قرص رزوواستاتین؛ موثر در کاهش چربی خون


قرص رزوواستاتین؛ موثر در کاهش چربی خون

رزوواستاتین (Rosuvastatin) از داروهای کاهنده چربی خون است که به منظور یک درمان کم عارضه برای پایین آوردن کلسترول خون و پیشگیری از بروز سکته تجویز می‌شود. درد و گرفتگی عضلانی از عوارض مصرف این دارو است.

بالا بودن چربی خون مخصوصا در میان سالمندان موجب ایجاد اختلال در سلامتی شده و ممکن است مشکلاتی مثل سکته مغزی و قلبی را به همراه داشته باشد. رزوواستاتین از داروهای کاهنده فشار خون است که قصد داریم در ادامه بیشتر با آن آشنا شویم.

قرص رزوواستاتین؛ موثر در کاهش چربی خون

قرص رزوواستاتین چیست؟

قرص رزوواستاتین (Rosuvastatin) از داروهای کاهنده چربی خون است که با مسدود کردن مسیر ساخت کلسترول توسط کبد باعث می‌شود که کبد کلسترول را از خون برداشت و جمع‌آوری کند. این دارو بیشترین تجویز را برای کاهش کلسترول خون به خود اختصاص داده است. رزوواستاتین باعث بهبود تصلب شرایین شده و از سکته قلبی و مغزی در بیماران پیشگیری می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف الکل، کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار و داشتن فعالیت بدنی مناسب همراه با مصرف این دارو به منظور اثربخشی بیشتر توصیه می‌شود.

علاوه بر درمان دارویی برخی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند در کاهش چربی خون تاثیر داشته باشند. در لینک زیر با این مواد غذایی مفید آشنا می‌شوید.

مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول بد خون یا LDL

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

نام‌های تجاری Crestor
موارد مصرف کاهش چربی خون
عوارض درد و گرفتگی عضلانی، سردرد، یبوست، احساس تهوع، سوءهاضمه، سرگیجه، خستگی و اختلال در خواب
تداخل دارویی آنتی‌اسیدها، سیکلوسپورین، فنوفیبرات، دیگوکسین، آمیودارون، جم فیبروزیل و نیاسین

مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می‌شود. معمولا رزوواستاتین با میزان اولیه 10 الی 20 میلی‌گرم به صورت یک بار در روز تجویز می‌شود. بهترین زمان مصرف دارو عصرها می‌باشد.

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید

در صورت بارداری و یا اقدام به آن به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتیکه سابقه ابتلا به بیماری‌های کبدی و یا مشکلات عضلانی را داشته‌اید قبل از اقدام به مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید. قبل از اقدام به مصرف دارو وجود هرگونه حساسیت دارویی و غذایی را به پزشک اطلاع دهید. رزوواستاتین را می‌توانید قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دوبرابر گردد. طی مصرف دارو با پزشک خود در ارتباط باشید و معاینات و آزمایشات دوره‌ای را به طور منظم انجام دهید. در صورت تنگی نفس یا سرفه بدون علت، پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک مراجعه نمایید.
چنانچه در دوران شیردهی به سر می‌برید برای اطلاع از مصرف یا عدم مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. در صورت بروز هرگونه درد عضلانی به پزشک مراجعه کنید. قرص رزوواستاتین؛ موثر در کاهش چربی خون

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

انجام آزمون‌های آنزیم کبدی قبل از شروع درمان و حین درمان با رزوواستاتین و یا در صورت وجود علائم و نشانه‌های آسیب کبدی توصیه می‌گردد. به بیمار توصیه کنید در حین مصرف رزوواستاتین یک رژیم غذایی با چربی اشباع و کلسترول محدود شده داشته باشد.

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

گروه سلامت ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403