صفر تا صد اختراع ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر


صفر تا صد اختراع  ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت  که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

دکتر صائبی به‌عنوان مخترعی در جهان شناخته می‌شود که توانسته یک "سیستم سازه ساختمانى کاملاً جدید ضدزلزله" ابداع کند که می‌توان این خانه‌ها را در کمتر از 24 ساعت ساخت و آماده سکونت کرد و علاوه بر ضدزلزله بودن بسیار ارزان نیز هستند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ پیش از این در قالب گزارشهای مختلفی به بررسی آخرین تکنولوژیهای روز دنیا در ساخت "خانه‌های ضد‌زلزله و ضدحریق" پرداختیم که در داخل کشورمان نیز کاملاً امکان پیاده‌سازی دارند.

در واقع هدف ما از بررسی ابعاد مختلف سازه‌های نوین ضدزلزله، توجه دادن مسئولان امر به توانمندیهای موجود در داخل کشورمان برای به‌کارگیری این توانمندیها لااقل در ساخت واحدهای تخریب‌شده مناطق زلزله‌زده بوده است.

اما متأسفانه باید گفت که تا به امروز با وجود نیروهای توانمند مخترع و مبتکر ایرانی، پتانسیل‌ها، امکانات گسترده کشورمان در این حوزه، شاهد تقریباً هیچ حرکت جدی در این حوزه بسیار مهم و حیاتی که مستقیم با تأمین جانی مردم ارتباط دارد، نبوده‌ایم!

در حال حاضر بسیاری از نخبگان کشورمان، سالهاست که در داخل یا خارج از کشورمان مشغول به فعالیت در حوزه "ساخت خانه‌های ضدزلزله و ضدحریق" هستند و برخی از این مخترعان ایرانی حتی توانسته‌اند معتبرترین گواهینامه‌های بین‌المللی در حوزه معماری و سازه مانند گواهی ICC آمریکا را نیز کسب کنند و با تأسیس شرکت‌‌های بزرگ و قدرتمند ساختمانی مشغول به فعالیت در گستره بین‌المللی هستند اما متأسفانه به‌دلیل عدم توجه مسئولان امر کشورمان، برخی تنگ‌نظریها، غفلت‌ها و البته برخی مسائل پشت‌پرده تا به امروز مردم کشورمان از توانمندیهای خارق‌العاده این بزرگان ایرانی عرصه فناوری محروم بوده‌اند.

نمونه عینی و اخیر آن، اختراع بزرگی است که سالها پیش از این توسط یکی از دانشمندان برتر کشورمان به‌نام "دکتر ناصر صائبی" در ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده است و توانسته گواهینامه ICC را نیز دریافت کند.

صفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

دکتر صائبی برای نخستین بار در جهان، موفق به ساخت موادی با استفاده از "تکنولوژی نانو" شده که این مواد به‌عنوان مصالح اصلی در ساخت خانه‌های مسکونی و اداری قابل استفاده است و این سازه‌های بسیار سبک و ارزان، کاملاً "ضدزلزله و ضدحریق" هستند!

برخی از مستندات این اختراع منحصر‌به‌فرد را پیشتر در قابل گزارشی به‌عنوان ساخت "خانه‌های ضدزلزله در کمتر از 24 ساعت" توسط دانشمند ایرانی + فیلم منتشر کردیم.

صفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

صفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

گواهی ICC آمریکا به‌شماره ICC ESR-1638

صفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

گواهی ثبت اختراع دکتر صائبی در آمریکا

اما در ادامه به‌واسطه ارتباطی که با فرزند دکتر صائبی برقرار کردیم، قصد داریم اطلاعات و مستندات بیشتر و دقیق‌تری از این اختراع و تکنولوژی نوین در ساخت خانه‌های ضدزلزله و ضدحریق ارائه کنیم که در حال حاضر توسط این دانشمند کشورمان در بسیاری از کشورهای دنیا به‌صورت عملی و کاملاً موفق پیاده‌سازی و به‌کارگیری شده است.

در واقع دکتر صائبی به‌عنوان مخترعی در جهان شناخته می‌شود که توانسته یک "سیستم سازه ساختمانى کاملاً جدید" را ابداع کند که داراى مجوز ICC آمریکا نیز هست؛ این سازه علاوه بر اینکه سبک و ارزانتر از ساخت‌و‌سازهای سنتی و کنونی است در برابر زلزله، آتش‌سوزی و طوفان مقاوم است و در کوتاهترین زمان ممکن ساخته می‌شود بدون اینکه نیازی به مصالح ساختمانی کنونی باشد.

اما از جمله ویژگیهای منحصر به‌فرد این سازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. وزن سبک؛ بیشتر حجم این سیستم را "پلی‌استایرن" منبسط‌شده تشکیل می‌دهد که در حدود 95.8 درصد آن هوا است.

2. عایق حرارتی و صوتی

3. مقاوم در برابر زلزله

4. صددرصد قابل بازیافت (سازگار با محیط زیست)

5. مقاوم در مقابل طوفان

6. قابلیت طراحى و اجرا به‌هرشکلى

7. سرعت عمل و اجراى بسیار بالا.

در ادامه تصاویری از نخستین ساختمان سبز (‌SABS) ضدزلزله و ضدحریق را که در سال 2004 در شهر اسکاتسدیل آریزونا (Scottsdale Arizona) توسط دکتر صائبی با استفاده از تکنولوژی اختراعی خود ساخته شده می‌بینید:

صفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویرصفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویرصفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویرصفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویرصفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

جالب اینکه این خانه‌ ضدزلزله در سال 2004 یعنی 14 سال پیش با استفاده از تکنولوژی اختراعی دکتر صائبی در آمریکا ساخته و به‌صورت موفق اجرا شده است! اما این مخترع بزرگ ایرانی با وجود کسب گواهینامه ICC و مراجعات مکرر به سازمان‌های دولتی مربوطه در حوزه ساختمان در داخل کشورمان هنوز موفق به دریافت مجوز مربوطه برای انجام فعالیت مشابه در ایران نشده است!!

در ادامه اطلاعات فنی تخصصی‌تری از این ابداع مخترع ایرانی ارائه می‌کنیم:

سیستم ساختمانی (SABS (Saebi Alternative Building System از لایه پلی‌استایرن منبسط‌شده (EPS) تشکیل شده، به‌عنوان یک هسته مهم در همه اعضای ساختمانی شامل دیواره‌ها، کف و سقف به‌کار گرفته می‌شود.

سیستم SABS با یک لایه اسپری‌شده از مخلوط دقیق ماسه، سیمان، الیاف شیشه و دیگر افزودنی‌ها که هر دو، یعنی لایه پلی‌استایرن منبسط‌شده و ملات اسپری‌شده یک پوسته ساختمانی را ایجاد می‌کنند، تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش ساختمانی SABS قابلیت اجرا و ساخت در تمام شرایط آب‌وهوایی را دارد و از دو قسمت تشکیل شده است؛ قسمت اول مربوط به لایه پلی‌استایرن منبسط‌شده که به‌عنوان هسته با ضخامتی از2 اینچ تا 16 اینچ (51 میلی‌متر تا 406 میلی‌متر) و با دانسیته 16 کیلوگرم بر مترمکعب تا 24 کیلوگرم بر مترمکعب تولید می‌شود که البته وابسته به طراحی سازه و نیازهای عایق‌کاری محل است.

قسمت دوم نیز شامل یک پوشش بتن تقویت‌شده با ضخامت 0/25 اینچ تا 2 اینچ (4/6 تا 51 میلی‌متر) و با مخلوطی از سیمان پرتلند نوع 1، 2 و 3، ماسه سیلیکا، الیاف شیشه‌ای مقاوم در برابر قلیا و افزودنی‌های مجاز می‌شود؛ این سیستم ساختمانی مزایای بی‌شماری برای معماران، سازندگان و مالکان ساختمان‌ها دارد.

سیستم SABS موفق به دریافت تأییدیه‌های ICC و ASTM از آمریکا شده است، همچنین این سیستم نوین ساختمانی در مناطق مختلفی از آمریکا، مکزیک، فیلیپین، چین، ژاپن، هائیتی و ... اجرا شده که به‌عنوان یک ایده مناسب برای کشورهای در حال توسعه شناخته شده است.

صفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

آزمایش میزان مقاومت ورق‌های پلی‌استایرن ابداعی دکتر صائبی

در ادامه تصاویر دیگری از برخی خانه‌‌های ساخته‌شده ضدزلزله با استفاده از این تکنولوژی توسط دکتر صائبی با ویژگی "قابل حمل بودن" آمده است:

صفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویرصفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویرصفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

در این بخش نیز فیلم ساخت یک خانه ضدزلزله فقط در 24 ساعت! در مکزیک با استفاده از مصالح اختراعی توسط دکتر صائبی آمده است:

صفر تا صد اختراع "ساخت خانه‌‌های ضدزلزله‌ در 24 ساعت" که توسط یک ایرانی عملیاتی شد + فیلم و تصاویر

این ساختمان توسط این مخترع کشورمان در کمتر از 24 ساعت به‌مساحت 50 متر و دقیقاً ٣ هفته قبل از وقوع زلزله مکزیک در سال 2010 در مکزیک ساخته شد و توانست به‌خوبی زلزله 7.2ریشتری مکزیک در آن سال را تحمل کند!

در پایان این گزارش مجدداً تاکید می‌کنیم که این تکنولوژی اختراعی توسط مخترع بزرگ کشورمان در ساخت خانه‌های کاملاً ضدزلزله ارزان و سریع‌ساخت، سالهای سال است که در کشورهای مختلف جهان با پشت سر گذاشتن انواع آزمایشات عملی مختلف و کسب گواهینا‌مه‌های معتبر بین‌المللی در حال اجراست! اما همچنان مردم کشورمان از این موهبت بزرگ بی‌بهره هستند و در زلزله‌های بزرگی مانند زلزله اخیر کرمانشاه همچنان صدها نفر از مردم کشورمان به‌دلیل سکونت در خانه‌های ناایمن، جان خود را از دست می‌دهند!!

این مخترع برتر و بزرگ کشورمان از سال 93 تا به امروز با وجود علاقه وافر به کشور و مردم این دیار برای اجرای این پروژه‌های ساختمانی ضدزلزله در کشورمان، همچنان درگیر‌و‌دار رفت‌وآمدهای کشنده و نفس‌گیر در سازمان‌های دولتی مربوطه برای اخذ مجوز فعالیت در ایران است!!

گزارش از: جابر سعادتی صدر

انتهای پیام/*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا