بیمه‌ها واقعی شوند


بیمه‌ها واقعی شوند

وزیر بهداشت گفت: بیمه‌های متعدد غیردولتی باید کارکرد واقعی داشته باشند،نه اینکه صندوق‌های بیمه پول نداشته باشند،همچنین اخیراً با اعتبارات بعد از برجام فرصتی برای سرمایه‌‌گذاری مشترک فراهم شده است؛ اما بانک‌‌های داخلی در این حوزه نامهربان هستند.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، سیدحسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان در بخش خصوصی نگاه متفاوتی داشتیم و تلاش‌های زیادی انجام دادیم که در بخشی از آن موفق و در بخشی موفق نبوده ایم.
وزیربهداشت افزود: امیدوارم شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت بتوانند از ظرفیت اتاق بازگانی برای رشد خودشان و ارتقای محصولاتشان بهره برند.
هاشمی ادامه داد: تغییر نگاه سنتی مبنی بر اینکه ارائه دهنده خدمت، فقط دولت است، زمان می برد و البته موانع و مشکلات قانونی هم وجود دارد و به نظر میرسد تا سیاستمداران و قانونگذاران به این باور نرسند، همچنان مشکلات وجود دارد و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش سلامت نگرانی دارد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه شاید محدودیت‌‌های موجود در حوزه سلامت در بخش‌ های دیگری مانند حوزه صنعت وجود نداشته باشد، گفت: شاهدیم که در حوزه صنعت قیمت‌‌گذاری انجام می‌شود؛ هرچند که ممکن است این قیمت گذاری دقیق نباشد. از طرفی مشکل مهم ‌تر این است که خریدار خدمت، قیمت ‌گذاری می‌‌کند و می‌‌گوید موظف هستید، خدمات مان را بفروشید، اگر هم پول دارو و خدمات را ندادیم شما باز هم موظف هستید، این خدمت را بفروشید. این روند باید تغییر کند؛ به طوریکه دولت فقط سیاستگذار و خریدار خدمت باشد.
هاشمی گفت: چطور قوانین بازار آزاد را در سایر بخش‌ها قبول داریم، اما در حوزه سلامت به آن توجه نمی‌‌کنیم. این در حالی است که باید در این حوزه قوانین را رعایت کنیم. موفق شدیم تا از بخش خصوصی خرید خدمت کنیم. البته شرکت‌‌های خصوصی همه تمایل دارند که حاشیه امن داشته باشند و به همین دلیل خودشان را به شرکت‌‌های شبه دولتی وصل می ‌کنند.
وزیربهداشت تصریح کرد: ما در حوزه بهداشت هم بالغ بر 40 تا 50 هزار نفر که بخش خصوصی به کار گرفته بود به صورت خرید خدمت برای ارائه خدمت در شهرها و روستاها به کار گرفتیم؛ این در حالی است که در حوزه دارو، شرکت‌ های شبه دولتی و دولتی نقش ایفا می‌ کنند و شاید یکی از دلایل عدم به روز رسانی بخش دارویی کشور همین موضوع است.
به نوشته تسنیم،هاشمی با بیان اینکه در این حوزه محدودیت‌ هایی وجود داشت و در عین حال موانع و محدودیت ‌هایی به ما تحمیل شده است، گفت: این مشکلات مانع می ‌شود که شاهد رشد جدی این حوزه باشیم؛ این در حالی است که در دنیا بالاترین سرمایه ‌گذاری در حوزه سلامت است و گردش اقتصادی این حوزه بیش از گردش نفت و گاز است، اما در ایران تصور می‌شود اگر تمام کارها را دولت انجام دهد و تصدی‌گری هم دست دولت باشد و همه خدمات را دولت ارائه دهد، به نفع مردم است، درصورتیکه که چنین نیست، زیرا هم کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌کند و هم هزینه‌ها افزایش خواهد داشت و هم در برخی از بخش‌ها چون دولت توانمندی کافی ندارد با سرکوب قمیت‌ها مواجه می‌شویم و در نتیجه به عدالت در دسترسی به خدمات آسیب وارد می‌شود.
وزیربهداشت گفت: وجود بیمه‌های متعدد غیردولتی در صورتی که واقعا کارکرد بیمه داشته باشند، خوب است نه اینکه صندوق‌های بیمه پول نداشته باشند، علاوه بر این باید فرصتی هم به حوزه تجهیزات پزشکی و خدمات برای بخش خصوصی فراهم شود، البته انصافاً در طول دو سه دهه اخیر در بخش بهداشت و درمان خوب کار شده است و در مقایسه با کشورهایی مانند روسیه و افریقای جنوبی در حوزه دارو و دیگر حوزه ها اقدامات خوبی انجام شده و علیرغم تحریم‌ها توانسته ایم خوب پیش برویم.
هاشمی اظهارداشت: در طول 4 سال اخیر، تقریبا هر سال بالغ بر 20 قلم دارو روانه بازار شده است که توانسته اند صادراتی شوند، در مورد واکسن و تجهیزات پزشکی نیز موفق بوده‌ایم، در عین حال در حوزه خدمات هم دولت‌‌ها کمک زیادی به جامعه پزشکی نکردند، اما این جامعه در حوزه کسب مهارت تلاش کرده ‌اند؛ به طوریکه اکنون فاصله ‌ای با دنیا نداریم هرچند که مشکل‌ مان این است که در کشورمان توزیع خدمات عادلانه نیست که البته کارهایی را برای حل این مشکل انجام داده ‌ایم.
وزیر بهداشت گفت: اخیرا با اعتباراتی که طرف‌‌های خارجی بعد از برجام فراهم کردند، فرصتی برای سرمایه‌ گذاری مشترک فراهم شد؛ متاسفانه بانک‌‌های داخلی در این حوزه نامهربان و بی‌ انگیزه‌ اند، اما کشورهای خارجی مانند کره و چین تسهیلاتی را فراهم می‌کنند و به نظر می‌‌رسد بخش خصوصی هم می‌‌تواند از این امکان استفاده کند. بنابراین درخواست ما این است که از این فرصت استفاده مناسب صورت گیرد.
به گزارش وزارت بهداشت-هاشمی با بیان اینکه ما از فکر بشر و تجربه آن در ابتدا خوب استفاده می‌کنیم، اما به تدریج به بیراهه می‌‌رویم؛ تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که می‌ خواهیم قانونی را اجرا کنیم می‌‌گوییم این قانون خوب است، اما آنقدر به آن تبصره می‌‌زنیم که کار خراب می‌شود.
وزیربهداشت خطاب به شرکت‌های دانش بنیان افزود: از ما انتظار نداشته باشید که محصولی را وارد بازار کنیم که خودمان حاضر نیستیم برای خانواده خودمان استفاده کنیم و نوع خارجی ‌اش را می‌ گیریم. بنابراین شما باید استانداردهای بین‌ المللی را داشته باشید. از طرفی قرار است ما از پول بیت ‌المال تجهیزات و دارو بخریم؛ هر چند که تسهیلاتی را برای حمایت از تولید داخل فراهم کرده‌ ایم؛ به طور مثال عنوان کردیم، قیمت خرید تولیدات داخل در حوزه سلامت 20 درصد بالای قیمت برند بین ‌المللی باشد و در عین حال 90 درصد بازار را در اختیار این محصولات می‌ گذاریم. اما بیش از این نمی‌ توانیم به اسم حمایت از تولید داخل جنسی را گران بخریم و یا محصول خریداری شده کیفیت بدی داشته باشد.
هاشمی با بیان اینکه قطعا دست کسانی که توانسته‌ اند در صادرات توفیق پیدا کنند، بیشتر می‌فشاریم و حمایت می‌کنیم، گفت: تولید زمانی ارزشمند است که بتواند در حوزه صادرات توفیق پیدا کند؛ چطور انتظار دارید از محصولی حمایت کنیم که طی 20 سال نتوانسته کالایی صادر کند؟
وزیربهداشت با بیان اینکه امیدوارم روزی حوزه سلامت در بخش اقتصادی کشور سرآمد باشد، عنوان کرد: معتقدم که مردم باید در حوزه سلامت خودشان انتخاب کنند و این جزو حقوق شهروندی است که هر کس حق انتخاب داشته باشد و باید تلاش کنیم وضع اقتصادی مردم ارتقا پیدا کند و باید موانع را برداریم و توجه کنیم این کار با استفاده از تجربیات بشر شدنی است. البته این حرف به این معنا نیست که مقلد صرف باشیم، بلکه باید از تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، درس بگیریم.
هاشمی تاکید کرد: در حوزه سلامت دولت‌‌ها باید ناظر و سیاستگذار باشند و ارائه خدمت توسط بخش خصوصی انجام شود و بخش خصوصی هم باید کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهد. امیدوارم در این بخش شاهد بازنگری جدی باشیم و دولت و مجلس نگاه شان را تغییر دهند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در حوزه آموزش دیده نشده است و حاضریم برای تحصیل به کشورهایی نظیر چین و کشورهای عربی برویم، اما در کشور خودمان اجازه نمی‌دهیم این حوزه شکل بگیرد، در حالیکه ممکن است دانشگاه‌‌هایشان در حد دانشگاه درجه چهار ما توانمندی نداشته باشد. اما اجازه نمی‌‌دهیم که بخش خصوصی در اینجا فعالیت کند و این حوزه را ارتقا دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیمه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران