برگزاری 1700 تجمع اعتراضی درباره مسائل اقتصادی


برگزاری 1700 تجمع اعتراضی درباره مسائل اقتصادی

دبیر کل ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: 1700 تجمع درباره مسائل اقتصادی،‌بیکاری و معضلات اجتماعی از اول سال تاکنون برگزار شده است و دولت باید با مدیرانی که از نخبگان استفاده نمی‌کند برخورد داشته باشد.

خبرگزاری مهر: نشست خبری دبیران کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با حضور پرویز سروری، جواد عامری و مجتبی شاکری با موضوع بررسی «اعتراضات و اغتشاشات اخیر در کشور» برگزار شد.

مشروح این نشست خبری در ادامه می‌آید:

سروری: مردم گله‌مند، اما حامی انقلاب اسلامی هستند

در ابتدای این نشست پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به وقایع چند روز اخیر در کشور، اظهار داشت:‌بعد از اتفاقاتی که در منطقه پیش آمد و سیاست‌های آمریکایی‌ها به‌خصوص در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به بیت‌المقدس که منجر به انسجام در دولت‌های اسلامی و ایجاد موجی اعتراضی از کل جهان شد رو به ناکارآمدی گذاشت این توقع بود که آمریکا برای به حاشیه راندن این موضوع و با توجه به پیروزی‌های محور مقاومت در منطقه این احتمال می‌رفت که آمریکا به دنبال به حاشیه راندن این پیروزی شود.

* مهم‌ترین سیاست آمریکا ایجاد شکاف‌های اجتماعی در داخل است

وی با تأکید بر اینکه اتفاقات اخیر کاملاً مورد انتظار بود، تصریح کرد: مهم‌ترین سیاست آمریکا در دوره کنونی در قبال ایران ایجاد شکاف‌های اجتماعی در داخل است تا مردم را در برابر مردم قرار داده و منجر به تضعیف امنیت ملی شود، چون قدرت ملی ایران از مردم نشأت می‌گیرد و تضعیف آن منجر به تضعیف امنیت ملی خواهد شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به مواضع کشور‌های مختلف در قبال وقایع چند روز اخیر کشور خاطرنشان کرد: مواضع ذوق‌زده آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها نشان‌دهنده این است که این اغتشاشات از خارج نشأت می‌گیرد.

سروری ادامه داد: هرچند مطالبات بر حق مردم را در استعفای حقوق خود آن‌ها به رسمیت می‌شناسیم، ولی بعد از اعتراضات شهر مشهد شاهد شعارها، مواضع و رفتاری هستیم که متبادر کننده موضوع معیشت و معضلات اقتصادی نیست و نشان می‌دهد مطالبات این افراد اساساً اقتصادی نیست و ضدانقلاب سوار بر موج شده و می‌خواهد آن را مدیریت کند.

وی با اشاره به مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برخی ناآرامی‌ها در کشور گفت: توئیت‌های مسلسل ترامپ نشان از ذوق‌زدگی اوست و مواضع صریح اسرائیلی‌ها دلالت بر هماهنگی بین اغتشاش‌گران داخلی و خارجی است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم حمایت از اغتشاشگران و تشدید تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: آن‌ها به دنبال این هستند که این موضوع را مستمر و دائمی کنند و سپس توسعه دهند.

سروری افزود: ترامپی که سابقه‌اش در این مدت کوتاه نشان می‌دهد که موجب گرسنگی تعداد زیادی از مردم دنیا شده امروز دم از حمایت از مردم ایران زده و می‌گوید ملت ایران گرسنه غذا و تشنه آزادی هستند.

*سیاست‌های متناقض در گفتار و رفتار آمریکایی‌ها به‌وضوح دیده می‌شود

وی با اشاره به مواضع متناقض مقامات آمریکایی و اغتشاشگران داخلی تصریح کرد: سیاست‌های متناقض در گفتار و رفتار آمریکایی‌ها به‌وضوح دیده می‌شود و درحالی‌که این مقامات بار‌ها ملت ایران را تحقیر کرده‌اند امروز در مقام حمایت از آن‌ها برمی‌آیند و به شکل دیگری ظهور و بروز می‌یابند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در همین راستا ادامه داد: شعار‌های داخلی نیز دارای تناقض است و درحالی‌که شعار نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران سر می‌دهند شاهد آتش زدن پرچم کشور هستیم، همچنین درحالی‌که شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دهند از رضاشاهی تمجید می‌کنند که در تاریخ به‌عنوان مظهر دیکتاتوری شناخته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف آشوبگران چیزی جز به خطر انداختن امنیت و اقتدار کشور نیست، گفت: این روند به‌جایی نخواهد رسید، چون مردم در عرصه‌های مختلف حمایت خود را از نظام نشان داده‌اند و گله‌مندی خود را هم از مشکلات معیشتی و اقتصادی بروز داده‌اند، ولی در عین گله‌مندی از جمهوری اسلامی و انقلاب حمایت کردند.

*اسناد نهاد‌های امنیتی نشان می‌دهد طرح نفوذ و استفاده از مطالبات مردم در دستور کار است

سروری ضمن اشاره به حمایت آمریکا، اسرائیل و سعودی‌ها از اغتشاشات اخیر خاطرنشان کرد: اسناد نهاد‌های امنیتی نیز نشان می‌دهد که طرح نفوذ و استفاده از مطالبات بر حق مردم در دستور کار است و می‌خواهند از این مطالبات سوءاستفاده کنند.

سروری با اشاره به اینکه ایران، سوریه نیست، ولی اغتشاشگران نشان دادند چیزی کم از داعش نیستند گفت:‌آستانه تحمل مردم حدی دارد و در صورت ادامه این رفتار‌ها مردم خط پایانی بر این رفتار‌ها خواهند کشید.

در ادامه این نشست سروری در پاسخ به این سؤال که راهکار کوتاه‌مدت برای خروج از این مشکلات و حل معضلات معیشتی مردم چیست، خاطرنشان کرد: در بحث کوتاه‌مدت مشکل اساسی در مؤسسات و کارخانه‌های کوچک است که در شرایط کنونی یا راکد شده‌اند و یا در حال راکد شدن هستند و همین مسئله به موج بیکاران و مشکلات اقتصادی دامن زده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: برای کار کوتاه‌مدت باید به بانک‌ها برسیم، چون اکنون بنگاه‌داری می‌کنند و اگر منابع بانک‌ها به سمت تسهیلاتی به این مؤسسات کوچک برود، می‌تواند تا حدی از دامنه‌دار شدن مشکلات جلوگیری کند.

سروری با تأکید بر اعلام مواضع روشن در مورد مؤسسات مالی و مشکلات آن‌ها گفت: اقدامات طولانی در رفع مشکلات این مؤسسات باعث شد در عین اینکه قسمتی از مطالبات پرداخت شد، ولی رضایتمندی در مردم ایجاد نشد.

وی با اشاره به لزوم وجود برنامه میان‌مدت نیز برای رفع معضلات اقتصادی گفت: موضوعاتی، چون قاچاق و جلوگیری از واردات و تسهیلات تشویقی برای صادرات می‌تواند مشکلات اساسی را تا حد مطلوبی حل کند.

*احزاب غالباً انتخاباتی و سیاسی هستند

سروری در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون جایگاه احزاب در ساماندهی اعتراضات مردمی گفت: مشکل اساسی کشور این است که جایگاه احزاب در کشور مغفول مانده و احزاب غالباً انتخاباتی و سیاسی هستند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در اغتشاشات اخیر احزاب و گروه‌ها باید نگاه واحدی ارائه دهند و تاکنون نیز این‌گونه بوده است و نباید موضوع را به گردن هم بیندازند، گفت: فعلاً ما انسجام و وحدت ملی در مقابل اغتشاشگران که امنیت ملی را نشانه رفته‌اند باید این ظرفیت را در اختیار دولت بگذاریم تا دولت در فضایی با آرامش مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را حل کند.

وی بابیان اینکه اگر احزاب دولت سایه و برنامه داشتند موجب بالندگی کشور می‌شد، گفت: باید احزاب در جلوگیری از انشقاق ملی نقش بیشتری ایفا کند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به دلایل وجود برخی نارضایتی‌ها در جامعه گفت: برخی بی‌عرضگی‌ها وسیله نارضایتی مردم را فراهم می‌کند ما امروز مسئولانی را می‌بینیم که برای اداره یک بقالی هم توانایی ندارند، اما به خاطر رانت‌ها در مصادر کار قرارگرفته‌اند، ولی قادر نیستند مشکلات را حل کنند.

سروری همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون امکان وجود پروژه نفوذ در ایجاد ناکارآمدی‌ها در بخش‌های مختلف کشور گفت: نیرو‌های امنیتی باید طرح نفوذ را بررسی کنند و ببینند که آیا همان قضیه شیلی است و یا از روی بی‌عرضگی این شرایط ایجادشده است.

عامری: برگزاری ۱۷۰۰ تجمع اعتراضی درباره مسائل اقتصادی از ابتدای امسال

جواد عامری دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در این نشست خبری اظهار داشت: مردم در سال ۸۸ با بصیرت مثال‌زدنی خود فتنه را جمع کردند و نشان دادند که صاحب این انقلاب هستند.

عامری با بیان اینکه فتنه ۸۸ از جهاتی شبیه قضایای اخیر است چرا که در آنجا نیز دشمن در اغتشاشات دست داشت و افرادی نیز در داخل با آن‌ها همکاری می‌کردند، افزود: در حال حاضر نیز همان کسانی که فتنه ۸۸ را از خارج رهبری کردند به دنبال ضربه به ملت ایرانند و از پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه، عراق و یمن ناراحت هستند.

*برنامه دشمن ایجاد غائله و آشوب در کشور است

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه دشمن برای ایجاد غائله و آشوب خاطرنشان کرد: یکی از نکات قابل توجه در این داستان این بود که این بار اپوزیسیون داخل کشور نداشتیم و همه مسئولان قبلی و فعلی با این اتفاقات مخالفت کردند.

وی با تأکید بر اینکه باید مراقب بود عواملی که باعث می‌شوند عده‌ای در داخل طمع کنند را شناخت، ادامه داد: دشمن از اول انقلاب با سناریو وارد شده است و در این زمینه کودتا و جنگ به راه انداخته و یا در غائله کوی دانشگاه یا فتنه ۸۸ فعال بوده است؛ لذا باید مقابل عواملی که دشمن را به طمع می‌اندازند ایستاد.

عامری با اشاره به عملیات مرصاد در کشورمان که از سوی منافقین تدارک دیده شده بود، گفت: منافقین فکر می‌کردند وقتی از مرز‌های کشور عبور کنند مردم به آن‌ها می‌پیوندند و امروز نیز همین اشتباه را تکرار کرده و از این رو شاهد حمایت رجوی، عربستان و آمریکا از اغتشاش‌گران بوده‌ایم بنابراین شناخت این عوامل بسیار مهم است.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری ۱۷۰۰ تجمع درباره مسائل اقتصادی، بیکاری و معضلات اجتماعی از اول سال تاکنون، گفت: دولت با وعده‌های انتخاباتی نشان داد که جنس مشکلات مردم را می‌شناسد، اما باید با مدیرانی که از نخبگان استفاده نمی‌کند برخورد داشته باشد.

*میزان تجمعات از ابتدای سال تاکنون بیشتر شده است

وی ضمن تأکید بر اینکه دولت باید به افرادی که به وعده‌ها عمل نمی‌کنند برخورد کند، یادآور شد: اگر ما شاهد رفع مشکلات کنونی نباشیم امکان تکرار این اتفاقات وجود دارد، با وجود اینکه میزان این تجمعات از ابتدای سال تاکنون بیشتر شده، اما اقبالی برای پاسخگویی نبوده است؛ مراکز تولیدی خرد و کلان ما هر روز تعطیل می‌شود آیا ما بانک‌های خود را اصلاح کرده‌ایم، مدیران ما به ترکیه امتیازات ترجیحی می‌دهند تا محصولات خود را وارد کنند، آیا می‌توان در این شرایط از تولیدکنندگان داخلی البسه حمایت کرد؟

عامری با بیان اینکه ملت ایران انقلاب را همیشه برای خود می‌داند، اما با مشاهده اتفاقات اخیر و سوءاستفاده از اعتراضات خود صف‌شان را از اغتشاش‌گران جدا کرده‌اند این موضوع را ناشی از نجابت مردم ایران دانست و افزود: برخی متأسفانه فکر می‌کردند اوباما با ترامپ فرق دارد، اما دیدیم که هیلاری کلینتون و جان‌کری از این توطئه داخلی کشورمان حمایت کردند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه داد: اغتشاشات در تهران تمام شد و در سایر شهر‌ها نیز تمام می‌شود، اما اگر می‌خواهیم دشمن از وضعیت داخلی ایران سوءاستفاده نکند باید این مشکلات حل شود.

*دشمن در عرصه‌ای که از قبل برای آن برنامه‌ریزی نکرده باشد وارد نمی‌شود

وی با اشاره به آموزش دیدن برخی از این اغتشاش‌گران با توسل به شعار‌های اقتصادی برای جلب توجه مردم و سپس توهین به اسلام، قرآن و پرچم ایران، یادآور شد: دشمن در عرصه‌ای که از قبل برای آن برنامه‌ریزی نکرده باشد وارد نمی‌شود.

عامری با طرح این سؤال که بودجه ۹۷ چقدر با برنامه ششم تطبیق دارد و چه بودجه‌ای برای کار‌های عمرانی باقی مانده است به بحث مفاسد اقتصادی پرداخت و تصریح کرد: ما از قوه قضاییه درخواست داریم در بحث مبارزه با مفاسد تنها منافع ملی را در نظر بگیرد.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در خصوص اقدامات کوتاه‌مدت دولت برای رفع مشکلات اقتصادی، توضیح داد: اگر دولت تنها ۱۰ درصد نقدینگی را استفاده کند می‌توان پروژه‌های زودبازده را تأمین کرد و از سوی دیگر شرکت‌های دولتی که در مصرف جنس خارجی درصد بالایی را به خود اختصاص داده‌اند باید از اجناس داخلی استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه مردم به خاطر وجود برخی مفاسد احساس تبعیض می‌کنند، افزود: اگر مسئولان دیدند که نزدیکان آن‌ها مبتلا به فساد اقتصادی هستند نباید حمایت کنند.

عامری با بیان اینکه اصل بودجه کشور دست دولت بوده و رئیس جمهور نفر دوم کشور است، خاطرنشان کرد: چرا بعد از ۴۰ سال تولید خودرو در کشور ما باید مونتاژکار شویم؟

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در جمع‌بندی مباحث خود با طرح این نکته که علت ایجاد آشوب از سوی دشمن در کشور به خاطر روند مثبت انقلاب است، یادآور شد: علیرغم ضعف برخی مدیریت‌ها اگر ایران را با سایر کشور‌ها مقایسه کنیم شاهد رشد عالی هستیم و ما در نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و پیشرفت‌های موشکی رشد خوبی داشته و بالاترین رشد علمی را در جهان به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه علت تمام توطئه‌ها همین پیشرفت‌های انقلاب اسلامی است، گفت: متأسفانه برخی می‌خواهند انقلاب را تمام شده بدانند که این یک اشتباه بزرگ است چرا که وضع کنونی با قبل از انقلاب اصلاً قابل مقایسه نیست و نگاه ما به تعامل سازنده با تمام کشور‌ها مثبت است.

شاکری: هر فرد ایرانی و انقلابی باید به دولت برای انجام وعده‌هایش کمک کند

ادامه این نشست خبری، مجتبی شاکری دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه محاسباتی که آمریکا از انقلاب اسلامی داشته است همواره دچار مشکل بوده، اظهار داشت: آمریکا نتوانست هیچ‌گاه به درک درستی از انقلاب اسلامی، مکتب اسلام ناب و ملت ایران برسد از این رو با وجود هزینه‌های هنگفت هیچ‌گاه نتیجه مطلوبی نیز عاید آن‌ها نشده است.

شاکری ادامه داد: جمهوری اسلامی با ساخت و بافتی که دارد می‌تواند هر نوع تهدیدی را تبدیل به فرصتی سازنده کند چرا که از اندیشه و ریشه‌ای دینی برخوردار است؛ ما این را از ابتدا و با تسخیر لانه جاسوسی دیدیم که چگونه این اتفاق را به موفقیتی برای خود تبدیل کردیم.

* آمریکا را در عرصه بین‌الملل به دنبال خود کشانده‌ایم

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تصریح کرد: آخرین تصویری که ما از فضای فعلی داریم این است که توانسته‌ایم آمریکا را در عرصه بین‌الملل به دنبال خود بکشیم و آن‌ها را منفعل کنیم.

وی با بیان اینکه جایگاه دولت، مجلس و مجمع تشخیص در کشور مشخص بوده و ما هیچ چیز پنهانی از مردم نداریم، یادآور شد: همه مسائل با شفافیت در مقابل چشم مردم است و ما در سال شاهد جلسات مکرر رهبر انقلاب با اقشار مختلف هستیم.

شاکری با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر شعار اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که مسیر به درستی رصد شده و دولت باید در ارائه لایحه‌ها و مجلس در بررسی آن‌ها سیاست‌های کلی نظام را در نظر بگیرد.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد شکاف و نقار در میان ملت و تبدیل اعتراضات به اغتشاش و نافرمانی مدنی اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید در ریل‌گذاری برای اجرای اقتصاد مقاومتی، توجه به این مسیر و پاسخگویی به مطالبات مردم عملکرد بهتری داشته باشیم.

*نگاه همه جریانات سیاسی به اغتشاشات متحدانه و از موضع ملی بوده است

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آن را در مسیر وحدت قوا دانست و افزود: نگاه همه جریانات سیاسی به اغتشاشات متحدانه و از موضع ملی بوده است و فاصله‌گذاری بین اغتشاشات و اعتراضات بستر خوبی را فراهم کرده است که باید این را ادامه دهیم و به دور از هیاهو مطالبات مردم را به درستی ببینیم.

شاکری با تأکید بر اینکه هر کس که خود را انقلابی و ایرانی می‌داند باید به دولت برای انجام وظایفش کمک کند درعین حال، گفت: دولت نیز باید به سیاست‌های کلان نظام که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است توجه داشته باشد و ما امروز راهی جز اقتصاد مقاومتی نداریم چرا که چشم دوختن به بیرون از کشور در سال‌های اخیر نشان داد که کینه‌ورزی دشمنان نمی‌گذارد ما مسیر خود را طی کنیم.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و بها دادن واقعی به اقتصاد مقاومتی لازمه این کار را پوست‌اندازی در سطح کارشناسان و تصمیم‌گیرندگان دانست و افزود: باید خروجی این مسأله طوری باشد که هم به مطالبات مردم پاسخ دهیم و هم زمینه و بستری فراهم کنیم تا در مقابل فشار‌های بیرونی بایستیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دولت روحانی می‌تواند این مشکلات را حل و فصل کند، گفت: وعده‌های انتخاباتی دولت نشان داده مشکلات مردم را می‌شناسد، ولی اینکه چه مقدار همکاران دولت و کارشناسان این وعده‌ها را پیگیری کنند جای بحث دارد.

*مشکلات به اَبَرچالش تبدیل شده است

شاکری با اشاره به وجود مشکلاتی همچون بیکاری و اختصاص تنها ۱۰ درصد بودجه به مسائل عمرانی و تعطیلی پروژه‌های تولیدی ملی و استانی، خاطرنشان کرد: با توجه به وعده‌هایی که به درستی از مطالبات مردم فهم شده باید در ارائه لایحه از سوی دولت بروز و ظهور داشته باشد چرا که مشکلات دیگر چالش نیست و به اَبَرچالش تبدیل شده است.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه دولت باید پاسخ دهد و اگر انتظارات مردم بالاتر برود آن‌ها وعده‌های بعدی را هم نمی‌پذیرند و این یک آسیب برای جامعه است، یادآور شد: ما باید خود را در ذیل سیاست‌های کلی نظام ببینیم، وقتی ما در ذیل قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام هستیم، مسئولان‌مان نیز باید شجاعت این را داشته باشند که مشکلات را حل کنند و وزرا به رئیس جمهور اجازه دهند با عزمی که دارد کار کند در غیر این صورت با یکسری مصلحت‌اندیشی‌ها مواجه خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که احزاب ما برای رفع مشکلات معیشتی مردم چه کاری انجام داده‌اند، گفت: با توجه به اسناد بالادستی کشور وضعیت ما گنگ نیست و کاملاً روشن است، نباید در صندوق ذخیره ارزی دست برد؛ ضمن اینکه بحث اصولگرا و اصلاح‌طلب در اینجا مطرح نیست و مباحث کارشناسی بوده و مطالبات مردم نیز مشخص است.

شاکری با اشاره به انعکاس حرکت خودجوش مردم مبتنی بر تجربیات پیشین، تأکید کرد: ترفند استکبار در اتفاقات اخیر اثر نمی‌کند و ما دیدیم کسانی که خود از مالباختگان بوده‌اند امروز آمده و می‌گویند که تخریب اموال عمومی درست نیست لذا به نظر می‌رسد این هیاهو نیز تبدیل به یک موقعیت مثبت می‌شود و کسانی که می‌توانند برای رفع مشکلات مردم کاری کنند باید به میدان بیایند.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه کسانی که نمی‌توانند کاری برای رفع مشکلات مردم انجام دهند نباید به اپوزیسیون نظام تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: افرادی که عُرضه اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور را ندارند باید مسئولیت خود را واگذار کرده و کنار بروند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران