ترسناک‌ترین دایناسور دنیا چه شکلی بوده است؟


ترسناک‌ترین دایناسور دنیا چه شکلی بوده است؟

محققان با بازسازی شکل و ظاهر یک «تی‌رکس» از روی فسیلش، نشان دادند این دایناسور موهای سیخ سیخی، ابروهای نارنجی رنگی و صورت کک و مکی داشته و صدا برای غرش نداشته‌است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، تاکنون فکر می‌کردیم که غرش تی‌رکس جنگل‌ها را به لرزه می‌انداخته و پوست فلسی ناهموار سبز رنگی داشته است اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شکل و شمایل ظاهری تی‌رکس‌ها کاملا با تصورات ما تفاوت دارد.
تصور ما از ترسناک‌ترین دایناسور ماقبل تاریخ، از فیلم‌های سینمایی نشات گرفته است حالا تحقیقات جدید ظاهر واقعی این هیولا را به تصویر کشیده است.
تی‌رکس طره‌ای از پرهای مشکی رنگ به عنوان مو و نشانه‌های نارنجی رنگی در اطراف چشم‌هایش داشته است. با وجود این که غرش این دایناسور در فیلم‌ پارک ژوراسیک استیون اسپیلبرگ بسیار بلند و رعب‌انگیز توصیف شده است اما این شکارچی عظیم‌الجثه قادر به غرش نبوده است. در واقع صدای تی‌رکس غرولندی غیرقابل شنیدن بوده است.
کریس پکام در مستند «تی‌رکس واقعی» در همکاری با باستان‌شناسان، به بازسازی چهره واقعی این هیولای ماقبل تاریخ پرداخته است. آنالیز استخوان‌ها، پوست، دندان و ساختار عضلات این دایناسور نشان می‌دهد که تی‌رکس شباهت بیشتری به پرندگان داشته است تا خزندگان.

ترسناک‌ترین دایناسور دنیا چه شکلی بوده است؟


به گفته دانشمندان، پرها و نشانه‌های رنگی دور چشمان این دایناسور از جمله ویژگی‌های مشابه با پرندگان است. با وجود این که تی‌رکس‌ها در فیلم پارک ژوراسیک پوست سبز تیره‌ای داشتند اما پروفسور جولیا کلارک از دانشگاه تگزاس براین باور است که پوست این موجودات ماقبل تاریخی دارای تکه‌های تیره رنگی بوده است.
کلارک پوست فسیل‌شده این دایناسور را با میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که ساختارهای مشابه تولید کننده ملانین، رنگدانه زیستی که رنگ پوست انسان را مشخص می‌کند و باعث ایجاد کک و مک می‌شود، در پوست این جانور وجود داشته است.
کلارک با بررسی حیوانات مدرنی که به نحوی با تی‌رکس ارتباط داشتند، توانست الگوی رنگ‌آمیزی پوست این دایناسور را مشخص کند. وی معتقد است که پوست تی‌رکس مزین به رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی و خاکستری بوده است. این رنگ‌ها به صورت تکه‌تکه روی پوست این دایناسور نمایان بوده است که باعث هماهنگی جانور با پس‌زمینه محل زندگی آن می‌شده و راهی برای استتار جانور هم بوده است.

مترجم: هانا حیدری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس