آموزش نحوه کاشت هندوانه در گلدان


آموزش نحوه کاشت هندوانه در گلدان

برای کاشت هندوانه در گلدان، بذر واریته مناسب را خریداری و ابتدا با کاشتن بذر نشاء تهیه کنید. زمانی که گیاه 2 تا 3 برگی شد، آن را به گلدان انتقال دهید. آبیاری روزانه، دمای 26 درجه و نور کافی شرایط محیطی کاشت هندوانه در گلدان است.

کاشت انواع سبزی و صیفی در خانه یکی ازجالبترین و جذابترین کارهای کشاورزی است. کاشت یک بذر یا یک اندام گیاهی و تماشای سر برآوردن جوانه از خاک، رویش و قدکشیدن آن لذت بخش است. همچنین چیدن یا برداشت محصول و خوردن محصول کار خود در اوج شادابی، تازگی و عطر، طعم و مزه بسیار دلچسب و لذیذی خواهد داشت. در این بخش از ستاره طریقه کاشت هندوانه در گلدان را به شما آموزش میدهیم.

آموزش نحوه کاشت هندوانه در گلدان

طریقه کاشت هندوانه در گلدان


به منظور کاشت هندوانه به وسایل زیر نیاز دارید:

بذر واریته مناسب هندوانه برای کاشت گلدانی (هندوانه‌هایی برای کاشت در گلدان مناسب هستند که بوته کوچکتری دارند و میوه‌های کوچکی تولید می کنند.)
گلدان بزرگ (سایز 5 گالنی یا بزرگتر)
خاک مناسب و کود
برای کاشت هندوانه در گلدان لازم است ابتدا بذر واریته مناسب را در گلدانی کوچک یا سینی نشاء حاوی ماسه و خاکبرگ بکارید. عمق کاشت دانه هندوانه در خاک باید 3 برابر طول دانه باشد. بهتر است قبل از کاشت بذر، آنها را 12 تا 24 ساعت در آب بخیسانید. بعد از کاشت دانه به آرامی لایه نازکی خاک روی آن بریزید و با ملایمت فشار دهید، به طوریکه دانه‌ها صرفا در خاک فرو روند. گیاه را به خوبی آبیاری کنید تا آب اضافی از ته گلدان خارج شود. در این مدت بهتر است روی گلدان را با پلاستیک شفافی بپوشانید تا شرایط گلخانه ای برای جوانه‌زنی بذر فراهم شود. هرزمان سطح خاک خشک شد سریعا آن را با آبپاش مرطوب کنید. گلدان را در محیطی با دمای 26 تا 29 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. وقتی که جوانه‌ها ظاهر شدند، جوانه‌های کوچک و ضعیف را از خاک خارج کرده و جوانه‌های قوی‌تر را نگه‌دارید. هنگامی که گیاه دارای 2 تا 3 برگ اصلی شد (برگ‌هایی که بعد از برگ‌های اولیه ظاهر می‌شوند)، آن‌ها را از هم جدا کنید و هر جوانه را به گلدان بزرگتر انتقال دهید. برای کاشت هندوانه در گلدان، نیاز به یک گلدان بزرگ با اندازه 5 گالن یا بیشتر دارید تا فضای کافی برای رشد هندوانه در آن وجود داشته باشد. توجه داشته باشد که گلدان دارای زهکش مناسب باشد. روی سوراخهای ته گلدان را با سنگریزه بپوشانید تا با خاک داخل گلدان مسدود نشود. گلدان را با خاک مناسب پر کنید. مناسبترین خاک برای کاشت هندوانه در گلدان خاک شنی رسی است که نظر مواد آلی غنی باشد و حاصلخیزی بالایی داشته باشد. بعد از کاشت هندوانه در گلدان بایستی مراقبتهای لازم و شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد این گیاه را فراهم کنید.

آموزش نحوه کاشت هندوانه در گلدان


شرایط محیطی مورد نیاز کاشت هندوانه در گلدان

بهترین زمان برای کاشت هندوانه در گلدان، اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت است. شرایط محیطی مورد نیاز گیاه به شرح زیر میباشد:


محل نگهداری: مکانی را برای گلدان هندوانه خود انتخاب کنید که گیاهتان بتواند نور خورشید را به طور کامل دریافت کند. همچنین در مقابل باد سرد نباشد چراکه هندوانه به سرما بسیار حساس است.

نور: هندوانه برای رشد به نور کافی و قوی نیاز دارد. گلدان را در مکانی آفتابگیر در خانه قرار دهید.

دما: هندوانه نسبت به سرما بسیار حساس است. بذر این گیاه در دمای 20 تا 3۰ درجه سانتی‌گراد جوانه می زند. دمای 24 تا 26 درجه سانتیگراد بهترین دما برای پرورش این گیاه است.

آبیاری: بوته هندوانه نیاز به آبیاری فراوان دارد تا میوه‌ای شیرین وآبدار تولید کند. بنابراین گیاه را روزانه آبیاری کنید.

کوددهی: هفته ای یکبار از کود مایع و یا ماهی یکبار از کود پودری برای تغذیه بوته هندوانه استفاده کنید.

با توجه به اینکه معمولا کاشت هندوانه در گلدان را افرادی انجام میدهند که فضای محدودی در خانه خود دارند، پس بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که بوته هندوانه به صورت تاک رشد می کند و بنابراین به داربست نیاز دارید.
لازم است بدانید، از کاشت هسته‌های هندوانه‌هایی که مصرف می‌کنید خودداری کنید. اکثر آن‌ها از نمونه‌های پیوندی هستند و محصولی که شما در ذهن دارید را به شما نخواهند داد.


منابع: سایت نارگیل، بذرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج