داستان جالب ضرب المثل خرج اتینا


داستان جالب ضرب المثل خرج اتینا  از میان ضرب المثل های جالب و خواندنی زبان پارسی امروز برای شما داستان جالب مثل خرج اتینا را نقل می‌کنیم که واقعا خواندنی است.  هرگاه کسی پولی را که باید صرف مخارج لازم و ضروری شود در راه بیهوده و طریق غیر عادلانه خرج کند ، با استفاده از ضرب المثل بالا میگویند : فلانی همه ی را خرج اتینا کرد ،...

داستان جالب ضرب المثل خرج اتینا

داستان جالب ضرب المثل خرج اتینا

از میان ضرب المثل های جالب و خواندنی زبان پارسی امروز برای شما داستان جالب مثل خرج اتینا را نقل می‌کنیم که واقعا خواندنی است.

هرگاه کسی پولی را که باید صرف مخارج لازم و ضروری شود در راه بیهوده و طریق غیر عادلانه خرج کند ، با استفاده از ضرب المثل بالا میگویند : فلانی همه ی را خرج اتینا کرد ، یعنی نفله کرد و روی اصل جهالت و جوانی به مخارج غیر لازم رسانید.

آورده اند که…

اتینا حشرات خرد و به کنایه به آدمهای فرومایه میگویند .شادروان امیر قلی امینی می‌نویسد : سابقا مطربها در مجالس عروسی و امثال آن پس از آنکه یک دور می رقصیدند در مقابل هر یک از میهمانها می نشستند و پس از چندی سر و کله آمدن و عشوه گری کردن زنگی را که در شست یا یک نعلبکی را که در دهان داشتند

جلو میبرند و او به همت خود یا سکه ای زر یا سکه سکه ای نقره در زنگ یا نعلبکی او می ریخت ودر حقیقت پولی مفت و رایگان را از دست می داد ، بهمین مناسبت به خرجهای بیهوده و بی مصرف عنوان خرج اتینا دادند و آن جزء اصطلاحات مثلی قرار گرفت.

اتینا در اصل اطیناست که در تلفظ عوام بدین صورت درآمده است و راجع به مورد استعمال این واژه باید دانست که سابقا پس از دریافت شاد باش یکی از مطربان با بانگ بلند اعلام می داشت ، اعطینا یعنی مرحمت کردند ، این توصیف معلوم کردید که واژه اتینا از فعل عربی اعطینا می باشد ودر آن روزگار که زبان عربی ، بیشتر از امروز در کشور ایران رواج داشت بر سر زبانها افتاده و به صورت ضرب المثل درآمده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه داستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!