سبد محصول زامیاد متنوع‌تر می‌شود


اخبار خودرو شرکت زامیاد در زمینه خودروی باری دیلی برنامه بسیار مفصلی دارد. نسخه جدید کامیون یوروکارگو نیز در برنامه شرکت قرار دارد که از استاندارد یورو5 برخوردار است. متن کامل مطلب سبد محصول زامیاد متنوع‌تر می‌شود منتشر شده در سایت اخبار خودرو.

به گزارش « اخبار خودرو » ، شرکت زامیاد از گروه خودروسازی سایپا، امسال در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل عمومی و خدمات شهری که در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با ارائه آخرین توانمندی‌ها و دستاوردهای تولیدی حضور فعال و چشمگیری ‌داشت.

در این نمایشگاه، شرکت زامیاد انواع محصولات ازجمله وانت پادرا ، مینی تراک دُرکا ، کامیون یوروکارگو ، کشنده استرالیس و ون ایویکو را درمعرض دید فعالان و صنعتگران حوزه حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری و عموم بازدیدکنندگان قرار داد.

ارائه توانمندی‌های تولیدی در حوزه‌های حمل‌ونقل مسافری و باری متناسب با خدمات شهری، ارتباط و تعامل با سازمان‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسان در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی از اهداف اصلی شرکت زامیاد برای حضور در این نمایشگاه بود.

زامیاد انگیزه حضور خود در این نمایشگاه را در راستای هم‌افزایی توان داخلی و عرضه توانمندی‌های رقابت‌پذیر تولیدات ملی، انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز و کارآمد میان خودروسازان و قطعه‌سازان، آشنایی با الگوهای موفق جهانی در عرصه حمل‌ونقل و کالا و مسافر و فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری عنوان کرده بود.

در این‌باره با وحید خان‌محمدی ، رئیس اداره توسعه فروش زامیاد گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

سبد محصول زامیاد متنوع‌تر می‌شود

وحید خان‌محمدی ، رئیس اداره توسعه فروش زامیاد

محصولاتی که شرکت زامیاد در پانزدهمین دوره از نمایشگاه حمل‌ونقل و خدماتی شهری ارائه کرد، از چه ویژگی‌هایی برخوردارند؟

سال جاری در پانزدهمین نمایشگاه صنعت حمل‌ونقل تهران با پنج محصول در زمینه خودروهای سنگین و سبک تجاری حضور پیدا کردیم و خودروهای تولیدی خود را در رده باری و مسافری عرضه کردیم.

از جمله این خودروها کشنده استرالیس بود که یکی از مجهز‌ترین کشنده‌های بازار کشور است. این کشنده از قدرت موتور ۵۰۰ اسب‌بخار و استاندارد آلایندگی یورو۵ بهره می‌برد. از این رو جزو مدرن‌ترین کشنده‌هایی محسوب می‌شود که در جاده‌های کشور تردد خواهند داشت.

از دیگر محصولات ما کامیون شاسی باری یوروکارگو است که جزو بهترین و پرفروش‌ترین محصولات ایویکو در بازار اروپا بوده و در بازار کشور نیز استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمده است.

در میان خودروهای مسافری زامیاد نیز در نمایشگاه حمل‌ونقل نمونه‌ ابتدایی ون مسافری زامیاد را با با نام A3615 به نمایش گذاشتیم.

هم‌زمان خط تولید این خودرو در شرکت راه‌اندازی شده است. این خودرو ظرفیت حمل مسافر ۱+۱۰ را دارد و مجهز به استاندارد آلایندگی یورو۴ به همراه dpf است که کاملا با سیاست‌های شماره‌گذاری فعلی کشور هم‌خوانی دارد.

در حوزه خودروهای سبک که مناسب حمل‌ونقل شهری باشد، از وانت پادرا بهره‌مندیم که سال ۹۵ به بازار عرضه شده است. همچنین در این سگمنت وانت درکا را هم عرضه کرده‌ایم که مناسب حمل‌ونقل شهری و پخش مویرگی است.

وضعیت تولید و فروش محصولات زامیاد در سال جاری به چه صورت بوده است؟

باتوجه به مشخصات فنی مطلوب کامیون استرالیس و استقبال گسترده‌ای که از این خودرو به‌عمل آمده، موجودی این کامیون به اتمام رسیده است. موجودی این خودرو به‌واسطه قراردادهایی که عمدتا با سازمان‌های دولتی و مجموعه‌های نظامی منعقد شد، به اتمام رسید.

اخیرا قراردادهایی با سازمان راهداری امضا کردیم تا بتوانیم از تسهیلات نوسازی ناوگان فرسوده استفاده کنیم. ثبت‌نام این محصول نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان روبه‌رو شود چراکه این محصول بسیار شناخته شده است.

تنها حلقه مفقوده برای فروش این خودرو بحث تسهیلات بود که با رفع این مشکل فکر می‌کنم شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی متقاضیان باشیم.

وانت پادرا محصولی است که به صورت روتین در شرکت تولید می‌شود. این وانت در فروش‌های سازمانی از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود، به نحوی که در اواخر تابستان موجودی این محصول به اتمام رسید و در سفارش‌گذاری، این خودرو در برنامه تولید مجدد قرار گرفت.

خودروی درکا نیز محصول جدید زامیاد است که در یک ماه اخیر شرایط فروش آن گشایش یافته و استقبال خوبی داشته، همچنین خط تولید ون ایویکو نیز به تازگی راه‌اندازی شده است.

آیا محصول جدیدی هم قرار است به شرکت اضافه شود یا به‌نظر شما سبد محصولات زامیاد تکمیل است؟

قطعا در بحث خودروهایی که با ایویکو کار می‌کنیم، باید سبد محصول کامل‌تری داشته باشیم. نمونه‌های محصول جدید تا یک یا دو ماه آینده وارد شرکت خواهند شد و شامل خودروهای سبک کامیونت و ون باری دیلی می‌شوند که جزو مجهز‌ترین کامیونت‌ها و ون‌های اروپا هستند.

شرکت در زمینه خودروی باری دیلی برنامه بسیار مفصلی دارد. همچنین نسخه جدید کامیون یوروکارگو نیز در برنامه شرکت قرار دارد. این خودرو از استاندارد یورو۵ برخوردار است و با گذر از مباحث شماره‌گذاری، به بازار وارد خواهد شد.

همچنین زامیاد قصد دارد در زمینه خودروهای شاسی کمپرسی و کشنده‌های ۱۰چرخ نیز سبد محصولات خود را با مدل‌های مختلف ایویکو به مرور تکمیل کند.

کدام‌یک از این محصولات پیش از سایر آن‌ها به کشور وارد خواهد شد؟

درحال‌حاضر ون‌ مسافری به سبد محصولات اضافه شده است اما بعد از آن احتمالا یوروکارگو در اولویت شرکت خواهد بود. محصولات دیگر هم با توجه به نیازی که در بازار وجود دارد، برنامه‌ریزی خواهد شد.

نیسان آبی چه زمانی از خط تولید خارج می‌شود؟
نه ما علاقه چندانی به خروج این خودرو داریم و نه کسانی که به‌نوعی از این خودرو استفاده می‌کنند. نیسان آبی کماکان محبوب بازار است. وانت آبی نیسان دو خصیصه دارد که هیچ خودرویی این دو را با درکنار هم ندارد، توان حمل بار ایده‌آل و قیمت مناسب.

خودرویی را نمی‌توان یافت که این دو ویژگی‌ را به طور هم‌زمان داشته باشد. اگر توان حمل بار در خودرویی بالا باشد، قیمت بالایی هم خواهد داشت. اگر این خودرو از بازار کنار برود، به طور قطع شاهد مشکلات به‌مراتب بزرگ‌تری در حوزه حمل‌ونقل خواهیم بود. زیرا خودرویی پیدا نمی‌شود کار نیسان را انجام دهد. به‌عنوان مثال پادرا استراتژی ما برای جایگزینی با نیسان‌آبی است. اما نمی‌توان نادیده گرفت نیسان آبی نزدیک به نیم‌قرن در بازار حضور داشته است.

آیا این خودرو طی پنجاه سال حضور در بازار توانسته‌ است ضرایب ایمنی را پاس کند؟

به‌طور قطع اگر ایمنی‌ها را پاس نمی‌کرد، مجوز شماره‌گذاری به دست نمی‌آورد. اگر نیسان آبی توانسته‌ است نیم‌قرن در بازار پیش بیاید، یعنی هرسال به‌روزرسانی شده و نیازمندی‌هایی را که ارگان‌های مربوطه مانند سازمان استاندارد‌ تعیین می‌کند، پاس کرده است.

به‌نظر می‌رسد حساسیت کاذبی روی نیسان آبی به وجود آمده است که مسائلی مانند ایمنی و مصرف سوخت را عنوان می‌کنند اما برای تمام این موارد جواب‌ داریم.

مصرف سوخت نیسان آبی را می‌توان با وانت‌های دیگری که به بازار آمده‌اند، مقایسه کرد. نیسان توانایی اسمی حمل ۲تن بار را دارد اما برخی مصرف‌کنندگان ۳ تا ۴ تن بار را با آن حمل می‌کنند.

این وانت به ازای هر ۱۰۰کیلومتر، ۱۵لیتر مصرف سوخت دارد. در‌حالی‌که برخی خودروها نیم‌تن بار حمل‌ می‌کنند اما در هر ۱۰۰‌کیلومتر ۱۰لیتر مصرف سوخت دارند.

از این رو می‌توان گفت نیسان آبی به‌ازای هر تن‌بار مصرف سوخت مناسبی دارد که می‌توان از آن به‌عنوان یکی دیگر از خصلت‌های خوب این خودرو یاد کرد. مسئولان در اداره استاندارد بسیار سختگیرانه به این مباحث ورود می‌کنند اما این خودرو استانداردها را پاس می‌کند.

ما در همین راستا، خودروی پادرا را به سبد محصولات شرکت اضافه کردیم. وانت نیسان آبی به دلیل سابقه حضور ۵۰ساله خود، مشتریان سنتی بسیاری دارد که حذف آن را از خط تولید دشوار می‌کند. با این‌حال ما سعی کرده‌ایم با شیب ملایمی از تولید وانت آبی بکاهیم و وانت پادرا را جایگزین کنیم

به نظر شما استفاده بالاتر از ظرفیت نیسان آبی، ایمنی جاده‌ها را به خطر نمی‌اندازد؟

موضوع بارگیری بیش از ظرفیت، موضوعی نیست که در اختیار شرکت باشد. نیسان آبی این توانمندی‌ را دارد اما نمی‌توان گفت نیسان آبی کیفیت ندارد. این موضوعی است که حل آن نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است.

چنان‌چه خودرویی بیش از توان خود، بار حمل کند، روی فرمان‌پذیری و ترمز‌گیری آن تاثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر در بحث خدمات پس از فروش هزینه‌های شرکت را افزایش خواهد داد.

اگر برای ما محرز شود که مشکل خودرو به دلیل استفاده خارج از عرف بوده است، محصول از گارانتی خارج خواهد شد.

با حضور یک‌ساله پادرا در سبد محصولات زامیاد، چه میزان توانسته است بازار نیسان آبی را به خود اختصاص دهد؟

در خودروی پادرا، کابین خودرو و همچنین ارگونومی فضای راننده تغییرات فراوانی داشته است. از این نظر افراد از پادرا استقبال خوبی کردند. بحث مشتریان سازمانی فراتر از این است؛ آن‌ها بیشتر دنبال محصولی بودند که از نظر ظاهر نیز پرستیژ سازمان آن‌ها را حفظ کند.

پادرا بازار خوبی را به دست آورده است و سعی داریم با تسهیلاتی که برای پادرا در نظر می‌گیریم، شرایط فروش را به سمت و سوی رضایتمندی مشتریان سوق دهیم.

آیا افزایش ظرفیت تولید پادرا می‌تواند روی قیمت آن تاثیرگذار باشد؟

به طور قطع اگر تیراژ این خودرو افزایش یابد، هزینه‌های جانبی بین محصولات تقسیم می‌شود و قیمت آن کاهش خواهد یافت.

در زمینه خودروهای مسافری به جز ون ایویکومحصول دیگری را در نظر دارید؟

زامیاد از گذشته، تولیدکننده خودروهای مسافری بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مینی‌بوس‌های ایویکو A60، A80 و سری جدید A5012 اشاره کرد. ما به دلیل شرایط تحریم دو، سه سال از این بازار دور بودیم اما برنامه‌های مفصلی در زمینه خودروهای مسافری به ویژه اتوبوس‌ها داریم و این یکی از سیاست‌هایی است که از سمت گروه سایپا ملزم به اجرای آن هستیم.

بازار اتوبوس به‌واسطه نوسازی ناوگان‌ اتوبوس‌های فرسوده، بازار بسیار خوبی است و ما در بحث خودروهای مسافری به اتوبوس، مینی‌بوس و ون خواهیم پرداخت.

با توجه به مشکل آلودگی هوا و وضعیت کلانشهرهای کشور، چه اقداماتی به منظور کاهش سطح آلایندگی محصولات خود دارید؟ آیا تصمیم به تولید خودروهای برقی و هیبریدی نیز دارید؟

ایویکو به عنوان محصول تجاری زامیاد، یک شرکت پیشرو در بحث سبد سوختی محصولات است. این شرکت تنوع سوختی بسیاری از جمله هیبرید و سی‌ان‌جی را در محصولات خود دارد.

ایویکو این موتورها را هم در خودروهای باری و هم در خودروهای مسافری استفاده می‌کند. اگر امکانات و تسهیلات دولتی در اختیار ما قرار بگیرد و محدودیت‌ها به اندازه و در زمان‌های درست استفاده شوند،

این آمادگی از سوی زامیاد وجود دارد که در تمام محصولات خود از جمله مسافری و باری از سوخت پاک بهره بگیرد. این در حالی است که خودروهای فعلی شرکت نیز تمام الزامات استانداردی کشور را پاس خواهد کرد.

اتوبوس نیز یکی دیگر از محصولات جدید شرکت خواهد بود اما بازار اتوبوس‌ها به نوعی انحصاری و در اختیار وزارت کشور است. از این رو باید دید سیاست‌های دولت به چه سمتی است.

شرایط به گونه‌ای است که حتما باید تسهیلاتی در اختیار خریداران که عمدتا شهرداری‌ها هستند، قرار بگیرد. این‌ها حلقه‌هایی هستند که باید به یکدیگر وصل شوند.

نویسنده : فرانک آقاصفی
جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی اخبار خودرو بپیوندید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!