خواص جعفری: 35 فایده شگفت‌انگیز جعفری برای سلامتی، پوست و مو


خواص جعفری: 35 فایده شگفت‌انگیز جعفری برای سلامتی، پوست و مو

جعفری یکی از سبزیجاتی است که بسیار نادیده گرفته شده است. اما اجازه دهید بگوییم، اگر خواص جعفری را بدانید، مانند دیگر سبزیجات شروع به ستایش آن می‌کنید. به همین دلیل، این مطلب را نوشتیم. در این‌جا در مورد خواص جعفری و این‌که چگونه زندگی شما را بهتر می‌کند صحبت می‌کنیم. به خواندن ادامه دهید. جعفری چیست؟ جعفری یک گیاه...

جعفری یکی از سبزیجاتی است که بسیار نادیده گرفته شده است. اما اجازه دهید بگوییم، اگر خواص جعفری را بدانید، مانند دیگر سبزیجات شروع به ستایش آن می‌کنید. به همین دلیل، این مطلب را نوشتیم. در این‌جا در مورد خواص جعفری و این‌که چگونه زندگی شما را بهتر می‌کند صحبت می‌کنیم. به خواندن ادامه دهید.

خواص جعفری: 35 فایده شگفت‌انگیز جعفری برای سلامتی، پوست و مو

جعفری چیست؟

جعفری یک گیاه گل‌دار و بومی منطقه مدیترانه است و به عنوان ادویه، گیاه و سبزیجات کاشت می‌شود. جعفری، معمولا رنگ سبز روشن دارد و در آب و هوای معتدل به صورت دوساله و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به صورت یک ساله است.

آیا جعفری برای شما خوب است؟

این تمام مسئله است. ویتامین K موجود در جعفری، آن چیزی است که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جعفری، ۵۷۴٪ درصد ارزش مجاز روزانه این ماده مغذی را دارد و ویتامین C موجود در آن بیش از سه برابر پرتقال است. جعفری سرشار از مواد مغذی ضروری دیگر مانند ویتامین A، آهن، مس و فولات نیز هست. آهن موجود در جعفری، دو برابر اسفناج است.

این مقایسه‌ها به شما نشان می‌دهد که جعفری چه خوراکی شگفت‌انگیزی است.

بله، جعفری حاوی ترکیب منحصربه فردی از روغن‌های فرار و ترکیبات دیگر است که زندگی شما را آسان‌تر می‌کند. مانند اوژنول که برای جلوگیری از بیماری‌های لثه، مانند یک بی‌حس‌کننده و ضد عفونی‌کننده عمل می‌کند. خواص بسیار دیگری نیز وجود دارد که آنها را در این مطلب پوشش داده‌ایم.

جعفری خیلی برای شما خوب است و در انواع مختلف یافت می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۵ بهترین فایده‌ آرژنین برای پوست، مو،‌ و سلامتی

انواع مختلف جعفری

سه نوع جعفری وجود دارد:

جعفری با برگ مجعد- که جعفری معمولی گفته می‌شود، این نوع جعفری معمولا به عنوان تزئین در سوپ‌ها، خورش‌ها و دیگر غذاها به کار می‌رود.

جعفری با برگ‌های پهن- که جعفری ایتالیایی نیز گفته می‌شود و عطر آن از جعفری با برگ‌های مجعد بیشتر است. این نوع نیز در خورش‌ها و سوپ‌ها و حتی سالادها و سس‌ها کاربرد دارد.

هامبورگ- جعفری آلمانی یا ریشه شلغم مانند نیز گفته می‌شود که کمتر شناخته شده است. این نوع جعفری به خاطر برگ‌هایش کاربرد دارد اما ریشه شلغم مانند آن نیز به صورت کبابی یا سرخ شده یا خرد شده برای سوپ‌ها و خورش‌ها استفاده می‌شود.

ارزش تغذیه‌ای جعفری

اصل ارزش تغذیه‌ای درصد RDA
انرژی ۳۶ کیلوکالری ۱.۵٪
کربوهیدرات ۶.۳۳ گرم ۵٪
پروتئین ۲.۹۷ گرم ۵٪
چربی کل ۰.۸ گرم ۳٪
کلسترول ۰ میلی‌گرم ۰٪
فیبر رژیمی ۳.۳ گرم ۸.۵٪
ویتامین‌ها
فولات ۱۵۲ میکروگرم ۳۸٪
نیاسین ۱.۳۱۳ میلی‌گرم ۸٪
اسید پانتاتونیک ۰.۴۰۰ میلی‌گرم ۸٪
پیریدوکسین ۰.۰۹۰ میلی‌گرم ۷٪
ریبوفلاوین ۰.۰۹۸ میلی‌گرم ۷.۵٪
تیامین ۰.۰۸۶ میلی‌گرم ۷٪
ویتامین A ۸۴۲۴ واحد بین‌المللی ۲۸۱٪
ویتامین C ۱۳۳ میلی‌گرم ۲۲۰٪
ویتامین E ۰.۷۵ میلی‌گرم ۵٪
ویتامین K ۱۶۴۰ میکروگرم ۵۷۴٪
الکترولیت‌ها
سدیم ۵۶ میلی‌گرم ۴٪
پتاسیم ۵۵۴ میلی‌گرم ۱۲٪
مواد معدنی
کلسیم ۱۳۸ میلی‌گرم ۱۴٪
مس ۰.۱۴۹ میلی‌گرم ۱۶.۵٪
آهن ۶.۲۰ میلی‌گرم ۷۷.۵٪
منیزیم ۵۰ میلی گرم ۱۲.۵٪
منگنز ۰.۱۶۰ میلی‌گرم ۷٪
فسفر ۵ میلی‌گرم ۸٪
روی ۱.۰۷ میلی‌گرم ۱۰٪
فیتونوترینت‌ها
بتاکاروتن ۵۰۵۴ میکروگرم
بتا کریپتوزانتین ۰ میکروگرم
لوتئین-زئازاننتین ۵۵۶۱ میکروگرم
اجازه دهید درمورد چیزی که جعفری به آن معروف است صحبت کنیم- خواص آن.

خواص جعفری برای سلامتی

۱. با سرطان مبارزه می‌کند

گروهی از دانشمندان از موسسه فیزیک و فناوری مسکو گزارش دادند که ترکیبات موجود در جعفری می‌توانند به مبارزه با سرطان کمک کنند. جعفری، ترکیبی به نام کارنوزول دارد که از سرطان جلوگیری می‌کند. این ترکیب با درمان سرطان‌های سینه، پوست، روده بزرگ و پروستات ارتباط دارد.

جعفری دارای فلاونوئید است، ترکیبی که می‌تواند از تکثیر سلول سرطان جلوگیری کند. ترکیب دیگری که به وفور در جعفری یافت می‌شود، لیتولئین – عامل جلوگیری از سرطان- است. این ماده، با بیشتر ویژگی‌های سلول‌های سرطان تداخل داشته و به نابودی آنها کمک می‌کند. همچنین از متابولیسم عوامل سرطان‌زا که باعث ایجاد عوامل جهش فعال در کروموزوم‌های کبد می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شد که یک ترکیب دیگر موجود در جعفری، به نام اپی ژنین، بیش از ۸۶٪ سلول‌های سرطانی ریه را می‌کشد. توجه به این نکته اهمیت دارد که پختن جعفری می‌تواند مفیدترین مواد مغذی موجود در آن را بکشد. بنابراین، هر روز یک قاشق چایخوری جعفری خام بخورید.

مطلب مرتبط: خواص لیموناد: ۲۰ فایده لیموناد برای سلامتی

خواص جعفری ۲: با التهاب مبارزه می‌کند

اپی ژنین موجود در جعفری، خواص ضد التهابی دارد. و فلاونوئیدهای موجود در جعفری، برخی از بهترین مواد طبیعی برای مبارزه با التهاب هستند.

جعفری برای درمان التهاب کلیه‌ها و مثانه که ممکن است به ایجاد سنگ منجر شود به کار می‌رود. سطح بالای ویتامین C در مبارزه با التهاب نقش دارد.

جعفری دارای کوئرستین نیز هست، آنتی اکسیدانی که با التهاب مبارزه می‌کند. مهم‌تر این‌که، سلول‌هایی که هیستامین (ترکیبی که در واکنش به جراحت آزاد می‌شود) آزاد می‌کنند را تثبیت می‌کنند و این کار را با متوقف کردن التهاب انجام می‌دهند. کوئرستین می‌تواند وضعیتی ب نام پروستاتیت یا التهاب پروستات را درمان کند.

۳. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

میزان فراوان ویتامین C موجود در جعفری، آن را به غذایی برای تقویت سیستم ایمنی تبدیل می‌کند. روغن‌های معطر می‌توانند واکنش‌های ایمنی که بسیار تحریک شده‌اند را سرکوب کنند.

این خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی به درمان سریع زخم‌ها نیز کمک می‌کند.

خواص جعفری ۴: از قلب محافظت می‌کند

جعفری می‌تواند یک افزودنی کم نمک خوب برای ترکیبات طعم دهنده باشد مخصوصا اگر از آنها برای غذای دریایی استفاده می‌کنید. نمک کم به معنای سلامت قلب است. می‌توانید جعفری را با آویشن و پودر سیر ترکیب کرده و یک طعم دهنده سالم درست کنید. مطالعات نشان می‌دهد که می‌توان از جعفری برای درمان پرفشاری عروق و در نتیجه بیماری‌های قلبی استفاده کرد.

۵. سلامت استخوان را افزایش می‌دهد

جعفری دارای مقدار زیادی ویتامین K است که برای حفظ تراکم استخوانی و جلوگیری از شکستگی ضروری است. این ماده معدنی همراه با کلسیم، منیزیم، ویتامین D و فسفر- دیگر مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان- عمل می‌کند.

جعفری از بازجذب استخوان (فرآیندی که طی آن سلول‌های استخوانی، بافت استخوان را می‌شکنند و مواد معدنی آزاد می‌کنند که باعث وارد شدن کلسیم از بافت استخوان به درون خون می‌شود) جلوگیری می‌کند که تاثیرات مفیدی بر ساختار اسکلتی فرد دارد. اگرچه بازجذب استخوان ضروری است اما میزان زیاد آن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

ساخت و حفظ استخوان‌ها به وسیله دو نوع استئوبلاست (که استخوان‌ها را می‌سازد) و استئوکلاست (که باعث جذب استخوان می‌شود) انجام می‌شود. عدم تعادل میان این دو نوع سلول باعث اختلالات متابولیک مانند پوکی استخوان و استخوان مرمری می‌شود. اپی ژنین موجود در جعفری می‌تواند از این اختلالات جلوگیری کند.

خواص جعفری ۶: به درمان کم خونی کمک می‌کند

جعفری سرشار از آهن است و همین، نقش آن در درمان کم خونی را توضیح می‌دهد. تزئین غذا با جعفری، راه آسانی برای افزایش دریافت آهن است. یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای دریافت آهن، شروع کردن روز با اسموتی جعفری است.

مطالعات نشان می‌دهند که برگ‌های جعفری خواص ضد کم خونی دارند.

ویتامین C کافی به جذب آهن کمک می‌کند. جعفری، سرشار از ویتامین C است که جذب آهن را افزایش داده و در نتیجه به درمان کم خونی کمک می‌کند.

۷. خواص ضد باکتری از خود نشان می‌دهد

با استناد به یک مطالعه مصری، جعفری، خواص ضد باکتری از خود نشان می‌دهد مخصوصا در برابر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس. حتی روغن‌های معطر از جعفری ارگانیک می‌توانند خواص ضد باکتری ( و آنتی اکسیدانی) داشته باشند.

جعفری در مبارزه با باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت موثر است. جعفری یک عامل ضد باکتری بالقوه است و با استناد به مطالعات می‌تواند برای اهداف دارویی به کار رود.

خواص جعفری ۸: سلامت غدد را حفظ می‌کند

جعفری در سلامت غدد نیز نقش دارد. مطالعات نشان می‌دهند که جعفری، توانایی کاهش تورم و بزرگ شدن غدد را دارد. می‌تواند سموم آبی و ماده مخاطی زیاد را نیز دفع کند.

این گیاه می‌تواند غدد فوق کلیوی را نیز تسکین دهد. با استناد به یک مطالعه مصری دیگر، ریشه جعفری دارای کلسیم، آهن و ویتامین‌های B کمپلکس نیز هست که غدد پاراتیروئید را تقویت می‌کنند.

۹. رگ‌های خونی را جوان‌سازی می‌کند

مطالعات نشان می‌دهند که آب جعفری می‌تواند عروق خونی به ویژه عروق و مویرگ‌ها را آرام کند. به هر حال، تحقیقات کمی در این مورد انجام شده است. برای اطلاعات بیشتر، با پزشک خود مشورت کنید.

خواص جعفری ۱۰: اسهال را درمان می‌کند

برگ‌ها، دانه‌ها و حتی ریشه جعفری به عنوان کاهش دهنده‌های قوی اسهال شناخته می‌شوند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن جعفری به عنوان چای می‌تواند برای درمان اسهال، بهتر عمل کند. چای، هضم چربی‌ها و پروتئین‌ها را بهبود بخشیده و جذب روده‌ای را نیز افزایش می‌دهد.

۱۱. به گوارش کمک می‌کند

جعفری برای درمان سوء هاضمه و دیگر شرایط مرتبط مانند نفخ و کولیک نیز به کار می‌رود. ویژگی‌های تسهیل فرآیند هضم در جعفری را می‌توان به فیبر آن نسبت داد. فیبر کمک می‌کند که غذا به نرمی از دستگاه گوارش عبور کند.

جعفری به کمک به گردش خون نیز شناخته می‌شود. خواص مسهل و ادرارآور این گیاه به گوارش کمک می‌کنند. آپیول، روغن گرفته شده از دانه جعفری نیز به گوارش کمک می‌کند.

