بیماری های پوستی: 24 رایج ترین بیماری پوستی و نشانه های آن‌ها


بیماری های پوستی: 24 رایج ترین بیماری پوستی و نشانه های آن‌ها

بیماری های پوستی بسیار زیادی وجود دارند که انسان را مبتلا می‌کنند. رایج ترین بیماری های پوستی می‌توانند برخی علائم مشابه داشته باشند، بنابراین درک تفاوت بین آن‌ها مهم است. به منظور تشخیص و درمان هر اختلال پوستی باید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید سبک زندگی‌تان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. در این نوشتار با شایع ترین بیماری های پوستی آشنا...

بیماری های پوستی بسیار زیادی وجود دارند که انسان را مبتلا می‌کنند. رایج ترین بیماری های پوستی می‌توانند برخی علائم مشابه داشته باشند، بنابراین درک تفاوت بین آن‌ها مهم است. به منظور تشخیص و درمان هر اختلال پوستی باید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید سبک زندگی‌تان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. در این نوشتار با شایع ترین بیماری های پوستی آشنا خواهید شد.

بیماری های پوستی: 24 رایج ترین بیماری پوستی و نشانه های آن‌ها

بیماری های پوستی دایمی

۱. درماتیت سبوره‌ای

درماتیت سبوره‌ای در نوزادان معمولا به عنوان «کلاه گهواره» شناخته می‌شود. لکه‌های چرب و پوسته‌ پوسته بر روی پوست کودک و غالبا روی پوست سر او. این اختلال بی ضرر است و معمولا به صورت خود به خود از بین می‌رود.

در بزرگسالان، درماتیت سبوره‌ای ممکن است در هر جایی ظاهر شود و ممکن است برای باقی زندگی فرد مدام رخ بدهد و ناپدید شود. پوست آسیب‌دیده ممکن است قرمز و متورم باشد و ظاهری چرب داشته داشته باشد. لایه‌ای به رنگ سفید تا زرد ممکن است بر روی سطح پوست ظاهر شود. بسیاری از روش‌های درمانی می‌توانند علائم را کمی تسکین بدهند.

مطلب مرتبط: ۱۴ موثرترین درمان خانگی سرطان پوست ملانوما

۲. خال

زائده‌هایی شایع بر روی پوست که وقتی سلول‌های پوستی با بافت اطراف‌شان انباشته می‌شوند، به وجود می‌آید.

اکثر آدم‌ها خال دارند و ممکن است هر از گاهی یک خال جدید نیز بر روی پوست‌شان پدیدار شود.

خال‌ها علائم و نشانه‌ای ندارند، اما اگر متوجه شدید که دائم در حال رشد هستند، ظاهری غیر طبیعی دارند یا دچار تغییر رنگ شده‌اند، بهتر است آن‌ها را مرتبا مورد معاینه قرار بدهید.

۳. ملانوما

خال‌های غیر طبیعی ممکن است به ملانوما منجر شوند، نوعی سرطان پوست خطرناک و کشنده.

اگر خال‌ها اشکال نامتقارن، کناره‌های دندانه‌دار و ناصاف یا رنگ نامنظم داشته باشند یا اندازه‌شان تغییر کند، باید بررسی شوند.

بیماران مبتلا به ملانوما ممکن است عمل جراحی انجام بدهند، یا تحت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار بگیرند.

۴. آکنه روزاسه

شایع‌ترین اختلال پوست یعنی روزاسه معمولا با قرمزی همراه است. با این حال، چهار زیرمجموعه وجود دارد که علایم دیگری را نیز ایجاد می‌کنند:

– روزاسه‌ی ETR که سبب قرمزی، پیدا شدن رگ‌های خونی و گرگرفتگی می‌شود.
– روزاسه‌ی چشم می‌تواند سبب بروز قرمزی و تحریک شدن چشم‌ها، پلک‌های متورم و علائمی‌ که مانند گل‌مژه به نظر می‌رسند، شود.
– روزاسه‌ی پاپولوپوسچولر باعث ایجاد قرمزی و تورم می‌شود و با پدیدار شدن عارضه‌هایی روی پوست همراه است که مانند آکنه هستند.
– روزاسه‌ی فیتوماتوس باعث می‌شود که پوست ضخیم شود و بافت ناصافی داشته باشد.

هیچ درمان شناخته شده‌ای برای روزاسه وجود ندارد اما علائم آن می‌توانند و باید درمان شوند تا این اختلال تحت کنترل بماند.

۵. لوپوس

لوپوس یک اختلال پیچیده است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این بیماری به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و موجب بروز التهاب و درد می‌شود.

هرچند لوپوس می‌تواند بر روی هر قسمتی از بدن تاثیر بگذارد، اما علائم روی پوست عبارت است از لکه‌های قرمز یا حلقه‌ای شکل بر روی پوست، راش‌های مانند آفتاب‌سوختگی بر روی بینی و گونه‌ها یا راش‌های دایره‌ای که خارش یا درد ندارند. این اختلال ممکن است با علائم دیگری همچون سردرد، تب، خستگی و همین‌طور مفاصل متورم، سفت یا دردناک همراه باشد.

درمان این اختلال شامل داروهایی با قدرت‌های متفاوت است که برای کم کردن آسیب ناشی از لوپوس ساخته شده‌اند.

۶. پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی است. علائم این اختلال معمولا شامل تکه‌های غیرطبیعی پوست است. پوست آسیب‌دیده معمولا قرمز و ضخیم است و بسیار خارش دارد مناطق آسیب‌دیده‌ی پوست به لحاظ اندازه و شدت متفاوت هستند. پسوریازیس به پنج نوع اصلی طبقه‌بندی می‌شود:

– پسوریازیس پلاک باعث ایجاد لکه‌های قرمز رنگ ضخیم روی پوست می‌شود.
– پسوریازیس پوسچولار باعث ایجاد تاول‌هایی روی پوست می‌شود که دورشان قرمز و داخل‌شان پر از چرک است.
– پسوریازیس اریتودرمیک باعث ایجاد لکه‌هایی روی پوست می‌شود که شبیه سوختگی شدید پوشیده با تکه‌های بزرگ پوست هستند.
– پسوریازیس معکوس سبب بروز راش‌های روشن و قرمز در پوست می‌شود.
– پسوریازیس خالدار باعث ایجاد لکه‌های قرمز کوچک روی پوست کف سر، صورت و دست و پا می‌شود.

مطلب مرتبط: درمان سرطان پوست: ۱۲ درمان خانگی سرطان پوست که باید بدانید

۷. اگزما

این اختلال معمولا در نوزادان و کودکان کم سن و سال دیده می‌شود، هرچند که تا بزرگسالی هم ادامه دارد. علائم این اختلال عبارتند از راش روی صورت، پوست کف سر، پشت آرنج یا روی گردن، مچ دست، مچ پا یا ساق پاها.

راش‌های ایجادشده در اثر این اختلال بسیار خارش‌دار هستند و ممکن است ناصاف باشند، تغییر رنگ بدهند یا ضخیم شوند. در بزرگسالان، این راش‌ها ممکن است قسمت‌های بیش‌تری از بدن را پوشش بدهند و سبب خشک شدن پوست و احساس خارش مداوم در آن شوند.

چند نوع اگزما وجود دارد که هر کدام نشانه‌های خود را دارند. هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای اگزما وجود ندارد. این اختلال پوستی یا خود به خود درمان می‌شود و از بین می‌رود یا علائم آن با دارو و کرم درمان می‌شود.

۸. ویتیلیگو (پیسی)

ویتیلیگو از دست دادن رنگدانه‌های پوست است. علامت اصلی ویتیلیگو پدیدار شدن لکه‌های سفید رنگ روی پوست است، و بیش‌تر در مناطقی رخ می‌دهد که پوست در معرض نور خورشید قرار دارد. افراد مبتلا به ویتیلیگو اغلب رنگ موهای‌شان را نیز زود از دست می‌دهند.

برای برخی افراد، علائم در یک ناحیه‌ هستند، در حالی که در برخی دیگر علائم در طول چند سال به آرامی گسترش می‌یابد. هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای ویتیلیگو وجود ندارد. برخی از گزینه‌های درمانی و جراحی وجود دارند، اما آن‌ها برای همه مناسب نیستند.

بیماری های پوستی موقتی

۱. آکنه

بیماری های پوستی: 24 رایج ترین بیماری پوستی و نشانه های آن‌ها

آکنه یک اختلال پوستی موقت است که می‌توان آن را با کرم یا دارو درمان کرد.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی، آکنه است و به بسیاری از اشکال وجود دارد:

– جوش‌های چرکی همان جوش‌های قرمز معمول هستند که در قسمت نوک‌شان چرک دیده می‌شود.
– پاپول‌ها (سفت‌دانه‌ها) برجستگی‌های قرمزی هستند که در اثر فولیکول‌های عفونی مو ایجاد می‌شوند.
– ندول‌ها (گرهک) توده‌های دردناکی هستند که زیر سطح پوست پدیدار می‌شوند.
– کیست‌ها معمولا عفونت‌های پر از چرک و دردناکی هستند که زیر پوست قرار دارند.

همه‌ی انواع آکنه معمولا با کرم‌ها درمان می‌شوند و گاهی اوقات مصرف دارو نیز لازم است.

مطلب مرتبط: علائم هشداردهنده مهلک ترین نوع سرطان‌پوست که باید بدانید

۲. کهیر

کهیر برجستگی‌های خارش‌داری هستند که سطح‌شان از لایه‌ی عادی پوست کمی بالاتر است. آن‌ها ممکن است ناشی از واکنش‌های آلرژیک در بدن یا عوامل خارجی مانند استرس، بیماری یا حتی لباس‌های تنگ ایجاد شوند. کهیر با آنتی‌هیستامین و اقدامات پیشگیرانه درمان می‌شود.

۳. زگیل

برجستگی‌های شایع روی پوست که به عنوان زگیل شناخته شده‌اند در واقع توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. زگیل‌ها مسری هستند و می‌توانند بر روی هر قسمت از بدن ظاهر شوند.

زگیل‌های شایع، معمولا بر روی دست‌ها، پاها و مفاصل رشد می‌کنند، هرچند می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. آن‌ها اغلب خودشان از بین می‌روند، هرچند ممکن است زگیل‌های زشت و بدمنظر با نیتروژن مایع یا کرم‌های دارویی درمان شوند.

۴. عفونت قارچی ناخن

اختلالی که در اثر آن قارچ در نزدیک، زیر و اطراف ناخن‌ها معمولا ناخن‌های پا زندگی می‌کند. وجود قارچ باعث می‌شود که لبه‌های ناخن از بین بروند و پوسته‌های زرد و سفید در سطح ناخن‌ها پدیدار شود.

درمان این اختلال معمولا یک کرم ضد قارچ یا سایر درمان‌های مخصوص از بین بردن قارچ است.

بیماری های پوستی ۵: تبخال

تبخال یک تاول قرمز رنگ پر از آب است که معمولا در نزدیکی دهان پدیدار می‌شود. این تاول معمولا دردناک و حساس است. علائم دیگر تبخال عبارتند از احساس سوزش و خارش در ناحیه قبل از این‌که حتی پدیدار شده باشد.

تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است و هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای این ویروس وجود ندارد. این اختلال پوستی ممکن است به مدت ۲ هفته دوام داشته باشد. برای درمان تبخال از برخی کرم‌ها و داروها استفاده می‌شود.

۶. کاندیدیاز یا برفک

رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس بر روی بدن کاندیدیاز نامیده می‌شود. این اختلال باعث ایجاد لکه‌های تحریک‌شده‌ی پوست می‌شود، که معمولا زیر بغل، کشاله‌ی ران یا زیر لایه‌های پوستی مانند زانو پدیدار می‌شود.

با استفاده از داروهای خانگی، رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌توان از کاندیدیاز جلوگیری کرد.

۷. بیماری عفونت پای ورزشکاران

این اختلال نوعی راش ایجادشده در اثر قارچ است که به سرعت در محیط‌های گرم و مرطوب مانند کفش‌های ورزشی گسترش پیدا می‌کند. علائم این اختلال عبارتند از خشکی، خارش و قرمزی پوست. بین انگشتان پا یا کف پا ممکن است شل، سفید، ترک خورده یا پوسته پوسته شود. عفونت پای ورزشکاران اغلب باعث خارش و درد می‌شود.

این مشکل معمولا به سرعت گسترش پیدا می‌کند. پای ورزشکاران با استفاده از پماد و رعایت بهداشت در ناحیه‌ی پا درمان می‌شود.

بیماری های پوستی داخلی

۱. کفگیرک

هنگامی ‌که باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس به فولیکول‌های مو می‌رسند و باعث عفونت می‌شوند، کفگیرک ایجاد می‌شود. این توده‌ قرمز، تحریک‌شده و زیر پوست است.

کفگیرک تقریبا می‌تواند به هر اندازه‌ای باشد، و توده سریعا پر از چرک می‌شود و ورم می‌کند. نشانه‌های دیگر این اختلال پوستی عبارتند از خستگی، خارش در محلی که توده ایجاد شده و تب.

کفگیرک با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، تخلیه کردن و شستشوی آنتی‌باکتریال درمان می‌شود. این اختلال معمولا به درمان‌های دارویی به خوبی واکنش نشان می‌دهد.

بیماری های پوستی ۲: سلولیت (عفونت بافت)

سلولیت نوعی عفونت باکتریایی در لایه‌های عمیق پوست است، که به سرعت رشد می‌کند و می‌تواند به سرعت در سراسر بدن گسترش یابد.

قسمتی از پوست ممکن است قرمز و متورم شود و در آن احساس حرارت و درد داشته باشید و همین‌طور می‌تواند نسبت به لمس حساس باشد. این اختلال پوستی در پاها رایج‌تر است، اما می‌تواند در همه‌ی قسمت‌های بدن رخ بدهد.

عفونت‌های شدید ممکن است بسیار خطرناک و کشنده باشند. در اکثر موارد این اختلال پوستی با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

بیماری های پوستی مرتبط با گروه‌های سنی مختلف

طیف وسیعی از بیماری های پوستی وجود دارد. این بیماری‌ها می‌توانند آدم‌ها را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار دهند.

در کودکان

۱. همانژیوم

همانژیوم بیش‌تر روی گردن، سر و صورت نوزادان شایع است. این اختلال به صورت برجستگی‌ها یا لکه‌های قرمز رنگی است که در نهایت برآمده‌تر می‌شود و سایز آن افزایش می‌یابد.

بیماری های پوستی: 24 رایج ترین بیماری پوستی و نشانه های آن‌ها

همانژیوم بیش‌تر بر کودکان و زنان باردار تأثیر می‌گذارد و علائم آن ممکن است راش‌های قهوه‌ای یا قرمز باشد.

گرچه همانژیوم به راحتی بر روی پوست دیده می‌شود، اما در واقع در اندام‌های مختلف بدن رخ می‌دهند و معمولا در کبد نیز یافت می‌شوند. آن‌ها معمولا تا سن ۱۰ سالگی خود به خود از بین می‌روند، گرچه شاید لازم باشد برخی از آن‌ها را درمان کنید.

۲. سرخک

سرخک یک بیماری عفونی و ویروسی هوابرد است. کودکان و زنان حامله در برابر این بیماری آسیب‌پذیرتر هستند، اما به هر حال سرخک ممکن است برای هر کسی رخ بدهد.

یکی از نشانه‌های سرخک راش‌های قرمز یا قهوه‌ای است که در سراسر بدن گسترش می‌یابند. علائم دیگر عبارتند از تب، آبریزش بینی و چشم، سرفه و نقاط قرمز کوچک در داخل دهان. بعد از ۷ تا ۱۰ روز، سرخک از بین می‌رود، اما ممکن است لازم باشد که علائم آن درمان شوند.

بیماری های پوستی ۳: زردزخم

بیماری پوستی زردزخم نوعی عفونت شایع و واگیردار پوست است. این بیماری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های پوستی در کودکان کم سن و سال است و معمولا باعث پدید آمدن زخم‌های خارش‌دار و تاول‌هایی در ناحیه‌ی دور دهان و روی صورت می‌شود.

پس از گذشت مدتی این زخم‌ها می‌ترکند و روی آن‌ها کبره می‌بندد. این کبره‌ سپس خشک می‌شود و یک علامت قرمز باقی می‌گذارد و کم‌کم محو می‌شود به طوری که جای زخم نمی‌ماند.

کل روند پدیدار شدن و از بین رفتن زردزخم معمولا ۳ هفته بدون درمان طول می‌کشد. با درمان، این روند به ۱ هفته کاهش پیدا می‌کند.

۴. درماتومیوزیت

درماتومیوزیت یک بیماری پوستی التهابی نادر است که در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله و بزرگسالان بین ۴۰ تا ۶۰ ساله بیش از بقیه شایع است.

علایم شایع این اختلال پوستی عبارتند از راش‌های به رنگ قرمز تا بنفش بر روی قفسه‌ی سینه، صورت، ناخن‌ها، یا آرنج، و همین‌طور ضعف عضلانی و تورم. هیچ درمانی برای درماتومویوزیت وجود ندارد، اما درمان‌هایی به منظور مدیریت علائم آن انجام می‌شود.

در بزرگسالان

۱. زونا (هرپس زوستر)

بیماری ویروسی زونا ناشی از بازگشت دوباره‌ی عفونتی است که سبب ایجاد آبله مرغان می‌شود. این اختلال بیش‌تر در افراد بزرگسال و مسن رخ می‌دهد اما ممکن است هر کسی را مبتلا کند.

این بیماری با احساس درد در بدن شروع می‌شود و در طی ۲ روز راش‌های قرمز و تاول روی پوست پخش می‌شود.

درمان ضد ویروسی طی ۴۸ ساعت اول پس از پدیدار شدن بیماری می‌تواند به کاهش درد کمک کند. گفته می‌شود که واکسن‌ هم از بروز زونا پیشگیری می‌کند.

بیماری های پوستی ۲: کراتوز سبروئیک

این بیماری پوستی برجستگی‌های بدون خطری هستند که معمولا با بالا رفتن سن روی پوست پدیدار می‌شود. کراتوز سبروئیک ممکن است به رنگ سیاه، قهوه‌ای تیره یا گاهی اوقات تکه‌ّهای زرد و برجسته باشند که به نظر می‌رسد به پوست چسبیده‌اند.

این بیماری پوستی گاهی اوقات با سرطان پوست، اشتباه گرفته می‌شود، گرچه به لحاظ پزشکی اهمیت چندانی ندارند. اما هر لکه‌ای که مشکوک به نظر می‌رسد باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

۳. لکه‌های پیری (لکه‌های کبدی)

لکه‌های پیری یا کبدی نقاطی صاف بر روی پوست هستند که در مقایسه با مناطق اطراف‌شان رنگدانه‌ی بیش‌تری دارند. این لکه‌ها ممکن است در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید در طول سال‌ها باشند.

این لکه‌ها به خودی خودی علائمی ندارند، اما اکثر افراد وجود آن‌ها بر روی پوست‌شان را دوست ندارند. آن‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف درمان کرد، اما درمان پزشکی ضرورتی ندارد.

خلاصه

هنگامی ‌که با هر گونه اختلال پوستی روبرو می‌شوید، بسیار مهم است که خودتان به تنهایی برای درمان آن اقدام نکنید. با یک پزشک یا متخصص پوست برای تشخیص هر نوع بیماری پوستی مشورت کنید چرا که این تنها راه مطمئن برای تشخیص درست اختلال و درمان آن است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: medicalnewstoday

بیماری های پوستی: ۲۴ رایج ترین بیماری پوستی و نشانه های آن‌ها

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۵ نفر)

نوشته های مرتبط

.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb{ display:block!important; -webkit-transition:-webkit-transform 0.3s ease-out!important; -moz-transition:-moz-transform 0.3s ease-out!important; -o-transition:-o-transform 0.3s ease-out!important; -ms-transition:-ms-transform 0.3s ease-out!important; transition:transform 0.3s ease-out!important; } .yuzo_related_post .relatedthumb:hover{ -moz-transform: scale(1.1); -webkit-transform: scale(1.1); -o-transform: scale(1.1); -ms-transform: scale(1.1); transform: scale(1.1) } .yuzo_related_post{ overflow:inherit!important; }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها