چه کار می‌کنند را به وجود بیاورد.

۸. این رفتار چگونه شکل گرفته است؟

سوال بسیار خوبی است. ممکن است به پراکندگی دیر هنگام مربوط باشد، که روشی برای گفتن این است که برای این پرندگان جوان، هیچ‌گاه جایی برای رفتن نبوده است، بنابراین آن‌ها به خانه چسبیده‌اند. باید توجه کرد که اکثر پرندگانی که در باروری مشارکتی شرکت می‌کنند، در گروه‌های فامیلی این کار را می‌کنند و به نظر می‌رسد محصول این واقعیت باشد که فامیل‌ها تمایل دارند نزدیک یکدیگر باشند و هرچه زمان گذشت، یک سیستم کمکی سست‌تر و انعطاف‌پذیرتر، به سیستم مشارکتی رسمی‌تر تبدیل شد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: corvidresearch

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شمع سفره هفت سین | شمع سفره هفت سین 1403 که سفره هفت سینت رو میلیونی می کنه!