خواص جعفری ۱۲: سطح کلسترول را تنظیم می‌کند

یکی از دلایل موثر بودن جعفری در تنظیم سطح کلسترول خون، فیبر آن است. مطالعات نشان می‌دهند که آب جعفری، خواص هایپوکلسترولمیک دارد که می‌توان آن را به فلاونوئیدهای موجود درآن نسبت داد. فلاونوئید، بیوسنتز کلسترول را کاهش داده و در نتیجه به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

۱۳. سلامت گوش را افزایش می‌دهد

جعفری یکی از گیاهانی است که می‌تواند مایع درون گوش را تمیز کند. چون جعفری به طور طبیعی مخاط را در بدن حرکت می‌دهد، می‌تواند به خروج مایع از گوش کمک کند. نوشیدن آب جعفری خام می‌تواند تاثیرات مفیدی داشته باشد. اما قبل از آن با پزشک مشورت کنید زیرا آب جعفری باعث ناراحتی معده در برخی افراد می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص آب انگور: ۱۰ فایده شگفت‌انگیز آب انگور برای سلامتی، پوست و مو

۱۴. ورم را درمان می‌کند

جعفری به دلیل ادرارآور بودن، آب اضافی را از بدن دفع می‌کند. همچنین، نمک اضافی که باعث تورم می‌شود را نیز از بدن خارج می‌کند.

یک مطالعه ایرانی نشان می‌دهد که جعفری می‌تواند به درمان اختلالات کلیوی ناشی از تورم شدید نیز کمک کند.

مهم است که درباره احتباس مایعات با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. جعفری می‌تواند به جذب سدیم و آب کمک کند اما قبل از مصرف هرگونه مکمل، احتیاط کنید.

خواص جعفری ۱۵: سلامت کلیه را افزایش می‌دهد

چون جعفری، ادرارآور است و به دفع مایعات از بدن کمک می‌کند، می‌تواند تاثیر مثبتی بر کلیه‌ها بگذارد – زیرا می‌تواند مواد اضافی را از کلیه دفع کند. دو ماده موجود در روغن جعفری را می‌تواند مسئول خواص ادرارآور جعفری دانست- آپیول و میریستیسین.

جعفری می‌تواند به خلاصی از سنگ کلیه و صفرا کمک کند.

اما به یاد داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از روغن جعفری می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

۱۶. سلامت کبد را افزایش می‌دهد

جعفری می‌تواند در محافظت از کبد عالی عمل کند، مخصوصا در افراد دیابتی. در یک مطلعه ترکی، موش‌های دیابتی که با جعفری درمان شدند، گلوکز خون پایین‌تر و افزایش سلامت کبد را نشان دادند.

بر اساس یک گزارش تغذیه‌ای دیگر، جعفری به باز شدن انسداد در کبد و طحال نیز کمک می‌کند.

خواص جعفری ۱۷: مشکلات قاعدگی را درمان می‌کند

دو روغن فرار موجود در جعفری- آپیول و میریستیسین- مسئول اثرات قاعده‌آور آن هستند. اگرچه هیچ مدرک قوی وجود ندارد که نشان دهد که جعفری می‌‌تواند قاعدگی را تحریک کند، اما یک مطالعه از یک داروی روسی نشان می‌دهد که آب جعفری تا ۸۵٪ می‌تواند باعث زایمان شود. به هر حال، گیاه شناسان و پزشکان داروسازی جایگزین از جعفری برای درمان مشکلات قاعدگی استفاده می‌کنند.

۱۸. شب کوری را درمان می‌کند

شب کوری به دلیل کمبود ویتامین A به وجود می‌آید و جعفری سرشار از این ویتامین است و می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند. با استناد به مرکز درمانی دانشگاه راچستر، رتینول، که متابولیت ویتامین A است، برای ساخت رودوپسین، با اپسین ترکیب می‌شود. اپسین، یک رنگدانه در شبکیه و رودوپسین یک ماده شیمیایی تاثرگذار در دید شب است.

خواص جعفری ۱۹. سلامت دهان را افزایش می‌دهد

اگرچه به تحقیقات بیشتری نیاز است اما مطالعات نشان داده‌اند که جعفری می‌تواند از طریق فرآیندی به نام بوزدایی آنزیمی به کاهش بوی بد دهان کمک ‌کند. گروهی دیگر از مالعات نشان می‌دهند که ممکن است جعفری درمان موقتی برای بوی بد دهان باشد اما راهی دائمی نیست.

جالب‌تر این‌که بوی بد دهان به دلیل برخی از اختلالات روده‌ای به وجود می‌آید. برخی از آنها شامل بیماری‌هایی مانند بیماری معدی و روده‌ای و اختلالات دستگاه تنفسی فوقانی و متابولیسم میکروبی زبان باشند و ممکن است جعفری به درمان برخی از این مشکلات کمک کرده و بوی بد دهان را را نیز بهبود بخشد.

۲۰. برای دوران بارداری خوب است

جعفری، منبع خوبی از آهن است، ماده‌ای معدنی که برای بارداری بسیار مهم است. این گیاه به بارداری آسان نیز کمک می‌کند.

