مراقبت از جنین در دوران بارداری، چگونه ممکنه؟


مراقبت از جنین در دوران بارداری، چگونه ممکنه؟

گرچه رحم مادر ، جایگاه مطمئن و محفوظی است که جنین میتواند در آن رشد و نمو کند ، ولی ممکن است داروها ، سموم ، اشعه و عوامل بیماری زا بر روی جنین...

گرچه رحم مادر ، جایگاه مطمئن و محفوظی است که جنین میتواند در آن رشد و نمو کند ، ولی ممکن است داروها ، سموم ، اشعه و عوامل بیماری زا بر روی جنین درون رحم اثر نماید و ناهنجاری هایی در جنین پدید آورد.
هر مادر بارداری هراس دارد که نکند نوزادش غیرطبیعی ، بدشکل و با ناهنجاری به دنیا بیاید. اولین سوال مادر بعد از زایمان این است که (( آیا بچه ی من سالم است؟ )) و دومین سوال او این است که (( نوزاد من دختر است یا پسر؟ )).
در حقیقت در حدود ۲۰ درصد از ناهنجاری های کودکان ، ارثی و ژنتیکی است. ۸۰ درصد بقیه به مشکلات دوران بارداری یا زایمان مربوط می شود که در نتیجه کودک را مبتلا به ناهنجاری و عقب افتادگی می سازد.
بنابراین با توجه توصیه های پزشک میتوان از بیشتر این گونه ناهنجاری ها جلوگیری کرد. مشخص شده است که اگر مادری در دوران بارداری، بعضی از داروها را مصرف کند ، سبب ناهنجاری در جنین او میشود. تعداد پرشماری دارو نیز به عنوان داروهای مشکوک شناخته شده است ، مانند آسپرین و شربت های سرفه.
چون شش هفته ی اول دوران بارداری زمانی است که اعضای جنین در حال تشکیل شدن است. بنابراین مصرف دارو در این زمان اثرات بد و زیان بار زیادی دارد. اگر مادر در دوران بارداری نکات زیر را رعایت کند ، احتمال ایجاد ناهنجاری در کودک او کاهش می یابد.
۱ . مادر بارداری هیچگاه نباید به توصیه دوست و آشنا دارویی مصرف کند. مادر حامله ، به هر علتی به پزشک مراجعه می کند ، باید یادآور شود که حامله است.
۲ . اگر مادر حامله به عکسبرداری نیاز پیدا کند ، باید به پزشک متخصص عکسبرداری یادآور شود که حامله است.
۳ . مادر باردار باید از تماس با هر کس که مبتلا به بیماری عفونی است ( مخصوصا بیماریهای ویروسی ) اجتناب کند.
۴ . مادر باید از واکسن های لازم قبل از بارداری و واکسن هایی که تزریق آنها در هنگام بارداری زیانی ندارد. به توصیه ی پزشک متخصص در موقع مناسب استفاده نمایید.
مراقبت های دوران بارداری

مصرف سیگار و الکل در دوران بارداری
کشیدن سیگار در دوران بارداری ممکن است سبب کم شدن وزن و حتی سقط جنین گردد. اگر مادری در دوران بارداری سیگار زیاد بکشد ، چون ماده ی نیکوتین از راه جفت به جنین می رسد ، ممکن است نوزاد وی مبتلا به بی حالی و حتی تشنج شود.
هر مادری که معتاد به سیگار است باید به هر طریق که میتواند سیگار کشیدن را قطع یا کم کند. اگر پدر و مادر هر دو سیگاری هستند ، باید هر دو سیگار را قطع یا کم نمایند.
اگر مادر بارداری معتاد به مصرف الکل باشد و زیاد بنوشد ، در ابتدای بارداری مقدار کمی از الکل به جنین می رسد ، ولی در دوران آخر بارداری مقدار بیشتری الکل وارد بدن جنین خواهد شد ، به طوری که مقدار و میزان الکل نسوج جنین ، ده برابر مقدار الکل نسوج بدن مادر خواهد بود.
الکل در مغز ، کبد و لوزالمعده ی جنین جمع می شود و ممکن است سبب بروز خطراتی در این این اعضاء گردد.
مادر باردار باید از شرایطی که ممکن است برای جنین ضرر داشته باشد اجتناب کند.
محیط داخل خانه ی مادر باردار و همچنین محیطی که کار می کند باید عاری از مواد شیمیایی ( که ممکن است جنین را در معرض قرار دهد ) باشد.
مادر باید از دست زدن به گوشت خام ( با توجه به امکان آلوده بودن گوشت ) ، در دست گرفتن طیور ، کار کردن با مواد شیمیایی مانند پاک کننده ها و رنگ های مختلف و کار کردن در باغچه ای که حشره کش و سموم در آن استفاده شده است مخصوصا در سه ماه اول بارداری خودداری کند.
بهتر است مادر باردار اسپری های نگهدارنده ی مو و رنگ های مو را بعد از سه ماه اول دوران بارداری استفاده نماید.
مادر باید با آبی که درجه ی حرارت آن معتدل است حمام بگیرد. از حضور در هوای گرم خودداری کند. از حضور در محیطی که دود سیگار وجود دارد و ماندن و نفس کشیدن در اتومبیلی که بد کار می کند خودداری نماید.
مادر باردار میتواند در صورتی که در حدود یک متری تلویزیون بنشیند و مدت ها به تماشای تلویزیون بپردازد. ضرری ندارد زیرا اشعه ی تلویزیون معمولا آزار دهنده نیست.
کار کردن مادر در دوران بارداری:
اگر مادر باردار به علت نیاز یا علاقه مندی مایل است در دوران بارداری کار کند ، مانعی وجود ندارد. ولی اگر مادر یا پزشک احساس می کند یا مشکوک است که کار کردن مادر ، سلامت او و جنین او را در معرض خطر قرار می دهد. مخصوصا به علت آلودگی های محیط کار و غیره ، باید از کار کردن اجتناب نماید.
کار کردن مادر در محیط مناسب موجب آرامش و لذت او خواهد شد و میتواند تا روزهای قبل از زایمان خود کار کند. بعضی از مادرانی که کار دفتری دارند و با کامپیوتر و ماشین های مختلف کار می کنند نگران اثر سوء این دستگاه ها هستند. ولی باید گفت چنین ماشین هایی اثر سوئی بر جنین نخواهند داشت.
وظیفه ی همسر مادر بارداری که در خارج از منزل کار می کند این است که به همسر خود در امور خانه و غیره کاملا کمک کند تا مادر حامله تحت فشار زیاد قرار نگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس