حراج پروتوتایپ بسیار نادر بوگاتی EB110 SS


حراج پروتوتایپ بسیار نادر بوگاتی EB110 SS

امروز عمدتاً بوگاتی با هایپرکارهای خارق‌العادهٔ ویرون و شیرون شناخته می‌شود که هردو در دوان مالکیت فولکس‌واگن توسعه پیدا کرده و توانسته‌اند رکورد سرعت را جابجا کنند؛ اما بوگاتی پیش‌ازاین، یعنی قبل از دوران فولکس‌واگن هم سوپراسپرتی افراطی را تولید کرده است که EB110 نام دارد. سپس در سال 1993 این شرکت نسخهٔ ویژه‌ای از... نوشته...

امروز عمدتاً بوگاتی با هایپرکارهای خارق‌العادهٔ ویرون و شیرون شناخته می‌شود که هردو در دوان مالکیت فولکس‌واگن توسعه پیدا کرده و توانسته‌اند رکورد سرعت را جابجا کنند؛ اما بوگاتی پیش‌ازاین، یعنی قبل از دوران فولکس‌واگن هم سوپراسپرتی افراطی را تولید کرده است که EB110 نام دارد. سپس در سال 1993 این شرکت نسخهٔ ویژه‌ای از این سوپراسپرت را با نام EB110 SS معرفی کرد که قدرت آن به 610 اسب بخار رسیده بود و در زمان خود عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت.

حراج پروتوتایپ بسیار نادر بوگاتی EB110 SS

البته احتمالاً فکر می‌کنید که در حال حاضر شیرون یا حتی قبل از آن ویرون بسیار قدرتمندتر از EB110 SS هستند که البته این گفتهٔ درستی است اما این نکته را باید در نظر داشت که EB110 وزن کمتری دارد. درواقع بیش از 450 کیلوگرم سبک‌تر است. برای مقایسه، درحالی‌که شیرون حدود 2 تن (تقریباً به‌اندازهٔ یک آئودی Q7) و ویرون بیش از 1800 کیلوگرم وزن دارند، وزن EB110 SS کمتر از 1500 کیلوگرم است که این یعنی تنها کمی بیشتر از یک آئودی TT.

حراج پروتوتایپ بسیار نادر بوگاتی EB110 SS

البته وزن پایین EB110 تعجبی ندارد چراکه این خودرو در دوران مالکیت رومانو آرتیولی ساخته شده یعنی همان کسی که لوتوس الیزه، یکی از سبک‌ترین خودروهای اسپرت دنیا را ساخته است. علاوه بر این، EB110 SS از پیشرانهٔ نسبتاً کوچک 3.5 لیتری V12 چهار توربو استفاده می‌کند که نسبت حجم به قدرت آن برابر با 172 اسب بخار به هر لیتر است که حتی از ویرون سوپراسپرت هم بهتر است و تنها کمی پایین‌تر از شیرونی قرار می‌گیرد که با قدرت عظیم 1500 اسب بخار، نزدیک ربع قرن بعد ساخته شده است.

حراج پروتوتایپ بسیار نادر بوگاتی EB110 SS

اما متأسفانه بوگاتی تا پیش از آنکه به خاطر جاه‌طلبی‌های آرتیولی ورشکست شود، تنها 139 دستگاه از EB110 را تولید کرد که فقط 36 دستگاه از آن‌ها از نوع SS بودند؛ اما بااین‌وجود قرار است به‌زودی یک دستگاه از این سوپراسپرت بسیار کمیاب به حراج گذاشته شود؛ اما این نمونه یک ویژگی خاص هم دارد. این EB110 SS یک نمونهٔ پروتوتایپ است که ارزش آن‌را بیشتر می‌کند. این ماشین قرار است در حراجی RM Sotheby’s در هفتم فوریه در پاریس به حراج گذاشته شود و انتظار می‌رود با قیمتی بین 850 هزار تا 1.1 میلیون یورو به فروش برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس