آسمان زنجان جولانگاه پرندگان شکاری


خرداد: آسمان زنجان جولانگاه انواع پرندگان شکاری ازجمله 'عقاب، کورکور، قوش، سنقر، سارگپه، شاهین و قرقی' است و در مقایسه با دیگر پرندگان، دشمنان کمتری دارند. به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، این پرندگان شکاری تیزبین هنگام شکار در آسمان یا زمین...

خرداد: آسمان زنجان جولانگاه انواع پرندگان شکاری ازجمله 'عقاب، کورکور، قوش، سنقر، سارگپه، شاهین و قرقی' است و در مقایسه با دیگر پرندگان، دشمنان کمتری دارند.

آسمان زنجان جولانگاه پرندگان شکاری

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، این پرندگان شکاری تیزبین هنگام شکار در آسمان یا زمین با سرعت بسیار بالایی به سمت طعمه شیرجه زده و کمتر پرنده یا جانوری از هجوم برق آسای آنان جان سالم به در می برد.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: انواع عقاب، سارگپه، سنقر، شاهین، کورکور، کرکس، قرقی، در نقاط مختلف زنجان یافت می شود.
علی قره چه لو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبیعت تماشایی زنجان از وجود عقاب های 'طلایی، خاکی، صحرایی و شاه باز، دو برادر، خالدار کوچک، خالدار بزرگ و پرپا' برخوردار است.
وی اظهار کرد: عقاب 'شاه باز' که از تیره قوشیان است پرنده شکاری کمیاب بوده و در ارتفاعات منطقه حفاظت شده سرخ آباد و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زنجان، زیست می کنند و به ندرت به چشم می آیند.
قره چه لو با بیان اینکه در مجموع پرندگان، زیبایی های طبیعت را دوچندان می کنند اظهار کرد: عقاب به عنوان پرندگان شکاری قوی و تیزبین به عنوان سلطان آسمان ها به شمار می آیند و کمتر شکاری می تواند از حمله برق آسای این پرنده شکاری بگریزد.
وی افزود: گاهی اوقات عقاب ها توسط مارها که جزو طعمه های این پرنده شکاری هستند گزیده شده و جان خود را از دست می دهند و برخی مواقع نیز حین شیرجه زدن بر شکار با تاسیساتی چون تیرها و سیم های برق برخورد کرده و موجب مرگشان می شود.
قره چه لو با بیان اینکه کبک ها، کبوترچاهی و خرگوش ها ازجمله طعمه های غذایی عقاب ها هستند، تصریح کرد: این پرنده شکاری از پستانداران کوچک جثه نیز تغذیه می کند و اگر بچه 'گراز، گرگ، کل و بز، قوچ و میش و آهو' به چشمش آید در شکار کردن آنها مضایقه نمی کند.
وی با اشاره به اینکه پرنده شکاری شاهین نیز از گزند عقاب در امان نیست، افزود: طبیعت زنجان از وجود انواع تیره شاهین ها ازجمله 'دلیجه، دلیجه کوچک، ترم تای، لیل، لاچین، شاهین و بالابان' برخوردار است.
قره چه لو، تصریح کرد: شاهین ‌ها در شکار پرندگان در حال پرواز تخصص و تبحر خاصی دارند و با منقار خود شکار را از پای درمی آورند اما دیگر پرندگان شکاری با پنجه‌های خود این کار را انجام می دهند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: سارگپه ها نیز از دیگر پرندگان شکاری زنجان می باشند که اغلب در دشت ها، جنگل ها و کوهستان ها یافت می شوند.
قره چه لو افزود: 'پا بلند، پرپا، معمولی، جنگلی و جنگلی تاج دار' ازجمله ساگپه های زیست کننده در طبیعت زنجان هستند و این پرندگان شکاری از جوندگان کوچک، مار، بچه خرگوش، سنجاب، کبک، کبوتر و بلدرچین، تغذیه می کنند.
وی اظهار کرد: پرنده شکاری 'سنقر' نیز در دشت ها و تپه ماهورهای در نقاط مختلف طبیعت زنجان به چشم می آیند که این سنقرها از نوع 'خاکستری، سفید، گندمزار و تالابی' هستند.
قره چه لو ادامه داد: طبیعت زنجان از وجود انواع کورکور 'سیاه، حنایی و بال سیاه'، انواع قرقی ها 'پیقو، پیقو کوچک، قرقی و طرلان' و کرکس ها 'دال سیاه، کوچک و هما' بهره مند است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: برخی افراد فکر می کنند که نگهداری و آموزش پرندگان شکاری، کار ساده ای است و به همین منظور این پرندگان را صید می کنند.
قره چه لو افزود: اگر این پرندگان از زیستگاه های خود جدا شوند، بازگشت آنها به طبیعت میسر نمی شود و هنگام صید و نگهداری نیز اگر از ناحیه بال ها آسیب ببینند برای همیشه از پرواز محروم خواهند شد و این نیز جفا در حق این پرندگان بوده و از انصاف نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس