انواع اسباب بازی کودکان، بهترین را انتخاب کنید


انواع اسباب بازی کودکان، بهترین را انتخاب کنید

توجه به علایق بچه و محدود نکردن او و آنچه به دنبالش است، انتخاب یک اسباب بازی خاص را آسان می‌کند.

روزنامه ایران: هر بچه نیازها و علایق خاصی دارد و استفاده از اسباب بازی می‌تواند شخصی و مربوط به ذهن بچه باشد. توجه به علایق بچه و محدود نکردن او و آنچه به دنبالش است، انتخاب یک اسباب بازی خاص را آسان می‌کند.

انواع اسباب بازی کودکان، بهترین را انتخاب کنید

هر سال صدها اسباب بازی جدید اعم از بازی های رایانه ای و وسایل بازی راهی بازار می شود و در قفسه ها و ویترین مغازه ها جا می گیرد. حال با این حجم از اسباب بازی کدام می تواند مناسب بچه شما باشد تقریباً هر وسیله بازی می تواند فرصت هایی برای خلاقیت، خیالپردازی و سازندگی برای بچه ایجاد کند، ولی والدین نباید به دنبال چیزی باشند که تصور می کنند به خلاقیت و درس بچه کمک می کند، بلکه باید به دنبال وسیله ای باشند که کودک نسبت به آن علاقه نشان می دهد و از قبل آن می تواند خلاقیت هایش را رشد و جهت دهد. در اینجا به مشخصه هایی اشاره می کنیم که می تواند در انتخاب اسباب بازی به شما کمک کند.


علاقه بچه ها مهم است نه علاقه خودتان

هر بچه نیازها و علایق خاصی دارد و استفاده از اسباب بازی می تواند شخصی و مربوط به ذهن بچه باشد. توجه به علایق بچه و محدود نکردن او و آنچه به دنبالش است، انتخاب یک اسباب بازی خاص را آسان می کند. آنها با دیدن تبلیغات تلویزیونی و حتی با تماشای ویترین مغازه های اسباب بازی فروشی در جست و جوی وسیله ای خاص می گردند. هرچند انتخاب در این گونه موارد کمی پیچیده و مشکل می شود، اما باید در این انتخاب به آنها کمک کنیم.

این را باید در نظر گرفت که بعضی اوقات بچه ها از هوس های زودگذر و حتی از باب روز بودن اسباب بازی خاصی پیروی می کنند. البته والدین باید از این موضوع آگاه باشند که وقتی حق انتخاب را به بچه واگذار می کنند، او چطور با این وسیله سرگرم خواهد شد.

روی اسباب بازی خاصی تمرکز نکنید، بلکه به ویژگی های آن اسباب بازی توجه کنید. می دانیم بازی کردن یکی از راه های یادگیری است و اغلب بچه ها جذب ویژگی های اسباب بازی می شوند. پس وقت بیشتری بگذارید تا متوجه شوید چه چیزی برای بچه مفرح و لذت بخش است.


هنگام انتخاب، سن بچه یادتان نرود

متأسفانه اغلب دیده شده که والدین بیشتر به دنبال اسباب بازی ای هستند که خودشان دوست دارند و یا در دوران کودکی خود از آن لذت می بردند یا در آرزوی داشتن آن بودند و در چنین وضعی علاقه کودک را در نظر نمی گیرند.

در نهایت آنچه را که دوست دارند، به بچه تلقین می کنند. حتی ممکن است که این وسیله متناسب با سن کودک نباشد. شما می دانید او از چه نوع اسباب بازی ای خوشش می آید. با این حال به تناسب آن با سن بچه توجه کنید.

کارخانجات اسباب بازی سازی بی وقفه در پی پر کردن نقاط کوری هستند که بتوانند از این راه خواسته بچه ها را تأمین کنند. درنظر داشته باشید در کشورهای مختلف جهان اسباب بازی های خاص همان منطقه وجود دارد که با قومیت و فرهنگ آنها همخوانی دارد.


اسباب بازی باید ایمن باشد

با ورود فناوری به حیطه دنیای کودکان، شاهد اسباب بازی هایی هستیم که از این صنعت بی بهره نیستند. امروزه با استفاده از فناوری و الکترونیک در اسباب بازی ها، بچه ها به این نوع اسباب بازی ها رغبت زیادی نشان می دهند.

حتی بازی های رایانه ای بدجوری بچه ها را به خود وابسته کرده است، ولی آیا در این بین خلاقیتی دیده می شود این گونه اسباب بازی ها در بچه خلاقیتی ایجاد نمی کند، بلکه آنان آنچه را در کارتون ها دیده اند، شبیه سازی می کنند. بهترین اسباب بازی ها همان هایی هستند که بچه بتواند با آنها به راحتی بازی کند، خیالپردازی های او اوج بگیرد و استعدادهایش شناخته شود.

آجرک ها، توپ ها، عروسک ها و وسایل و لباس های عروسک ها در هر زمانی می تواند اسباب بازی مناسبی باشد. این نوع اسباب بازی امکان خلق بازی های کودکانه را برای بچه فراهم می کند.

این وسایل شاید قدیمی و از مد افتاده باشند، ولی کارایی خیلی خوبی دارند و بازی با آنها یکی از راه های تفکر و یادگیری کودک محسوب می شود. اسباب بازی های مختلف فرصت های گوناگونی به وجود می آورند.

بازی کودک با عروسک ها و صحبت با آن و حتی قصه گفتن برای او، استفاده از کاغذ و مداد که موجب خلق نشانه ها و علایمی در بعد نوشتاری می شود و بازی با آجرک ها که دنیای سه بعدی و حجم را برای کودکان به ارمغان می آورد، حتی بازی با شن و گل رس که در خلاقیت کودک نقشی چشمگیر دارد، از جمله مناسب ترین وسایل برای بازی کودک است. البته این طور نیست که فناوری را نادیده بگیریم، چرا که این علم در دنیای اسباب بازی ها نقش مهمی ایفا می کند.

بازی های رایانه ای و وسایلی که در آنها از فناوری بالا استفاده شده، خواهان خودش را دارد. مثلاً بچه هایی که نقص عضو دارند یا از معلولیت ذهنی رنج می برند، اغلب نیازمند اسباب بازی هایی با فناوری بالا هستند.

اینکه اسباب بازی چه می تواند برای بچه انجام دهد و بچه چه کاری می تواند با اسباب بازی بکند، همیشه دو مقوله ای هستند که باید در نظر داشت. اسباب بازی هایی که قابلیت تنظیم را داشته باشند و چندمنظوره هم ساخته شده باشند، وسایلی مفید برای بازی بچه ها هستند. بچه ها با تغییر اشکال آن به ویژگی های بیشتر اسباب بازی پی برده و کشش بیشتری نسبت به آنها خواهند داشت.


دنبال اسباب بازی ای باشید که بچه ها را به فعالیت وادارد

با اپیدمی بی تحرکی و کم تحرکی در بچه ها که اغلب یا تلویزیون تماشا می کنند یا پشت میز رایانه نشسته اند مشکل چاقی را در بچه ها افزایش داده است. والدین بهتر است در انتخاب اسباب بازی ای که بتواند بچه ها را درگیر فعالیت های مفرحی کند، دقت داشته باشند.

برای بچه هایی که در محیط بیرون از خانه خیلی پرشور و فعال هستند، اسباب بازی های چرخ دار و موتوردار، سطل شن بازی و هر وسیله ای که در حیاط بتوان با آنها بازی کرد، مفید است.

بازی در بیرون از خانه نه تنها برای ذهن بچه ها مفید است، بلکه برای سلامتی جسم آنها هم خوب است. متأسفانه بچه های زیادی این موقعیت را ندارند.

بچه ها امروزه وقت کمی برای پرداختن به فعالیت های بیرون از خانه دارند. یادمان باشد بچه ها از طریق همین بازی ها و استفاده از اسباب بازی ها خیلی چیزها را یاد می گیرند که در دوران تحصیل به کمک‌شان می آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید