مرگ در پیچ بی‌اعتباری محور کاشمر به شادمهر


مرگ در پیچ بی‌اعتباری محور کاشمر به شادمهر

کمتر ماهی است که لااقل خانواده‌ای از ساکنان این منطقه شاهد قربانی شدن عضوی از خود در محور کاشمر به شادمهر که شهرت جاده مرگ را به خود گرفته نباشند؛ جاده‌ای 55 کیلومتری که دوبانده شدنش قربانی نبود اعتبار شده است.

به گزارش ایسنا، فروردین‌ماه سال 85 هیئت دولت به خراسان‌رضوی سفر کرد، سفری که یکی از مصوبات آن دوبانده شدن محور شادمهر به کاشمر بود. اما بعد از گذشت 11 سال هنوز یک متر از باند دوم این محور به بهره‌برداری نرسیده و با توجه به تردد سالیانه بیش از 3.5 میلیون نفر از این جاده، همچنان از تخصیص ردیف اعتبارات ملی محروم است.

متأسفانه حتی با وجود قول مسئولان در سفرهای اخیر در بودجه سال 97 که رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده نامی از این پروژه مهم نیست.

هشت کشته در هشت ماه

در همین خصوص کارشناس کاهش خطر بلایا و حوادث مرکز بهداشت کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا از کشته شدن هشت نفر در جاده شادمهر به کاشمر طی چندماه گذشته خبر داد.

جواد رحیم زاده با بیان اینکه طی دو هفته گذشته تنها 5 نفر در یک تصادف جان خود را از دست دادند، از این محور به عنوان یکی از حادثه خیز ترین جاده‌ها نام برد و گفت: در سال 91 شش نفر کشته و چهار نفر اعزام، سال 92، 9 نفر کشته و سه نفر اعزام، سال 93 11 نفر کشته و 8 نفر اعزام در سال 94، 12 نفر کشته و 6نفر اعزام و در سال جاری تاکنون پنج نفر کشته و 3 نفر دیگر اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این آمار تنها مربوط به محدوده 25 کیلومتری تحت پوشش 115 کاشمر است، بیان کرد: متأسفانه آمارهای تلفات تحت حوزه استحفاظی شهرستان محولات را در دسترس نداریم و گرنه آمار تصادفات بسیار بیشتر از این است.

جاده مرگ محروم از اعتبارات ملی

در ادامه معاونت عمرانی فرمانداری کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از 55 کیلومتر جاده کاشمر به شادمهر تنها 28.5 کیلومتر در حوزه سیاسی شهرستان کاشمر است، بیان کرد: با وجود اینکه مصوبه دوبانده شدن این محور مربوط به 12 سال قبل است اما تاکنون از اعتبارات ملی محروم بوده است.

مهدی برامکی با اشاره به اینکه برای هر کیلومتر از این جاده جهت دوبانده شدن یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار نیاز است، گفت: اغلب این مسیر دارای ابنیه است که برای احداث آنها به این اعتبار افزوده می‌شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه جهت دوبانده شدن 55 کیلومتر جاده کاشمر به شادمهر براساس برآوردی که توسط مشاور انجام شده بالغ بر 90 تا 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، عنوان کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری به امضاء رسید مقرر شد از محل قیر رایگان و زمین معوض دوبانده شدن 9 کیلومتر ورودی کاشمر توسط شهرداری کاشمر انجام شود.

وی با بیان اینکه این 9 کیلومتر اکنون در حال انجام هست و از پیشرفت خوبی برخوردار است، افزود: اکنون حدود 7.5 میلیارد تومان پیمانکار این پروژه طلبکار است.

برامکی با اشاره به اینکه از 28.5 کیلومتر حوزه استحفاظی کاشمر 45 میلیارد تومان سهم این شهرستان می‌شود در صورتیکه کل اعتبارات استانی و ماده 180 کاشمر حدود 21 میلیارد تومان است، بیان کرد: در خوشبینانه ترین حالت فقط 50 درصد این اعتبارات برای 122 پروژه تخصیص خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه فقط در حوزه آب و فاضلاب روستایی 1800 متر خط انتقال زیر محور کاشمر به شادمهر است که برای جابجایی آنها به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: در حین اجرای پروژه به چند مشکل از جمله وجود چند دهانه قنات، خط انتقال لوله گاز و برخی زمین‌های کشاورزی برخورد کردیم که با کمک مردم و شرکت گاز رفع شد.

معاونت عمرانی فرمانداری کاشمر در ادامه با بیان اینکه برای تخصیص اعتبارات ملی چندین نماینده تاکنون پیگیری‌هایی داشته‌اند که به نتیجه نرسید، بیان کرد: امسال مصوبه کمیسیون ماده 23 برای پروژه دوبانده شدن محور کاشمر به شادمهر گرفته شد و در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه به خاطر کاهش 50 درصدی اعتبارات ملی این پروژه از ردیف پروژه‌های اولویت‌دار دولت خارج شد، عنوان کرد: متأسفانه به خاطر پروژه‌های بسیاری که در دولت قبل تعریف و کلنگ زنی شد اکنون با مشکل برخورد کرده‌ایم.

برامکی با بیان اینکه اکنون بسیاری از پروژه‌های شهرستان با اعتبارات میلیاردی نیمه‌کاره مانده و در حال خاک خوردن هستند، افزود: با احیاء سازمان برنامه و بودجه در دولت یازدهم مقرر شد ابتدا پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد در اولویت قرار گیرند و تنها به این پروژه‌ها اعتبار تخصیص یابد.

وی با اعلام اینکه متأسفانه در اعتبارات سال 97 هم اعتبارات ملی به پروژه دوبانده شدن جاده کاشمر به شادمهر تخصیص نیافته است، بر اهمیت دوبانده شدن این محور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در حوزه تصادفات سه عامل انسان، خودرو و جاده دخیل هستند اما وظیفه تمامی مسئولان پیگیری دوبانده شدن این محور است.

معاونت عمرانی فرمانداری کاشمر با اشاره به اینکه با دوبانده شدن این جاده حتی اگر حادثه‌ای هم رخ دهد ولی تصادف به صورت شاخ به شاخ نخواهد بود و از شدت تلفات کاسته خواهد شد، بیان کرد: اگر جان انسانی از دست برود از جمله پزشک جوان و متخصص جراح مغز و اعصاب که در این محور به علت تصادف کشته شد هر اندازه هم هزینه کنیم جبران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در این جاده سه نقطه حادثه خیز وجود دارد که باید رفع و نسبت به افزایش علائم اقدام شود، گفت: بسیاری از کشته‌ها و تصادفات این محور به خاطر کمبود علائم بوده است.

برامکی با اعلام اینکه در حال حاضر تنها را کاهش تلفات کاهش سرعت، افزایش علائم و افزایش کنترل نامحسوس است، میزان تخصیص اعتبارات به 9 کیلومتری که توسط شهرداری انجام می‌شود را بسیار کم دانست و افزود: با توجه به این‌که برای دوبانده شدن این 9 کیلومتر به اعتباری بالغ بر 9 میلیارد تومان نیاز هست اما تاکنون تنها 1.5 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی، پیشرفت فیزیکی این 9 کیلومتر را بیش از 60 درصد دانست و اظهار کرد: در هفت ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و 400 هزار وسیله نقلیه از محور کاشمر به شادمهر تردد داشته‌اند که 35 درصد آنها را وسایل نقلیه سنگین تشکیل می‌دهند.

12 سال گذشت حتی یک متر به بهره‌برداری نرسید

با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی آنچه در ارتباط با توسعه این محور شکل گرفته مربوط به کمتر از 10 درصد کل مسیر بوده که باند دوم حدفاصل خلیل‌آباد و کاشمر اجرایی شده است.

در واقع با این رویه پیشرفت فیزیکی هر ساله تنها 0.3 درصد از مسیر احداث شده که با این توصیف توسعه و اجرای عملیات عمرانی باقی مانده باند دوم این محور مهم و راهبردی با این میزان پیشرفت 360 سال دیگر به طول خواهد انجامید.

در همین خصوص نائب رئیس شورای شهر کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جاده کاشمر به شادمهر موضوعی کهنه بوده و از سال 84 استارت دوبانده شدن آن زده شده است، گفت: متأسفانه اکنون‌که در سال 96 هستیم حتی یک متر از باند دوم آن به بهره‌برداری نرسیده است.

محمد صادقی با اشاره به اینکه اگر امروز جاده کاشمر به شادمهر در حاشیه قرار گرفته به خاطر نوع نگاه وزارت راه و شهرسازی و حتی اداره کل است، بیان کرد: در گذشته این جاده را به عنوان جاده فرعی در نظر می‌گرفتند و توجیهشان این بوده که تردد در این محور کم است.

وی با اعلام اینکه در گذشته استانداردهای لازم برای این جاده در نظر گرفته نشده است، اظهار کرد: با وجود اینکه در دوره‌های گذشته یکی از اولویت‌های دولت احداث باند دوم جاده کاشمر به شادمهر بود اما مسئولان وقت نتوانستند این پروژه را به سرانجام برسانند.

نائب رئیس شورای شهر کاشمر با بیان اینکه افزایش تردد از این محور موجب افزایش تصادفات شده است، بیان کرد: امیدواریم نگاه مسئولان به جاده کاشمر به شادمهر تغییر کند و اعتبارات مورد نیاز تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه به خاطر بی‌توجهی متولیان راه و شهرسازی مقرر شد شهرداری کاشمر اقدام به دوبانده کردن 9 کیلومتر ورودی شهر کند، گفت: امیدواریم اعتبارات مورد نیاز به موقع تخصیص یابد.

صادقی در ادامه با اعلام اینکه به هیچ‌گونه قابل پذیرش نیست که دولت این محور را از ردیف پروژه‌های اولویت‌دار خود خارج کرده است، افزود: این جاده جزء پروژه‌های اولویت‌دار و اورژانسی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه استانداری و راه و شهرسازی تاکنون به طور کامل به تعهدات خود در خصوص تخصیص اعتبارات مورد نیاز به این جاده عمل نکرده‌اند، گفت: اکنون 9 کیلومتر اول آماده آسفالت است.

نائب رئیس شورای شهر کاشمر با اشاره به اینکه هر چند رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر اعلام کرده تا زمانی که اعتبارات تخصیص نیابد امکان پیشرفت پروژه نیست اما تمامی اعضاء از این سخن شاکی هستند، افزود: این قابل قبول نیست که مسئول این اداره بنشیند و دست روی دست بگذارد تا اعتبارات تخصیص یابد.

کاهش 10 کیلومتری سرعت در جاده مرگ

در ادامه فرمانده پلیس‌راه کاشمر گفت: سقف سرعت در جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر نیز از 95 کیلومتر به 85 کیلومتر و در شب از 85 کیلومتر به 75 کیلومتر بر ساعت کاهش‌یافته است.

سرگرد اکبر نوری با بیان اینکه این کاهش سرعت مقطعی و تا زمان اجرای باند دوم جاده کاشمر به شادمهر خواهد بود، افزود: در تلاش هستیم تا زمان احداث باند دوم محور کاشمر به شادمهر به هر طریق ممکن از تلفات جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه یک طرفه شدن جاده کاشمر به شادمهر یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند از تصادفات رخ به رخ که تلفات بالایی دارد جلوگیری کند، بر تأمین روشنایی تقاطع‌های حساس تأکید کرد و افزود: پل روستای بهاریه و خود این روستا، تقاطع پمپ‌بنزین این محور و برخی تقاطع‌های دیگر جزء مکان‌هایی هستند که نیازمند تأمین روشنایی هستند.

فرمانده پلیس‌راه کاشمر همچنین با تأکید بر نصب تابلوهای الکترونیکی هشدار دهنده که در شب برای رانندگان قابل رویت است، اظهار کرد: پل و پیچ بهاریه که حوادث بسیاری در این مکان رخ می‌دهد نیازمند اصلاح هندسی است.

وی آشکارسازی دهانه پل‌ها و نصب سرعت‌گیرهای متوالی برای کاهش سرعت را راهکاری موقت برای کاهش تلفات در جاده کاشمر به شادمهر دانست و بیان کرد: اکنون بیشتر اعمال قانون در این محور برای سرعت و سبقت است.

نوری با اشاره به اینکه برای کاهش تلفات باید ابتدا سرعت را کاهش دهیم، بیان کرد: بیشترین حوادث در 15 کیلومتر شهر به وقوع می‌پیوندد.

وی اظهار کرد: استانداردهای لازم در این محور و سایر محورهای شهرستان که شامل شانه جاده، پل‌ها، لبه و حفاظ پل‌ها، تقاطع و رمپ‌های ورود و خروج می‌شود هیچ‌کدام آرام‌سازی و رعایت نشده است.

فرمانده پلیس‌راه کاشمر، اهمیت دوبانده شدن این جاده را بسیار بالا دانست و گفت: کاشمر در مسیر شهرستان‌های خلیل‌آباد و بردسکن قرار داشته و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه اگر این محور دوبانده شود از تصادفات رخ به رخ جلوگیری شده و حوادث بسیار کاهش می‌یابد، بیان کرد: به‌رغم اینکه در تصادفات سه عامل انسان، جاده و وسیله نقلیه دخالت دارند اما در این محور بیشترین عامل مربوط به انسان دخالت دارد.

نوری با اشاره به اینکه در محور کاشمر به شادمهر جاده هم تأثیر خود را در تصادفات دارد، گفت: هر چند سعی شده نواقص موجود در خصوص علائم رفع شود اما هنوز در خط‌کشی‌ها و تابلوها نواقصی وجود دارد.

وی سبقت، سرعت و انحراف به چپ را بیشترین عامل تخلفات در این محور دانست.

سکوت تنها راه فرار راه و شهرسازی کاشمر

هر چند برای اینکه چرا راه و شهرسازی نتوانسته در محور کاشمر به شادمهر که به جاده مرگ شهرت یافته به تعهد خود عمل کند به سراغ رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر رفتیم اما همچنان حرفی برای گفتن نداشت و تنها سکوت را اختیار کرد.

این چندمین باری است که ایسنا از مشکلات جاده مرگ می‌نویسد، متأسفانه تاکنون مردم این منطقه بسیاری از عزیزان خود از جمله جوان‌ترین فوق تخصص جراح مغز و اعصاب و نخبه کشوری را از دست داده‌اند. جاده شادمهر به کاشمر در بحث تصادفات به «جاده مرگ» معروف شده که نیازمند توجه و رسیدگی است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. بدون شک امروزه یک نفر مصدوم نیز در سوانح ترافیکی برای کشور و جامعه زیاد است زیرا با مصدوم شدن یک نفر مشکل‌ها و زیان‌هایی به جامعه و خانواده وارد می‌شود.

امید است که مسئولان به این محور که سالانه پذیرای 3.5 میلیون نفر زائر است توجه جدی داشته و هرچه سریع‌تر نسبت به تخصیص اعتبارهای مورد نیاز اقدام کنند.

گزارش از جواد افتخاری، خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