خواص جعفری برای پوست

خواص جعفری برای پوست خیلی مشخص نشده‌ا و دست کم گرفته شده‌اند. خواص این گیاه برای پوست را می‌توان به خواص آنتی اکسیدانی و مقادیر زیاد ویتامین C آن نسبت داد. جعفری، به درمان زخم‌ها کمک می‌کند، خواص ضد پیری دارد و به جلوگیری از آکنه و جوش کمک می‌کند.

۲۱. چین و چروک، خطوط و جای زخم‌ها را کاهش می‌دهد

چون ویتامین C به طور طبیعی در بدن وجود ندارد، ما باید آن را از طریق خوردن غذا تامین کنیم. ویتامین C بالای موجود در جعفری، پوست را تغذیه کرده و خطوط، چین و چروک و جای زخم‌ها را کاهش می‌دهد.

مصرف جعفری، تولید کلاژن را در پوست تحریک کرده و تولید و ترمیم سلول را افزایش می‌دهد. این، به رشد سریع‌تر پوست منجر شده که باعث ایجاد پوستی بدون جوش، صاف و نرم می‌شود و از همه مهم‌تر این‌که باعث از بین رفتن چین و چروک و خطوط می‌شود.

جعفری شامل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که در برابر رادیکال‌های آزاد از پوست محافظت کرده و علائم پیری مانند خطوط و چین و چروک را به تعویق می‌اندازد.

خواص جعفری ۲۲: درمان زخم را افزایش می‌دهد

جعفری حاوی بتاکاروتن است که برای حفظ و ترمیم پوست به ویتامین A تبدیل می‌شود. بنابراین، خوردن جعفری، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده که چین و چروک را به تعویق می‌اندازد و فرآیند درمان زخم را تسریع می‌بخشد.

۲۳. دایره‌های تیره دور چشم را از بین می‌برد

جعفری در از بین بردن دایره‌های تیره دور چشم نقش بسیاری دارد. جعفری، حاوی مقدار زیادی ویتامین C، کلروفیل و ویتامین K است که پوست دور چشم را روشن کرده و پف زیر چشم‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده از جعفری برای این درمان بسیار ساده است.

فقط مقداری جعفری را فشار دهید تا آب آن را بگیرید. آن را با یک قاشق چایخوری ماست ترکیب کرده و بر قسمت‌های دور چشم بگذارید. می‌توانید پنبه را در آب جعفری خیسانده و آن‌ را ه مدت ۱۰ دقیقه زیر چشم‌‌ها بگذارید.

برای کاهش دایره‌های تیره، این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

۲۴. از پوست، محافظت ضد باکتری و ضد قارچی می‌کند

روغن‌های فرار موجود در جعفری، به ویژه اوژنول، اثر ضد باکتری و ضد قارچی دارند که برای درمان آکنه، جوش و عفونت پوست و منافذ مفیدند. روغن جعفری در بازار موجود است. هیچ گاه روغن جعفری را مستقیما روی پوست قرار ندهید زیرا می‌تواند پوست را بسوزاند.

آن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا بادام رقیق کنید، سپس روی صورت بگذارید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند، سپس بشویید.

خواص جعفری ۲۵. پوستی صاف و درخشان به شما هدیه می‌کند

مصرف زیاد جعفری به تعدیل ترشح چربی در پوست چرب کمک می‌کند. همچنین، به باز شدن منافذ که ممکن است باعث آکنه شود نیز کمک می‌کند. روی موجود در جعفری، التهاب پوست را مهار کرده و بازسازی پوست را افزایش می‌دهد. همچنین، قرمزی را کاهش داده و آکنه را از بین می‌برد.

می‌توانید برای داشتن پوستی درخشان، تونر جعفری نیز درست کنید.

برگ‌های جعفری را با چنگال فشار دهید تا آب آن را بگیرید. آب مقطرجوش را به آن اضافه کرده و بگذارید سرد شود. حالا، یک قاشق غذاخوری آبلیمو، سه قطره روغن درخت چای و سه قطره روغن معطر رزماری را به آن اضافه کنید. می‌توانید آن را در یخچال نیز قرار دهید. در زمان لازم، یک توپ پنبه‌ای را در تونر قرار داده و آن را با حرکات دورانی بر صورت بگذارید.

این تونر، قابلیت پاک کنندگی بالایی دارد. به متعادل شدن سطح pH پوست کمک کرده و باکتری عامل آکنه را می‌کشد. پوست چرب و التهاب پوست را نیز درمان می‌کند.

۲۶. سلامت کلی پوست را افزایش می‌دهد

جعفری، حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منگنز، مس و روی است که برای حفظ سلامت پوست ضروری است. عصاره برگ‌های جعفری را گرفته و آن را با ۲۰۰ میلی‌لیتر آب ترکیب کنید. این دمنوش را روزانه بنوشید تا پوستی سالم داشته باشید.

۲۷. از آکنه و جوش جلوگیری می‌کند

افراد دارای پوست مختلط یا پوست چرب می‌توانند برای جلوگیری از آکنه و جوش، این تونر را تهیه کنند.

مقداری جعفری را در کاسه‌ای گذاشته و با استفاده از قاشق یا چنگال آن را له کنید. دو قاشق چایخوری عسل را به این ترکیب اضافه کرده و خوب هم بزنید تا عسل به رنگ سبز درآید. آن را بر صورت گذاشته و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید. پس از آن از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

عسل و جعفری، خواص ضد باکتری دارند که جوش‌ها را درمان کرده و پوست را صاف و تغذیه می‌کنند. برای درست کردن آن، به جای جعفری خشک از جعفری تازه استفاده کنید.

خواص جعفری ۲۸: می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای صورت به کار رود

می‌توانید از جعفری خشک به عنوان یک درمان صورت استفاده کنید.

یک قاشق سرپر برگ جعفری خشک را به ۲۰۰ میلی‌لیتر آب اضافه کنید. حداقل ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید. از روی شعله برداشته و اجازه دهید ترکیب در دمای اتاق سرد شود.

می‌توانید یک یا دو بار در روز از این آب برای شستن صورت استفاده کنید. برای بهره‌مندی از حداکثر خواص آن، این شوینده را روزانه تهیه کنید.

۲۹. از لکه‌های تیره و تغییر رنگ پوست جلوگیری می‌کند

جعفری در کاهش لکه‌های تیره و تغییر رنگ پوست مفید است. یک بسته صورت تشکیل شده از جعفری، عسل و آبلیمو می‌تواند لکه‌های تیره را رفع کرده و تغییر رنگ پوست را درمان ‌کند.

یک دسته متوسط از برگ‌های جعفری را در آب گرم بخیسانید. آنها را خرد کرده و با هاون له کنید. یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری عسل خام را به آن اضافه کرده و خوب له کنید. پوست خود را با یک پاک‌کننده ملایم پاک کرده و سپس آن را بر پوست، به ویژه جوش‌های سر سیاه بگذارید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و سپس آب بکشید. این بسته صورت، پوست را شاداب و تازه می‌کند.

خواص جعفری ۳۰. مانند یک پاک‌کننده موثر عمل می‌کند

مقدای برگ جعفری را با ماست در غذا ساز بریزید. اجازه دهید تا به شکل یک خمیر نرم درآید. یک قاشق چایخوری جو دو سر و چند قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کنید. ماسک را بر صورت تمیز و گردن گذاشته و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را شسته و خشک کنید.

برای رفع سلول‌های مرده پوست و آلودگی از صورت، این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید.

۳۱. پوست تحریک شده را آرام می‌کند

برگ‌های جعفری خشک یا تازه را روی پوست تحریک شده یا محل گزش حشرات بگذارید تا تحریک‌پذیری آن کم شود. برای جوش هم، برگ جعفری را در آب جوشانده و آن را برای چند ساعت روی قسمت‌های آسیب دیده بگذارید. این، به کاهش کک و مک و لکه‌ها نیز کمک می‌کند.

استفاده از روغن دانه جعفری می‌تواند به درمان کبودی‌ها کمک کند.

خواص جعفری برای مو

خواص جعفری ۳۲: ریزش مو را کنترل می‌کند

جعفری، سرشار از دیگر مواد مغذی مهم است که با کمبودهای تغذیه‌ای عامل ریزش یا ضعف مو مبارزه می‌کنند. جعفری، به صورت سنتی به عنوان تونیک مو برای ضدعفونی کردن پوست سر و کنترل ریزش مو به کار رفته است. این گیاه، حاوی اپی ژنین است، آنتی اکسیدان فلاونوئیدی که با تنظیم ژن TGF-beta۱، ریزش مو را کنترل می‌کند.

مقداری ساقه جعفری را به صورت پوره درآورده و ۱۰۰ میلی‌لیتر آب به آن اضافه کنید. این تونیک را بر پوست سر مرطوب گذاشته، موهای خود را در حوله بپیچید و بگذارید یک ساعت بماند. آن را با شامپو بشویید.

۳۳. به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند

جعفری، حاوی مقدار بالایی مس است که به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند. می‌توان آن را به صورت موضعی یا با افزودن آن به رژیم غذایی، استفاده کرد.

خواص جعفری ۳۴: رشد مو را افزایش می‌دهد

جعفری برای افزایش رشد مو بسیار موثر است.

پودر دانه جعفری را بر پوست سر مالیده و پوست سرتان را آرام بمالید. این کار، گردش خون در پوست سر را تحریک کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد. برای داشتن موی بلند و صاف، این کار را به مدت دو ماه و به صورت دو با در هفته انجام دهید.

۳۵. به درمان شوره سر کمک می‌کند

موهای خود را با خیسانده برگ جعفری بشویید تا از شوره سر خلاص شوید.

دیدید که جعفری چگونه می‌تواند زندگی را بهتر کند. اما جعفری خوب را چگونه باید انتخاب کرد؟ نحوه نگه‌داری آن چگونه است؟

نحوه انتخاب و نگه‌داری جعفری

انتخاب

جعفری خشک و تازه در تمام سال، در بازار موجود است. جعفری تازه را به جعفری خشک ترجیح دهید زیرا جعفری تازه طعم و عطر بیشتری دارد. جعفری که برگ‌های تیره و ساقه سفت دارد و تازه و ترد به نظر می‌رسد را انتخاب کنید. جعفری‌های ارگانیک بهترند زیرا خیلی زیر تابش خورشید نبوده‌اند و بدون باقی مانده‌های حشره کش‌ها و آفت کش‌ها هستند. از خریدن جعفری با برگ‌های پژمرده، زرد، کپک زده و با لکه‌های قهوه‌ای خودداری کنید.

نگه‌داری

نگه‌داری درست جعفری بسیار مهم است. ممکن است جعفری، لیز و پژمرده شود. جعفری را زیر تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید زیرا ممکن است برگ‌های آن خشک شوند. برگ‌های جعفری را با آب بشویید تا باقی مانده آفت کش‌ها، آلودگی و برگ‌های زرد را از بین ببرید. شستن را دوباره تکرار کنید و آب اضافی آن را بگیرید. آنها را روی حوله آشپزخانه گذاشته تا آب باقی مانده آنها گرفته شود. برگ‌ها را در کیسه‌های زیپ‌دار یا کیسه‌های پلاستیکی گذاشته و در یخچال قرار دهید. این کار، برگ‌ها را تازه نگه داشته و باعث می‌شوند ۱۰ روز بمانند. هر وقت نیاز داشتید، فقط کیسه را باز کرده، جعفری مورد نیاز را درآورید و دوباره بسته و در یخچال بگذارید.

همچنین می‌توانید آن را در آب گذاشته و در یخچال بگذارید تا مدت بیشتری بماند. تنها کاری که باید انجام دهید، بریدن بخش کمی از ساقه آن است. جعفری‌ها را در لیوان آب بگذارید به طوری که برگ‌ها رو به بالا باشند. قبل از گذاشتن آنها در آب، جعفری‌ها را نشویید. برای جلوگیری از رشد باکتری، هر ۲ تا ۳ روز آب را عوض کنید.

قبل از هر بار استفاده، جعفری را به دقت بشویید. آن را برای مدتی در آب گذاشته تا ماسه و آلودگی آن خارج شود. برگ‌ها را از کاسه درآورده و آنها را با آب تمیز بشویید. می‌توان جعفری را برای حدود دو هفته در یخچال نگه‌داری کرد.

انتخاب و نگه‌داری فقط یک بخش ماجرا هستند. استفاد از جعفری در آشپزی، بخش دیگر است.

چگونه از جعفری در آشپزی استفاده کنیم؟

جعفری معمولا در سوپ‌ها، سالادها و غذاهای پختنی برای اضافه کردن عطر و طعم استفاده می‌شود. جعفری می‌تواند حتی به عادی‌ترین غذاها نیز رنگ و بو بدهد. جعفری، جزء اصلی غذاهای فرانسوی است زیرا برای درست کردن سوپ‌، خورش و عصاره گوشت به کار می‌رود. همچنین به عنوان تزئین در غذاهای خاور میانه مانند حمص، بابا گنوش و تبوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، ماده‌ای اصلی در غذاهای ایتالیایی است و در تهیه پیتزا، پاستا و لازانیا به کار می‌رود. برگ‌های جعفری به اسپاگتی خانگی و سس سالسا نیز اضافه می‌شوند. جعفری، غذا را زیباتر و اشتهاآورتر می‌کند و عطر سبزیجات تازه را در غذا مشخص می‌کند.

جعفری با برگ‌های صاف معمولا برای تزئین غذا به کار می‌رود زیرا بوی قوی‌تری دارد اما جعفری با برگ‌های مجعد برای طعم دار کردن سوپ‌ها و خورش‌ها به کار می‌رود زیرا به راحتی با هر نوع سوپی ترکیب می‌شود. جعفری‌های مجعد به سالاد و ساندویچ هم اضافه می‌شوند زیرا طعم تردی دارند. قبل از افزودن آن به غذا، ساقه‌ها را جدا کرده و برگ‌ها را نرم خرد کنید. باید جعفری را در مراحل آخر پخت به غذا اضافه کرد تا طعم، رنگ و ارزش غذایی آن حفظ شود. این تنها سبزیجاتی است که طعم آن در هنگام پختن بد می‌شود.

حالا می‌دانید چگونه از این گیاه در آشپزی استفاده کنید؟ نظرتان درمورد چند دستور غذای معروف چیست؟

دستورهای غذایی با جعفری

۱. چای جعفری

مواد مورد نیاز

– ۲۵۰ میلی‌لیتر آب تصفیه شده
– ۱/۴ فنجان برگ جعفری تازه

طرز تهیه

۱. آب تصفیه شده را در کتری بجوشانید
۲. برگ‌های جعفری تازه را با آب خنک بشویید.
۳. برگ‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بخیسانید.
۴. آن را صاف کرده و از طعم آن لذت ببرید.

۲. سالمون با روکش بادام

مواد لازم

– ۱/۲ فنجان بادام
– ۲ قاشق غذاخوری جعفری
– ۱ قاشق غذاخور نمک دریا و ۱ قاشق غذاخوری فلفل سیاه
– ۴ عدد فیله سالمون
– ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
– ۴ فنجان اسفناج

طرز تهیه

۱. بادام‌ها را با غذاساز، آسیاب کنید
۲. در یک بشقاب، پودر بادام را با جعفری، آبلیمو، نمک و فلفل مخلوط کنید.
۳. هر دو سمت سالمون را در مخلوط بادام بغلطانید.
۴. در یک تابه بزرگ، روغن ریخته و با حرارت ملایم گرم کنید. سالمون را در روغن گذاشته و هر طرف را به مدت ۵ دقیقه سرخ کنید.
۵. روی آن آبلیمو ریخته و میل کنید.

همه این‌ها بخش جدی استفاده از جعفری بودند. نظرتان درباره بخش بامزه استفاده از این گیاه چیست؟

واقعیت‌های جالب درمورد جعفری چه هستند؟

– رومی‌های باستان آن‌قدر به جعفری علاقه داشتند که هیچ سالادی را بدون جعفری نمی‌خوردند.

– یونانی‌های باستان معتقد بودند جعفری از خون آرکموروس می‌آید، قهرمانی که در افسانه‌ها توسط اژدها کشته شد.

– در زمان باستان، بر روی اجساد جعفری می‌پاشیدند تا بوی بد آنها از بین رود.

– جعفری در قرن ۱۶ به سواحل بریتانیا رسید.

– چون کاشت و پرورش جعفری سخت است، مردم بر این باور بودند که این گیاه فقط می‌تواند توسط جادوگران یا شیطان کاشت شود.

این واقعیات جالبند اما جعفری را از کجا می‌توانیم تهیه کنیم؟

جعفری را باید از کجا خرید؟

می‌توانید جعفری را در نزدیک‌ترین فروشگاه پیدا کنید. به دنبال نوع ترد و سبزه تیره جعفری باشید.

ما تمام این چیزهای خوب را درمورد جعفری دیدیم. اما این ابرگیاه، عوارض جانبی نیز دارد.

عوارض جانبی جعفری چه هستند؟

استفاده بیش از اندازه از جعفری می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. عوارض جانبی آن در زیر آمده است:

۱. حساسیت پوستی

گذاشتن روغن دانه جعفری بر پوست می‌تواند آن را به آفتاب حساس کرده و در برخی افراد باعث راش شود. بنابراین، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

۲. مشکلات مربوط به بارداری و شیردهی

اگرچه مصرف به اندازه جعفری خطری ندارد اما مصرف بیش از اندازه آن در زمان بارداری یا شیردهی می‌تواند باعث مشکل شود.

۳. فشار خون بالا

در موارد خاص، ممکن است جعفری، باعث افزایش سدیم و در نتیجه بالا رفتن فشار خون شود. بنابراین، احتیاط کرده و اگر مشکل فشار خون دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

۴. بیماری کلیوی

اگرچه جعفری، سلامت کلیه را افزایش می‌دهد اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که می‌تواند وضعیت را بدتر کند. با پزشک خود مشورت کنید.

۵. تداخل در زمان عمل جراحی

ممکن است جعفری، سطح گلوکز خون را پایین آورده و با کنترل قند خون در زمان جراحی تداخل پیدا کند. از ۲ هفته قبل از عمل جراحی، جعفری مصرف نکنید.

نتیجه

بیایید بیشتر از این جعفری را نادیده نگیریم. این گیاه را در رژیم غذایی خود بگنجانید- می‌تواند یکی از عاقلانه‌ترین تصمیمات شما در زندگی باشد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: stylecraze

خواص جعفری: ۳۵ فایده شگفت‌انگیز جعفری برای سلامتی، پوست و مو

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۳۲ نفر)

نوشته های مرتبط

.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb{ display:block!important; -webkit-transition:-webkit-transform 0.3s ease-out!important; -moz-transition:-moz-transform 0.3s ease-out!important; -o-transition:-o-transform 0.3s ease-out!important; -ms-transition:-ms-transform 0.3s ease-out!important; transition:transform 0.3s ease-out!important; } .yuzo_related_post .relatedthumb:hover{ -moz-transform: scale(1.1); -webkit-transform: scale(1.1); -o-transform: scale(1.1); -ms-transform: scale(1.1); transform: scale(1.1) } .yuzo_related_post{ overflow:inherit!important; }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!