طرز تهیه کماج شمالی با دستگاه ساندویچ ساز


طرز تهیه کماج شمالی با دستگاه ساندویچ ساز

طرز تهیه کماج شمالی، مطلبی است که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد. این نان سنتی را می توان به راحتی و با استفاده از ماهی تابه یا دستگاه ساندویچ ساز تهیه کرد و به عنوان یک میان وعده سالم برای بچه ها تدارک دید.

کماج شمالی نوعی نان محلی مربوط به خطه آمل است که می توان آن را در دسته پنکیک ها قرار داد. این نان به راحتی و با صرف کمترین زمان تهیه می شود. خمیر این نان نیازی به ورز دادن ندارد و برای تهیه آن نیازی به فر نیست و خیلی راحت روی اجاق گاز و یا با استفاده از دستگاه ساندویچ ساز قابل طبخ است. استراحت دوم ندارد و استراحت اول آن کلا 20 دقیقه است. درون این نان از هیچ گونه روغنی استفاده نمی شود و به عنوان یک عصرانه سالم و یا یک میان وعده مناسب برای بچه ها قابل استفاده است. مواد اصلی مورد استفاده برای طبخ این نان تخم مرغ، شکر، شیر، آرد برنج و آرد گندم بوده و بسیار معطر است به شرط آنکه آرد برنج مورد استفاده در آن از برنج ایرانی مرغوب تهیه شده باشد.

مواد لازم برای تهیه کماج شمالی

تخم مرغ 2 عدد
شکر 180 گرم
گلاب 1/4 پیمانه (60 میلی لیتر)
شیر 200 میلی لیتر
آرد برنج 100 گرم
آرد گندم 85 گرم
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
پودر هل 1/2 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده به میزان لازم


طرز تهیه کماج شمالی

تخم مرغ و شکر را در یک ظرف بزرگ با دیواره بلند، ریخته و با همزن برقی آن را خوب هم بزنید تا روشن و کشدارشود. آرد برنج را از الک ریز رد کنید تا مطمئن شوید کاملا نرم است. گلاب، شیر، و آرد برنج را به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه کرده و با قاشق مخلوط کنید. آرد گندم، بکینگ پودر، و پودر هل را هم اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید. مخلوط حاصل را با همزن برقی در حدی که مایه صاف و یکدست شود هم بزنید. دستگاه ساندویچ ساز را به برق بزنید تا گرم شود و سپس با یک برس داخل آن را با روغن مایع چرب کنید. در داخل هر یک از مثلث های دستگاه، یک قاشق غذاخوری از مایه را بریزید و در دستگاه را ببندید. نان ها ابتدا از کناره ها طلایی می شوند، 3 الی 4 دقیقه به آن زمان دهید و زمانی که کناره ها به رنگ قهوه ای روشن درآمدند با یک کاردک قاشقی نان ها را بلند کرده و پشت و رو کنید و اجازه دهیت طرف دیگر طلایی شده و بپزد. برای دفعه های بعد قبل از ریختن مایه به داخل دستگاه حتما دوباره دستگاه را چرب کنید تا نان ها به دستگاه نچسبند. این نان ماندگاری بالایی دارد، می توانید آن را در ظرف دربسته و یا داخل نایلون نگهداری کنید. برای تازه ماندن نان، بهتر است آن را در یک ظرف دردار قرار داده، یک تکه سیب را در کنار آن قرار دهید و درب ظرف را ببندید.

طرز تهیه کماج شمالی با دستگاه ساندویچ ساز

نکات تکمیلی تهیه نان کماج شمالی

بهتر است از هل سبز استفاده کنید و آن را موقع استفاده پودر کنید تا عطر و بوی آن حفظ شود. این نان را می توانید در ماهی تابه تفلون تهیه کنید. برای این منظور تابه را روی حرارت قرار داده، وقتی گرم شد کمی چرب کنید و یک ملاقه از مایه را داخل تابه بریزید، در آن را بگذارید تا خودش را بگیرد و بعد پشت و رو کنید. این نان در صورتی معطر و خوش طعم می شود که آرد برنج مورد استفاده در آن از برنج ایرانی مرغوب تهیه شده باشد. وقتی مایه را داخل دستگاه می ریزید، دستگاه باید کاملا گرم باشد.
پیشنهاد می شود برای آشنایی با طرز تهیه پنکیک صبحانه به لینک زیر مراجعه کنید:

طرز تهیه پنکیک صبحانه + ویدیو آموزش تهیه پنکیک ساده آمریکایی

نان کماج نوعی نان محلی است که در هر شهر به سبک خاصی طبخ می شود و در تهیه آن از مواد و افزودنی های مختلفی استفاده می شود. با طرز تهیه نان کماج با زردچوبه و زیره سبز در لینک زیر آشنا شوید:

طرز تهیه نان کماج با زردچوبه و زیره سبز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی