به عقیده استفن کینگ فیلم It اثری مناسب در زمانی درست بود


به عقیده استفن کینگ فیلم It اثری مناسب در زمانی درست بود

«استفن کینگ» (Stephen King) در مصاحبه‌ای که اخیرا با EW داشت از دلایل موفقیت‌های قابل توجه و غافلگیر کننده فیلم It گفت. به عقیده او، این فیلم دقیقا همان چیزی بود که ژانر وحشت در حال حاضر به آن نیاز داشت و از این نظر، «فیلمی مناسب در زمانی درست بود». استفن کینگ که پیش از این هم از فیلم It بارها...

«استفن کینگ» (Stephen King) در مصاحبه‌ای که اخیرا با EW داشت از دلایل موفقیت‌های قابل توجه و غافلگیر کننده فیلم It گفت. به عقیده او، این فیلم دقیقا همان چیزی بود که ژانر وحشت در حال حاضر به آن نیاز داشت و از این نظر، «فیلمی مناسب در زمانی درست بود».

استفن کینگ که پیش از این هم از فیلم It بارها تعریف کرده بود، در مصاحبه اخیرش هم این بار به نحوی دیگر به تعریف و تمجید از این فیلم پرداخت. کینگ، زمانی که فیلم IT اکران شد، بیش از هرچیزی قدردان وفادار بودن این اثر به داستان اصلی و مخصوصا اولین اقتباس مهم از این داستان یعنی مینی سریالی با همین نام بود. مینی سریال دو قسمتی It که در سال 1990 از شبکه ABC پخش شد، علی رغم زمان بسیار کوتاهی که به نسبت مینی سریال بودنش داشت (مدت زمان این مینی سریال تنها 3 ساعت است) و نتوانست به طور کامل، رمانی که استفن کینگ در سال 1986 نوشته بود را به تصویر بکشد، ولی با توجه به خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی که داشت و به لطف بازی خاطره انگیز و تحسین برانگیز «تیم کوری» (Tim Curry) در نقش «پنی‌وایز» (Pennywise) یا همان دلقک عجیب و غریب داستان، توانست به جایگاهی کالت و شاید حتی کلاسیک در میان طرفداران ژانر وحشت دست پیدا کند.

اما از همان اولین روزهایی که رمان مشهور استفن کینگ با همین نام It منتشر شد، استودیوهای بسیاری قصد خرید امتیاز این رمان و ساخت یک فیلم سینمایی از آن را داشتند چون علاوه‌بر داستان خاص این رمان و به یدک کشیدن نام بزرگ استفن کینگ، این رمان توانست طرفداران بی‌شماری برای خود پیدا کند و حتی مینی سریال اقتباس شده از این رمان هم موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. به همین دلایل تقریبا تمام استودیوهای فیلمسازی وسوسه ساختن فیلمی برگرفته از رمان It را در سر داشتند. اما پس از ساخته شدن مینی سریال It، تنها کسی که به صورت جدی سراغ ساخت یک فیلم سینمایی از این رمان رفت، «مری فوکونوگا» (Cary Fukunaga) بود که آثار شاخص و برجسته‌ای مانند فیلم Beasts of No Nation و فصل اول سریال True Detective را در کارنامه کارگردانی خودش دارد. اما پس از چندین سال تلاش و پیش بردن پروژه ساخت فیلم IT فوکونوگا بخاطر اختلاف عقیده با سران استودیو New Line Cinema از این پروژه کناره‌گیری کرد. البته هنوز هم نام فوکونوگا در کنار «گری دابرمن» (Gary Dauberman) و «چیس پالمر» (Chase Palmer) و به عنوان یکی از فیلمنامه نویسان این اثر، مشاهده می‌شود. اما پس از کناره‌گیری فوکوناگا از پروژه ساخت It، «آندرس موشیتی» (Andrés Muschietti) کارگردانی این فیلم را برعهده گرفت که با توجه به موفقیت تجاری فراتر از انتظار اثر و نقدهای عمدتا مثبت این فیلم، می‌توان گفت که او کارش را به خوبی انجام داده است. فراموش نکنیم که فیلم It با فروش 698 میلیون دلاری خودش در گیشه جهانی، پرفروش‌ترین فیلم ترسناک با درجه بندی سنی R تاریخ سینما شد و اگر درجه بندی سنی را مد نظر قرار ندهیم هم، این فیلم رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما را در اختیار دارد. البته فراموش نکنیم که که این عناوین بدون احتساب تورم، نصیب فیلم IT شده و اگر تورم را هم در نظر بگیریم، این فیلم با برخی فیلم‌ها مانند «جن‌گیر» (The Exorcist)، اصلا قابل مقایسه نیست.

کارشناسان باکس‌آفیس حتی از من و شما هم بیشتر از فروش تقریبا 700 میلیون دلاری این فیلم تعجب کردند و بسیار سعی کردند تا بتوانند دلیل این موفقیت تجاری را به طور دقیق مشخص کنند. اما استفن کینگ به عنوان نویسنده رمان IT و یکی از تحسین کنندگان فیلم It تئوری بسیار ساده‌تری دارد. در ادامه برخی از صحبت‌هایی که این نویسنده بزرگ در مصاحبه خودش با EW داشت را مشاهده می‌کنید:

به نظر من یکی از مهمترین دلایل این موضوع، مینی سریالی بود که در سال 1990 پخش شد. یک نسل کامل از بچه‌های 8 ساله تا نوجوانان 14 ساله با همه وجودشان از پنی‌وایز ورژن تیم کوری ترسیدند و وقتی امسال فیلم It اکران شد، آن‌ها این شانس را داشتند تا دوباره با یکی از کابوس‌های کودکی خودشان تجدید دیدار کنند. از این که بگذریم، می‌رسیم به داستان‌ها و فیلم‌ها و کلیپ‌های ترسناک و پرسر و صدایی که در فضای اینترنت از دلقک‌ها منتشر می‌شد. این داستان‌ها تنها در فضای اینترنت باقی نماندند و ما در روزنامه‌ها هم هرزگاهی از دلقک‌های قاتل و بی‌رحم خبرهای ترسناکی می‌خواندیم. بعد درست زمانی که ذهن همه مردم آماده دیدن یک دلقک بی‌رحم و ترسناک بود، فیلم It اکران شد تا هم بینندگان پرشمار مینی سریال It را به سینماها بکشاند و هم مردمی را که پذیرفته بودند دلقک‌ها می‌توانند خیلی ترسناک باشند.

به عقیده استفن کینگ فیلم It اثری مناسب در زمانی درست بود

فیلم It پس از دیگر اثر موفق کمپانی برادران وارنر در سال 2017 یعنی فیلم Wonder Woman به کارگردانی «پتی جنکینز» (Patty Jenkins) که 821.8 میلیون دلار فروخت، با فروش 698 میلیون دلاری، دومین فیلم پرفروش سال 2017 برای کمپانی برادران وارنر و زیرمجموعه‌های آن از جمله New Line Cinema بود. این دو فیلم نقش عمده‌ای در موفقیت‌های تجاری کمپانی برادران وارنر در سال 2017 و سود ناخالص بیش از 5 میلیارد دلاری این کمپانی ایفا کردند. نکته بسیار جالب این است که فیلم It از فیلم Justice League هم فروش بیشتری داشت و علی رغم اینکه Justice League هنوز هم در حال اکران است، ولی بسیار بعید است بتواند فروشی بیشتر از It را تجربه کند. درواقع همان‌قدر که فیلم It امیدوار کننده و فراتر از انتظار ظاهر شد، فیلم Justice League ناامید کننده و بسیار پایین‌تر از سطح انتظارات عمل کرد.

موشیتی، کارگردان فیلم It به تازگی اعلام کرده بود که شماره دومی هم از این فیلم و تحت عنوان It: Chapter 2 ساخته خواهد شد و در این فیلم شاهد مسائلی مرتبط با دنیاهای چند بعدی خواهیم بود و فضای فیلم هم در دهه 80 میلادی رقم خواهد خورد. فیلم It: Chapter 2 قرار است در بهار سال 2018 میلادی مراحل ساخت خودش را آغاز کند و قرار است در شهریور ماه سال 1398 (سپتامبر 2019) هم اکران شود.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
به عقیده استفن کینگ فیلم It اثری مناسب در زمانی درست بود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود