قرص ازتیمایب چیست؟ (موارد مصرف و عوارض)


قرص ازتیمایب چیست؟ (موارد مصرف و عوارض)

قرص ازتیمایب (Ezetimibe) از داروهای کاهنده چربی خون است که همراه با یک رژیم غذایی کم چرب و انجام ورزش روزانه باعث کاهش چشمگیر کلسترول خون می‌شود. دردهای شکمی و اسهال از عوارض این داروست.

به طور طبیعی کلسترول در بدن ساخته می‌شود و تنها زمانیکه میزان کلسترول در خون بالا رود با بیماری زیادی کلسترول مواجه شده و باید به فکر درمان آن باشیم. کلسترول اضافی باعث می‌شود که تکه‌های بسیار ریز چربی به دیواره‌های رگ‌های خونی بچسبد و مانع عبور آسان خون شود که همین امر به دنبال خود مشکلات خطرناک دیگری همچون سکته مغزی و قلبی می‌آورد. در این مواقع پزشک با بررسی نتایج آزمایش فرد در صورت لزوم داروهای پایین‌آورنده کلسترول را تحویز می‌کند. ازتیمایب یکی از این داروهاست که در ادامه قصد داریم با آن آشنا شویم.

قرص ازتیمایب چیست؟ (موارد مصرف و عوارض)

قرص ازتیمایب چیست؟

قرص ازتیمایب (Ezetimibe) از داروهای کاهنده چربی خون است که جهت درمان هیپرکلسترولمی (زیادی کلسترول خون) و فیتواسترولمی (نوعی بیماری نادر ژنتیکی) به کار برده می‌شود. این دارو با مهار جذب کلسترول غذا و کلسترولی که در صفرا دفع می‌شود، ذخیره کبدی کلسترول را کاهش می‌دهد. می‌توان گفت یک رژیم غذایی کم کلسترول، به همراه استفاده از این داروهای کاهش‌دهنده کلسترول، موجب پایین آوردن کلسترول خون می‌شوند.

ازتیمایب به صورت قرص‌های 10 میلی‌گرمی موجود است.

علاوه بر درمان دارویی برخی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند در کاهش چربی خون تاثیر داشته باشند. در لینک زیر با این مواد غذایی مفید آشنا می‌شوید.

مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول بد خون یا LDL

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

نام‌های تجاری Zetia
موارد مصرف درمان زیادی کلسترول خون
عوارض دردهای شکمی، اسهال، سردرد و سرگیجه، خستگی، خواب‌آلودگی، سرفه، عفونت‌های ویروسی، درد کمر، درد مفاصل، درد قفسه سینه
تداخل دارویی فیبرات‌ها، کلستیرامین، سیکلوسپورین، جم فیبروزیل، داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین، بلئومایسین،
ژمفیبروزیل

http://medplus.ir/zetia-ezetimibe/
ژمفیبروزیل

مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می‌شود. به طور معمول به منظور کاهش کلسترول در بزرگسالان و کودکان بالای 10 سال مقدار 10 میلی‌گرم از دارو به صورت خوراکی و یک‌بار در روز تجویز می‌شود.

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید

مصرف این دارو در دوران بارداری تنها با تجویز پزشک توصیه می‌شود. قبل از اقدام به مصرف دارو وجود هرگونه حساسیت دارویی و غذایی را به پزشک اطلاع دهید. توصیه می‌شود این دارو در دوران شیردهی استفاده نشود. زیرا احتمال ترشح آن در شیر وجود دارد. اگر همزمان با این دارو، هر دارویی حتی داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی یا مکمل‌های ویتامینی یا غذایی را مصرف می‌کنید یا اخیرا مصرف کرده اید، به پزشک اطلاع دهید.
دارو را طبق دستور پزشکتان مصرف نمایید. این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا مصرف نمود. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دوبرابر گردد. مصرف ازتیمایب در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی متوسط تا شدید توصیه نمی‌شود. همزمان با مصرف این دارو، رعایت رژیم غذایی و ورزش نیاز است. در صورت ابتلا به مشکلاتی همچون بیماری کلیوی، بیماری‌های تیروئید یا در صورت استفاده از داروهای استروئیدی و یا هورمون (از جمله قرص‌های ضدبارداری) پزشک را درجریان قرار دهید. در صورت بروز درد عضلانی یا ضعف به پزشک اطلاع دهید.
قرص ازتیمایب چیست؟ (موارد مصرف و عوارض)

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

استفاده توام این دارو با استاتین‌ها در بیماران با نارسایی فعال کبدی منع مصرف دارد. این دارو را می‌توان به صورت درمان کمکی با داروهای پایین‌آورنده چربی خون دیگر استفاده کرد. در صورت تجویز این دارو با استاتین‌ها آزمایش خونی برای بررسی عملکرد کبد لازم است.

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

گروه سلامت ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز