انتقال کوتینیو به بارسلونا را فراموش کنید؛ زن ها فردا در عربستان به ورزشگاه می روند!


انتقال کوتینیو به بارسلونا را فراموش کنید؛ زن ها فردا در عربستان به ورزشگاه می روند!

نوشته جان دوئردن، ستون نویس گاردین...

طرفداری- انتقال فیلیپه کوتینیو به بارسلونا را فراموش کنید، بزرگترین حرکتِ دنیای فوتبال در این ماه روز جمعه اتفاق می افتاد. جایی که زنان می توانند در ورزشگاهی در عربستان سعودی یک مسابقه فوتبال حرفه ای را برای اولین بار در تاریخ، تماشا کنند. الاهلی می خواهد با پیروزی برابر الباطن، اختلاف را در بالای جدول با الهلال کمتر کند اما قاعدتا، توجه بیشتر رسانه ها به سکوی ورزشگاه خواهد بود.

انتقال کوتینیو به بارسلونا را فراموش کنید؛ زن ها فردا در عربستان به ورزشگاه می روند!

هواداران الاتحاد عربستان

تا امروز در کشوری که از نظر نشست اقتصادی جهانی در سال ۲۰۱۶، از نظر برابری جنسیتی در رتبه ۱۴۱ از ۱۴۴ کشور مورد بررسی قرارگرفته ایستاده، زنان مجبور بودند این بازی زیبا را از تلویزیون ببینند. آنها که این جرات را به خود اجازه می دادند که با حرکت مخاطره آمیزی به ورزشگاه بروند، دستگیر می شدند. یکی از این موارد مشهور دستگیری به دسامبر ۲۰۱۴ برمی گردد. این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد. دولت عربستان سعودی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه سرانجام برداشته شده و این طرح در مرحله اول، در سه شهر مشهور این کشور یعنی ریاض، جده و دمام عملی خواهد شد. ورزشگاه های این سه شهر، جایگاهی مخصوص زنان در ورزشگاه خواهند داشت. ۶ تیم از ۱۴ تیم لیگ برتر عربستان در این سه شهر بازی می کنند.

شاهزاده بن سلمان که آن زمان نسبت به شرایط امروزش، وضعیت بهتری هم داشت، محدودیت های مهمی را علیه زنان به حالت تعلیق درآورد. برای مثال از خردادماه آینده زنان سعودی می توانند آزادانه در این کشور رانندگی کنند. در ماه سپتامبر، زنان پس از ۳۲ سال اجازه یافتند که در ورزشگاه در کنار مردان، روز ملی عربستان را جشن بگیرند و حالا نوبت گام بعدی فرا رسیده است: دیدن مسابقات فوتبال! حرکتی که بزرگ است، مخصوصا اینکه به طور کلی مردم عربستان عاشق همه رشته های ورزشی هستند.

"قده قرا" حتی نتوانست بازی تیم محبوبش الهلال را در فینال لیگ قهرمانان آسیا برابر وسترن سیدنی از نزدیک ببیند. این در حالی است که طرفداران زنِ وسترن سیدنی می توانستند آزادانه به ورزشگاه کینگ فهد بروند. اگرچه این صبر سرانجام رو به پایان است. این بانوی هوادار ۲۲ ساله در این باره به گاردین می گوید:

دیدن بازی های تیم مورد علاقه ات از تلویزیون، مخصوصا وقتی پای یک بازی بزرگ یا مهم در میان است، خیلی سخت است. حالا آرزوی من محقق شده است.

شنبه، بازی بزرگی بین الهلال و الاتحاد(رقیب داخلی و بین المللیِ تیم) برگزار خواهد شد که به جذابیت اتفاقات کمک می کند.

اصلا نمی دانم چگونه احساساتم را توصیف کنم. من سالهاست منتظر چنین روزی بودم. از سال ۲۰۱۰ طرفدار الهلال هستم و دیدن بازی های تیم مورد علاقه ام در عربستان، لذت بخش خواهد بود. بسیار هیجان زده ام!

انتقال کوتینیو به بارسلونا را فراموش کنید؛ زن ها فردا در عربستان به ورزشگاه می روند!

سعید العویران، پس از ثبت یکی از زیباترین گل های تاریخ جام جهانی در تورنمنت ۹۴

عربستان سعودی با عناوین مختلف قاره ای، چه در سطح باشگاه و چه در سطح فوتبال ملی، یکی از قدرت های فوتبال قاره آسیا محسوب می شود. تیم ملی عربستان در جام جهانی ۹۴، حتی به مرحله حذفی رسید و حالا چند ماه دیگر برای پنجمین بار در جام جهانی حاضر خواهد بود. سرمربیِ وقت تیم، برت فن مارویک سریعا کنار گذاشته شد و سرمربی سابق آرژانتین، ادگاردو بائوزا، تنها پس از ۲ ماه اخراج شد و جایش را به خوان آنتونیو پیزی داد. شاید تصمیمات فدراسیون فوتبال عربستان کاملا سرگردان و بی برنامه به نظر برسد اما تصمیمِ‌ دولت در راه دادنِ زنان به ورزشگاه قطعا این گونه نیست. اصیل بشرحل، خبرنگار عربستانی در این باره می گوید:

زنان فوتبال دوست زیادی در عربستان داریم. بسیاری از دوستانِ زن من و خانواده هایشان طرفدارِ جدی فوتبال هستند. در زمان خیلی از بازی ها در کافی شاپ های جده هستم و در آنجا بانوان زیادی در اطراف من، با هیجان فوتبال را دنبال می کنند و همراه با همسر و بچه هایشان، با صدای بلند تیم مورد علاقه خود را تشویق می کنند. عمه و عموی من طرفدار دو تیم رقیب هستند و در زمان برد و باخت، تقریبا با هم درگیر می شوند و یکدیگر را اذیت می کنند!

انتظار می رود قبل از آرامش، تعداد زیادی از بانوان از فردا به ورزشگاه ها بیایند. این امید وجود دارد که این عدد طی سالیان آتی حتی بیشتر هم شود. مسئول فدراسیون فوتبال عربستان می گوید:

زنان زیادی در ورزشگاه ها حاضر خواهند بود، زیرا آنها سالهای زیادی منتظر این لحظه بودند. همیشه با هر تغییری یک سری انتقادات هم مطرح می شود اما اکثریت مردم از این تصمیم حمایت می کنند.

انتقال کوتینیو به بارسلونا را فراموش کنید؛ زن ها فردا در عربستان به ورزشگاه می روند!

اکثر مدارس و دانشگاه ها در عربستان، مرد و زن را جدا کرده اند اما دوستان، در محافل خصوصی مثل گالری های هنری، کنار هم جمع می شوند و موسیقی گوش می کنند

بشرحل می داند که برای تغییر برخی دیگر از عقاید محافظه کارانه عربستان، زمان لازم است.

بخشی از مردم کاملا از این ایده استقبال کردند و گفتند که با خانواده هایشان در ورزشگاه حاضر خواهند بود. بخشی دیگر هم این تصمیم را علیه فرهنگ و سنت سعودی می دانند. با این حال، جامعه عربستان در حال تغییر است و من باور دارم که هنوز جا برای تغییر زیاد است.

قده می گوید:

زنان سعودی همواره نقشی از فوتبال عربستان بوده اند. این ورزش هرگز تنها برای زنان نبوده است. اگر یک زن در ورزشگاه با همسر، پدر یا برادرش است، قطعا بازیکنان هم هیجان زده تر می شوند. ما مدت زیادی منتظر این لحظه بودیم و همه حس جدیدی داریم. فکر می کنم نمایش فوق العاده ای خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