معاون سازمان میراث فرهنگی: قرآن نگل بخشی از هویت ایرانی اسلامی است


معاون سازمان میراث فرهنگی: قرآن نگل بخشی از هویت ایرانی اسلامی است

سنندج - ایرنا - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قرآن تاریخی نگل بخشی از هویت ایرانی اسلامی است که توسط مردم محافظت و نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسن طالبیان روز پنجشنبه در حاشیه آیین رونمایی از مرمت قرآن تاریخی نگل اظهار کرد: علاوه بر زائران داخلی، زائرانی از کشورهای اسلامی نیز برای زیارت قرآن نگل به این روستا می آیند و در آینده نیز این قرآن می تواند جاذبه گردشگری مذهبی بسیار خوبی برای استان کردستان باشد.
وی افزود: قرآن کریم نقش مهمی در وحدت مسلمانان دارد و قرآن تاریخی نگل علاوه بر وحدت بخشی در بین مردمان این منطقه، مایه خیر و برکت نیز شده است.
مرمتگر قرآن نگل نیز در این آیین گفت: مردمی بودن یکی از سبقه های مهم قرآن تاریخی نگل است و مردم این منطقه دوست نداشتند قرآن حتی برای مرمت هم به جای دیگری منتقل شود.
حمید ملکیان تاکید کرد: تصاویری از قرآن نگل مدتی قبل برای ما در تهران ارسال شد که در مقایسه با تصاویری قبلی تغییرات زیادی کرده بود.
وی یادآور شد: جوهر نوشتاری این قرآن از ترکیب آهنی بود و اثرات زیان باری بر کاغذ وارد می کند و اگر این قرآن مرمت نمی شد در آینده به صورت کامل از بین می رفت.
ملکیان اضافه کرد: این قرآن دست بدست شده و حتی در برخی جاها سوراخ های در آن ایجاد شده بود که ضمن مرمت کامل و ترمیم آسیب هایی که به آن وارد شده بود، سم زدایی و گردگیری نیز روی آن انجام شد.
به گفته وی، مرمت این قرآن بر اساس آخرین یافته های علمی شیوه های علمی جهان صورت گرفت و اسید زادیی و ضد عفونی شده است.
به گزارش ایرنا، قرآن تاریخی نگل از قدیمی ترین قرآن های کتابت شده کشور در قرون اولیه اسلام و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و به شماره 2 در فهرصت منقول کشور ثبت ملی شده است.
کردستان دارای 10 قرآن تاریخی از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی است که قرآن تاریخی روستاهای سلین، کاشتر، کانی مشکان، مولان آباد، نجنه علیا و هفتاش است که تاکنون هفت مورد از آنها مرمت و خود روستاها جانمایی شده است.
اعطای مدیریت حفاظت از این قرآن ها به خود اهالی روستاها تقدیر دیگری از نهادهای دولتی از مردم برای ارزش گذاری به یادگارهای گذشتگان است.
کردستان 828 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داشته که از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی کتاب ها و همچنین 31 اثر معنوی است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی **انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس