دلیل رشد نکردن جنین


دلیل رشد نکردن جنین

طبق سونو داپلر 32 هفته و دو روز بودم. وزن جنین نیز 1640 بود. دکترم می گه کمه. چطور تغذیه کنم که جنین بیشتر وزن بگیره؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: طبق تاریخ پریودم هفته 34 و طبق سونو معمولی 31 هفته و شش روز و طبق سونو داپلر 32 هفته و دو روز بودم. وزن جنین نیز 1640 بود. دکترم می گه کمه. چطور تغذیه کنم که جنین بیشتر وزن بگیره؟ در سونو داپلر وزن جنین رو زیر صدک 10 اعلام کرد.

پاسخ دکتر طاهره آجیلی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی:
سونوگرافی های اوایل بارداری برای محاسبه سن بارداری قابل استناد هستند، ولی با بالا رفتن سن بارداری احتمال خطا بیشتر خواهد شد. بنابراین درصورتیکه روش محاسبه تاریخ پریودتان دقیق باشد می توانید از روش LMP سن بارداری را حساب کنید.
در سونوگرافی داپلر، عقب افتادگی رشد جنین در رحم با IUGR نمایش داده می شود و باید نوع آن (سیمتریک با آسیمتریک) مشخص شود. IUGR سیمتریک به معنای کاهش رشد هماهنگ جنین در تمام بدن جنین است که این مشکل به دنبال دلایلی مثل مشکلات عروقی جفت و یا تغذیه ناکافی مادر و غیره ایجاد می شود. باتوجه به اینکه شما در هفته 34 بارداری قرار دارید هنوز جهت جبران این کاهش رشد وقت کافی دارید، بنابراین تحت نظر پزشکتان از رژیم غذایی مناسب و یا در صورت صلاحدید از درمان دارویی استفاده کنید.
در این شرایط دریافت حداقل 5 وعده با ارزش غذایی مناسب بویژه از گروه لبنیات، کربوهیدرات، سبزیجات و میوه جات و افزایش میزان استراحت روزانه توصیه می شود.
بعد از 2 هفته تکرار سونوگرافی و بازبینی شرایط جفت و جنین لازم است.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403